درب ضد حریق چیست

درب ضد حریق چیست ؟

در گذشته به دلیل نبود درب ضد حریق ، هنگام وقواع آتش سوزی در یک ساختمان، آتش به تمامی قسمت‌های ساختمان نفوذ پیدا می‌کرد و همین موضوع باعث ایجاد خسارت‌های مالی و جانی زیادی برای افراد بود اما با گذر زمان مهندسان به فکر چاره ای برای جلوگیری از بروز خسارت‌های عمده در هنگام آتش سوزی افتادند و توانستند درب‌های بسیار مقاوم در برابر حرارت و آتش بسازند تا به وسیله آن به نوعی ساختمان‌های حساس را در برابر شعله‌های آتش حفظ کنند به همین منظور در این مقاله قصد داریم تا در مورد مزایا و ویژگی‌های این نوع درب و همچنین انواع آن مطالبی را به شما ارائه دهیم تا بتوانید به میزان اهمیت آنها پی ببرید.

مزایای درب ضد حریق چیست؟

همانطور که در بالا به طور خلاصه اشاره کردیم درب‌های ضد حریق در هنگام بروز اتفاقات ناخوشایندی مانند آتش سوزی می‌توانند به حفظ جان و مال ما کمک بزرگی نماید اما علاوه بر این مزیت می‌توانیم موارد دیگری از مزایای آن را نیز برای شما نام ببریم تا بتوانید به میزان بیشتری با مزایای استفاده از آنها آشنا شوید.

مزایای درب ضد حریق به شرح زیر است:

  • مقاومت زیاد در مقابل آتش سوزی: درب‌های مقاوم در برابر آتش اگر تاییدیه سازمان آتش نشانی را داشته باشند می‌توانند در حدود 90 دقیقه به راحتی در مقابل آتش سوزی مقاومت داشته باشند بدون آنکه کوچک ترین آسیبی ببینند، این زمان تقریبا زیاد به آتش نشان‌ها کمک می‌کند تا به خوبی آتش را مهار کنند و افراد درون ساختمان نیز می‌توانند به راحتی خود را نجات داده و ساختمان را تخلیه کنند به همین دلیل می‌شود گفت که مهم ترین مزیت این درب‌ها همین میزان مقاومت بالا در برابر حرارت و شعله های آتش می‌باشد.
  • محصور نمودن آتش در یک مکان مشخص: شاید دیده باشید که هر موقع یک قسمتی از ساختمان بر اثر عوامل مختلف آتش می‌گیرد شعله‌های آن به سرعت به بخش‌های دیگر نیز سرایت پیدا خواهد کرد و همین موضوع موجب بروز خسارت‌های بیشماری می‌شود اما با استفاده از درب ضد حریق در مواقع آتش سوزی دیگر آتش به قسمت‌های دیگر سرایت نمی‌کند و از میزان خسارت‌های مالی و جانی که می‌تواند ایجاد کند به میزان قابل توجه ای کاسته خواهد شد، بنابراین می‌توانید با خرید این درب شگفت انگیز جلوی وقوع حوادث ناگوارتری را نیز بگیرید.
  • جلوگیری از انتشار دود و گازهای سمی و خطرناک: جالب است بدانید که هر گاه آتش سوزی در مکانی رخ می‌دهد به دلیل سوختن وسایلی که از مواد اولیه قابل اشتعال و شیمیایی ساخته شده است، در بسیاری از مواقع باعث ایجاد دود و همچنین گازهای بسیار خطرناکی می‌شود که استشمام آنها می‌تواند به ریه انسان آسیب جدی و گاه جبران ناپذیر وارد کند حتی در برخی موارد دیده شده افرادی که در محل آتش سوزی جان خود را از دست داده اند علت مرگ آنها استنشاق این دود و گازهای سمی بوده است به همین خاطر برای پیشگیری از وقوع این خطرات احتمالی و تبعی آتش سوزی پیشنهاد می‌شود که از درب ضد حریق استفاده کنید چون این درب‌ ضد حریق از خروج گاز و دودهای مضر جلوگیری کرده و با این کار می‌تواند به سلامت ریه و جان انسان ها کمک بزرگی نماید.

همچنین علاوه بر موارد فوق در محل‌هایی که مواد شیمیایی خطرناک تولید می‌نمایند نیز از این گونه درب ها استفاده می‌کنند تا مواد شیمیایی به بیرون از آن فضا نفوذ نکند و سلامت کارکنان آن بخش را به خطر نیاندازد.

  • جلوگیری از نفوذ صدا ( عایق صدا ) : در محل‌هایی که سر و صدا بسیار زیاد است مانند کارخانه ها، کارگاه‌ها برای بیرون نرفتن صدا و همچنین در محل‌هایی مثل تئاتر، سینما و… برای وارد نشدن صداهای محیط بیرون به داخل و حفظ تمرکز حاضرین می‌توان از درب ضد حریق کمک گرفت زیرا موادی که برای پر کردن درون این درب‌ها به کار می رود علاوه بر آنکه در برابر حرارت و گرمای آتش مقاوم هستند به نوعی عایق صدا نیز به حساب می‌آیند به همین خاطر می‌شود گفت که این گونه درب ها چند منظوره هستند و شما با خرید یک درب ضد آتش هم برای مواقع آتش سوزی خود را آماده می‌کنید و هم از آن به عنوان عایق صدا نیز قابلیت استفاده دارد به بیان دیگر با یک تیر چند نشان را همزمان می‌زنید.

خروج اضطراری: اگر دقت کرده باشید اکثر درب‌هایی که در محل خروج اضطراری استقرار یافته اند، درب ضد حریق هستند زیرا هنگامی که استفاده از خروج اضطراری نیاز باشد یعنی بحرانی اتفاق افتاده است به همین دلیل این درب های پرکاربرد بهترین گزینه در مواقع ضروری و بحرانی می‌باشد زیرا با ویژگی های خاص خود که در مبحث بعد به آن خواهیم پرداخت می تواند راحتی بیشتری برای افراد به وجود آورد.

پیشنهاد آتی در:   یراق آلات درب ضد حریق
مزایای درب ضد حریق

مزایای درب ضد حریق

ویژگی های درب های ضد حریق چیست؟

درب ضد آتش  دارای یکسری ویژگی‌های منحصر به فرد است که این ویژگی ها توانسته آنها را از درب های معمولی و عادی متمایز کنند به همین خاطر امروزه افراد بیشتر تمایل به استفاده از این گونه درب‌های مقاوم در برابر آتش را دارند و روز به روز بر میزان تقاضا برای خرید آن افزوده می‌شود.

ویژگی های درب های ضد حریق عبارت اند از:

  • قابلیت دسترسی آسان تر: این درب‌ها به دلیل آن که معمولا رنگ قرمزی دارند و در محل‌های خروج اضطراری قرار می‌گیرند، در هنگام وقوع حادثه، افراد می‌توانند به راحتی آن را پیدا کنند و به وسیله دستگیره های تعبیه شده بر روی درب ضد حریق آن را به آسانی باز کرده و خود را از محل حادثه به سرعت دور کنند.
  • میزان فشردگی هوا: به علت آن که از درب‌ها برای محافظت از افراد در هنگام آتش سوزی استفاده می شود می‌بایست از خروج دود به بیرون از محوطه آتش سوزی به میزان زیادی جلوگیری نماید، به بیان دیگر نباید نقش آن را به عنوان عایق دود نیز مورد غفلت قرار دهیم زیرا همانطور که در بالا به آن اشاره شد در مواقع آتش سوزی استنشاق دود می تواند آسیب بیشتری از خود آتش سوزی به افراد برساند.
  • دامنه دید وسیع تر: درب‌های معمولی هیچ گونه شیشه ای برای آنها در نظر گرفته نشده است برای همین در هنگام آتش سوزی نمی‌توان از وضعیت آگاهی پیدا کرد اما درب ضد آتش با داشتن یک شیشه ضد حریق بر روی آن کار آتش نشانان عزیز را به میزان زیادی راحت نموده است زیرا آنها می‌توانند به راحتی با نگاه کردن میزان وخامت اوضاع را متوجه شوند و با توجه به آن اقدام مناسب را انجام دهند.
  • دارا بودن دستگیره آنتی پنیک : طبق استانداردهای تعیین شده برای ساخت درب ضد حریق، هر کدام از آنها می‌بایست دارای یک دستگیره ضد حریق باشند زیرا این دستگیره به افراد گرفتار در آتش سوزی این امکان را می‌دهد تا در صورت ضرورت از درون نیز بتوانند درب را به راحتی باز کرده و جان خود و دیگران را نجات دهند.
  • سازگاری بالا با محیط زیست: این درب ها با مواد اولیه سازگار با محیط زیست ساخته شده اند و رنگ آمیزی آنها هم به شیوه نوین با استفاده از رنگ‌های پودری انجام می‌پذیرد که همین خصوصیت موجب شده تا در هنگام وقوع آتش سوزی به سرعت دود نکرده و حتی بعد از خاموش شدن آتش سوزی نیز سالم باقی بماند.
  • جلوگیری از شعله وری آتش: درب ضد آتش از شعله ور شدن آتش به میزان زیادی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا شعله های آتش زود تر مهار شده و به قسمت های دیگر ساختمان آسیبی وارد نکنند.
ویژگی های درب های ضد حریق

ویژگی های درب های ضد حریق

درب ضد حریق در کدام قسمت ساختمان نصب می شود ؟

گفتنی است که با توجه به کاربردهای متفاوت و متنوع درب خروج اضطراری ممکن است در ساختمان‌هایی که کاربری آنها با یکدیگر متفاوت است، محل های نصب نیز به تبع آن یکسان نباشد به همین خاطر در این مقاله سعی داریم تا محل نصب آنها را در ساختمان‌های گوناگون مورد بررسی قرار دهیم.

  • ساختمان های اداری: در ساختمان‌های ادای چند طبقه در چند قسمت می‌توان از این گونه درب ها استفاده کرد، یکی از قسمت‌هایی که نصب درب ضد آتش یکی از الزامات مهم محسوب می‌شود، قسمت بایگانی پرونده‌های مهم مربوط به اداره است زیرا حفاظت از آنها برای اداره اهمیت زیادی دارد قسمت بعدی در محل خروج اضطراری است که در مواقع لزوم کارمنداند بتوانند به راحتی خارج شوند.
  • ساختمان های مسکونی: جالب است بدانید که در ساختمان‌های مسکونی که بیشتر از 6 طبقه هستند استفاده از درب ضد حریق برای نصب در قسمت خروج اضطراری یکی از اصول ایمنی مهم می‌باشد که هر ساختمانی ملزم به رعایت آن است در غیر اینصورت از طرف شهرداری وادار به نصب این درب ها خواهد شد و در برخی مواقع جریمه نیز برای آنها صادر خواهد شد.
  • بیمارستان ها و مراکز درمانی: در این مراکز چون که بیماران مختلفی بستری هستند و در هنگام بروز خطر مانند آتش سوزی شاید امکان خروج سریع آنها فراهم نباشد نصب درب ضد آتش در برخی از قسمت ها مانند آی سی یو، سی سی یو، بخش نوزادان و… واجب می باشد تا به وسیله آن از این افراد به بهترین نحو محافظت شود تا نیرو های امداد و آتش نشانی خود را به محل وقوع حادثه برسانند علاوه بر آن در محل خروج اضطراری نیز این درب ها را نیز نصب می‌کنند.
  • صنایع تولید مواد غذایی: در صنایع تولید مواد غذایی به علت حساس بودن موادی که در این مکان ها آماده می‌شود و باید تمامی نکات بهداشتی رعایت شود می‌توان از درب های ضد حریق مناسب استفاده کرد و این درب را در محل هایی که مواد تولید شده انبار می‌شوند نصب نمایند زیرا اگر در هنگام آتش سوزی، شعله های آتش به انبار برسند تمام مواد غذایی تولید شده آتش خواهد گرفت و در نتیجه امکان ورشکست شدن صاحب آن صنعت نیز به تبع افزایش پیدا خواهد کرد.
  • اتاق های ایزوله: همانطور که میدانید اتاق‌های ایزوله، اتاق‌هایی هستند که نباید کوچک ترین آلودگی به آن وارد شود به همین جهت درب این گونه اتاق‌ها را ضد حریق می سازند تا بتواند بهترین محافظ برای جلوگیری نمودن از ورود آلودگی به درون اتاق باشد.
  • اتاق های کنترل: اهمیت اتاق‌های کنترل برای مثال در فرودگاه ها بسیار زیاد است زیرا اگر به این اتاق ها آسیبی وارد شود جان تعداد زیادی از مسافران درون هواپیما ها به خطر خواهد افتاد بنابراین برای جلوگیری از اتفاقات از درب مقاوم برابر آتش “anti fire doorدر این اتاق‌های کنترل استفاده می‌شود.

می توانید برای آشنایی با استانداردهای حریق مورد تایید آتش نشانی اینجا مطالعه کنید.

درب دودبند چیست

درب دودبند چیست

مدل های درب ضد حریق چیست ؟

قابل گفتن است که درب دودبند ضد آتش به خاطر آن که در محل‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، طراحان سعی داشته اند تا آن ها را با توجه به موقعیت قرار گیری و کاربردهای مختلفشان از جنس‌های گوناگون بسازند که در زیر انواع آن را توضیح خواهیم داد.

مدل های درب ضد حریق به شرح زیر می‌باشد:

درب ضد حریق فلزی چیست 

این نوع درب معمولا با قطری معادل 46 میلی متر ساخته می‌شود و می‌بایست بر روی چهارچوب مخصوص قرار بگیرد زیرا این نوع درب ها را نمی‌توان به راحتی بر چهارچوب‌های ساده سوار کرد، ورق هایی که در ساخت درب‌های فلزی به کار برده می‌شود با توجه به میزان رطوبتی که ساختمان دارد میان ورق گالوانیزه و ورق روغنی متغیر می‌باشند و درون آها را نیز با ماده ای به نام پشم سنگ پر خواهند کرد.

درب ضد حریق آتی در

درب ضد حریق آتی در

درب ضد حریق شیشه ای چیست 

درب‌های شیشه ای ضد آتش بیشتر برای محل‌هایی مانند بانک ها، مراکز تجاری پر تردد استفاده می شوند.

درب ضد حریق شیشه ای دارای استاندارد ( برای مثال استاندارد UL و FM و …) می باشند و از 20 الی 120 دقیقه قابلیت مقاومت در مقابل آتش را دارند.

درب ضد حریق آتش نشانی

درب ضد حریق آتش نشانی

درب ضد حریق چوبی چیست 

درب‌های چوبی مقاوم در برابر آتش از چوب مقاوم برابر آتش ساخته می‌شود و با توجه به نوع ساختمان از چهارچوب‌های فلزی و چوبی یا نوع دیگر برای سوار شدن آن استفاده می‌کنند، قسمت خارجی این مدل‌های چوبی از MDF و قسمت داخلی آن از جنس مواد معدنی ، پرلایت و یا هانی کامب ساخته می‌شود.

درب ضد حریق چوبی

درب ضد حریق چوبی

مقاومت و کیفیت درب ضد حریق چیست

میزان مقاومت درب مقاوم در برابر آتش باید در آزمایشگاه‌های مخصوصی که به تایید سازمان آتش نشانی رسیده است مورد آزمایش قرار بگیرد زیرا اگر میزان مقاومت آن ها از یک حدی کمتر باشد استفاده از آنها عملا بیهوده خواهد شد زیرا در این صورت با کوچک ترین آتش سوزی مقاومت آن در هم شکسته و خرابی های بیشتری را برای افراد به همراه خواهد داشت برای همین می‌توان به آزمایشگاه‌های UL آمریکا، FM و… اشاره کرد، به طور کل به علت عوامل مختلف مقاومت برخی از این درب ها 90 دقیقه می‌باشد و برخی دیگر 120 دقیقه اما در هیچ یک از مدل‌های درب ضد حریق فلزی مقاومت پایین تر از 90 دقیقه را نمی‌توان پیدا کرد زیرا مقاومت پایین تر دیگر کارایی لازم را در مواقع اضطراری نخواهد داشت.

کیفیت ساخت این گونه درب ها نیز به عوامل گوناگونی بستگی دارد اما تمام اجزای سازنده درب مقاوم در برابر آتش نیز باید در آزمایشگاه های ویژه بررسی شود بنابراین بهتر است اگر قصد خرید این درب ها را دارید حتما از مراکز معتبر و شناخته شده در این زمینه خرید نمایید تا از میزان کیفیت و مقاومت آن اطمینان حاصل کنید.

درب ضد حریق پله فرار

درب ضد حریق پله فرار

تست درب ضد حریق چیست

جالب است بدانید که شرکت‌هایی که به عرضه درب ضد حریق مشغول هستند باید بتوانند ادعای خود را مبنی بر کیفیت و میزان مقاومت درب‌های تولید شده خود ثابت کنند اما برای این که بتوان به اثبات ادعای آنها اعتماد کرد، درب های تولید شده به وسیله یک شرکت بی طرف دیگر زیر نظر سازمان آتش نشانی مورد آزمایش عملی قرار می‌گیرد و بعد از آن نتیجه را اعلام می‌کند، این آزمایش به این صورت است که درب مورد نظر را در کوره‌های مخصوص قرار می‌دهند و دمای آن را بر روی عدد خاصی تنظیم می‌نمایند بعد از این کار به طور دقیق تایم می‌گیرند تا بتوانند نتیجه درست و صحیحی را به دست آورند.

بنابراین هر چه درب بتواند در آن کوره مخصوص مقاومت بیشتری از خود نشان دهد مشخص می شود که کیفیت بالاتری برخوردار است به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌شود که اگر می خواهید برای ساختمان خود درب ضد حریق تهیه کنید حتما از انجام این گونه آزمایشات بر روی درب های تولید شده شرکت فروشنده اطمینان پیدا کنید و از شرکتی خرید نمایید که دارای تاییدیه سازمان آتش نشانی باشد زیرا در این صورت می‌توانید با خیال آسوده و بدون هیچ گونه نگرانی این درب های شگفت انگیز را در محل های مناسب نصب کرده و در هنگام بروز آتش سوزی، شعله ها را به راحتی مهار کرده و جان خود و افراد ساکن در ساختمان را در مدت زمان کوتاهی نجات دهید.

تست درب ضد حریق آتی در

تست درب ضد حریق آتی در

اگر قصد خرید درب ضد حریق برای ساختمان و پروژه خود را دارید ابتدا هدف خود را از خرید این نوع درب مشخص کنید و با توجه به هدف خود یک مدل مناسب را انتخاب و خریداری نمایید و پیشنهاد می کنیم با مشاوران آتشنشانی حتما مشورت و بررسی نمایید.

شما می توانید برای سفارش و مشاوره و بازدید از محل پروژه از کارشناسان آتی دُر کمک بگیرید تا شمارا برای خرید بهتر راهنمایی نمایند.

درخواست مشاوره خرید آتی در

درب ضد حریق چیست و چه کاری انجام می دهند؟

درب های ضد حریق آتش نشانی به درب هایی گفته می شود که در زمان آتش سوزی در مقابل آتش مقاومت دارند و باعث افزایش ایمنی در محل تردد می گردد. این درب ها در مقابل انتشار گازهای سمی و آتش مقاوم هستند.

تفاوت درب ضد حریق با درب معمولی خروج اضطراری چیست؟

چهار چوب و بدنه درب ضد حریق از ورق روغنی ویا ورق گالوانیزه ساخته شده و همچنین مواد داخلی از پشم سنگ و هانی کامب و مواد معدنی تشکیل شده است. یراق آلات این درب ها خاص می باشد و حتما می بایست استاندارد های بین المللی مانند UL را داشته باشند.
این درب ها حتما می بایست توسط متخصصین نصب شود تا بدرستی در مقابل آتش مقاومت کنند.

چگونه درب ضد حریق را تشخیص می دهیم؟

چهارچوب و مشخصات درب را بررسی کنید تا نوار دودبند می بایست دور چهار چوب قرار گرفته باشد.
تعداد لولای درب ضد حریق حداقل 3 عدد می باشد و از یراق آلات معتبر و استاندارد استفاده شده است. این درب ها دارای شناسه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی