انواع درب پارکینگ

بررسی و عملکرد انواع درب پارکینگ

پارکینگ، امروزه یکی از مهم­ترین بخش­های هر ساختمان است که در آن تعداد زیادی ماشین، پارک شده است. علاوه­براین در بسیاری از پارکینگ­ ها انباری­ ها نیز تعبیه شده­اند. به ­این ­ترتیب، انواع درب پارکینگ علاوه بر کارکرد اصلی خود که فراهم کردن امکان عبورومرور خودروهاست، در برقراری امنیت در ساختمان نیز نقش مهمی ایفا می­کنند.

به­ منظور انتخاب بهترین درب برای یک ساختمان، نیاز است که با انواع درب پارکینگ، آشنایی داشته باشیم. تقسیم­ بندی درب پارکینگ، می­تواند براساس جنس یا مکانیسم عملکردی آنها صورت بگیرد. جنس درب پارکینگ، می­ تواند چوبی یا ساخته­ شده از انواع فلزات مانند آهن، آلومینیوم یا استیل باشد. امروزه انواع فایبرگلاس درب پارکینگ نیز به بازار آمده است که مزایای خاص خودش را دارد.

درب پارکینگ جدید

درب پارکینگ جدید

انواع درب پارکینگ از لحاظ عملکرد نیز به چند دسته زیر سقفی، کرکره­ای برقی، سکشنال، لولایی، تاشو، ریلی و دوبل تقسیم می­شوند. این درب ­ها هر کدام به شیوه خاصی باز و بسته شده و فضای متفاوتی از پارکینگ را اشغال می­کنند.

در این مقاله، در خصوص انواع درب پارکینگ از لحاظ جنس و عملکرد صحبت کرده و در بخشی نیز به طور مختصر، انواع جک درب پارکینگ را مرور می­کنیم. در صورتی­که قصد انتخاب درب برای پارکینگ خود را دارید، مطالعه این مقاله پیش از مراجعه به مراکز و بورس خرید درب پارکینگ ، می­تواند کار شما را آسان و انتخاب­تان را مطمئن تر کند.

انواع درب پارکینگ جدید

انواع درب پارکینگ جدید

 

درخواست مشاوره خرید آتی در

تقسیم بندی انواع درب پارکینگ

درب پارکینگ دارای انواع مختلفی است که با توجه به نیاز، در هر پروژه می‌توان یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. ولی از نظر تقسیم بندی آن‌ها را بر مبنای متریال بکار رفته در آن و همچنین نحوه عملکرد، تقسیم می‌کنند.

انواع درب پارکینگ از لحاظ جنس

درب پارکینگ ساده و شیک

درب پارکینگ ساده و شیک

جنس درب پارکینگ ساده و شیک، تاثیر مستقیم بر ظاهر، نحوه عملکرد و طول عمر آن دارد. نکته مهم این است که هر جنسی با هر عملکردی، سازگار نیست. به­ همین­ دلیل است که به­ طور مثال، درب­های کرکره­ای که در بخش جداگانه­ای از این مقاله آن را معرفی می­کنیم، نمی­تواند از چوب ساخته شود.

درب پارکینگ مدرن

درب پارکینگ مدرن

 

نکته مهم دیگری که باید در هنگام انتخاب درب پارکینگ ساده و شیک به آن توجه کنیم، شرایط آب­ و هوایی منطقه است. بهتر است جنسی را انتخاب کنیم که بهترین سازگاری را با شرایط جوی جغرافیای محل ساختمان داشته باشد و ظاهر را در درجه دوم اهمیت قرار دهیم. با این مقدمه، انواع درب پارکینگ از لحاظ جنس را معرفی می کنیم.

پس به طور کلی برای انتخاب مناسب‌ترین درب پارکینگ ساده و شیک از لحاظ جنس نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • بودجه
  • امنیت و ایمنی
  • نوع آب و هوای منطقه
  • شکل ظاهر و زیبایی درب

انواع درب پارکینگ آهنی

درب پارکینگ مدرن در تهران

درب پارکینگ مدرن در تهران

آهن به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارد و همچنین شکل پذیری در قالب‌های فرفورژه، از گذشته تا به امروز از پرکاربردترین نوع درب‌های پارکینگ به شمار می‌آید. تا قبل از روی کار آمدن تکنولوژی تولید استیل، آهن فرفورژه به دلیل خاصیت چکش‌خواری بالا از محبوب‌ترین نوع درب‌ها به شمار می‌آمدند.

معمولا آهنی که در ساخت درب پارکینگ آهنی بکار می‌رود، میزان کربن پایین‌تری از حر معمول دارد. از همین رو، جوشکاری جوشکاری آهن نیز سخت ­تر و در عین­ حال با دوام­تر نیز می­ شود. این آهن به آهن گودال نیز معروف است. انواع درب پارکینگ مدرن در تهران را از آتی در بخواهید.

قیمت و خرید درب پارکینگ آهنی

در پارکینگ آهنی

در پارکینگ آهنی

درب پارکینگ آهنی یکی از پر طرفدارترین نوع درب‌های پارکینگی است که قیمت بسیار متنوعی دارد و بر مبنای متراژ حساب می‌شود. هر چه متراژ بیشتر باشد، چون آهن بیشتری مورد نیاز است طبیعتا قیمت نهایی درب پارکینگ آهنی افزایش می‌یابد. علاوه بر این نوع طرح انتخابی همن در قیمت نهایی آن اثر می‌گذارد. برای مثال درب آهنی با طول 30/1 متر و عرض 3 متر در حدود 100تا 130 کیلوگرم اهن نیاز دارد.

مزایای استفاده از انواع درب پارکینگ آهنی

درب پارکینگ

درب پارکینگ

اولین مزیت این درب، زیبایی ظاهری آن است. آهن یک متریال طبیعی محسوب­شده و رنگ­پذیری بالایی دارد. ترکیب آن با دیوارهای آجری، ورودی ساختمان را بسیار جذاب و باابهت نشان می­دهد. از دیگر مزایای انواع درب پارکینگ آهنی ، می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز بسیار کم به تعمیر (درب آهنی به ندرت تاب برمی­دارد).
  • نصب آسان
  • امنیت بالاتر نسبت به درب­های دیگر
  • عایق حرارتی خوب
  • مقاوم در برابر پوسیدگی

در خصوص ویژگی آخر باید گفت که در­صورتی­که روی درب پارکینگ آهنی پوشش­های ضدزنگ مانند رزین­های پلی­اورتان اعمال شود، به خوبی و تا سال­ها در هر شرایط آب و هوایی دوام خواهد آورد. درب های رنگ­شده نیز خاصیت ضدخوردگی و ضدزنگ بیشتری از خود نشان می­دهند.

انواع درب پارکینگ استیل

درب پارکینگ دو لنگه استیل

درب پارکینگ دو لنگه استیل

استیل، با توجه به انعطاف پذیری، دوام و ارزش بالایش یکی از پراستفاده ترین متریال ها برای ساختن درب پارکینگ است. انواع درب پارکینگ استیل در طرح های بسیار متنوعی ساخته شده و ازنظر اقتصادی از بسیاری دیگر از متریال ها مانند چوب، مقرون به صرفه تر است.
در مقایسه ای دیگر با انواع درب پارکینگ چوبی ، درب استیل، وزن بسیار پایین تری دارد و نگه داری آن آسان-تر است. البته، ظاهر آن شاید به زیبایی درب چوبی نباشد؛ بااین حال، انواع درب پارکینگ استیل با طرح چوب نیز وجود دارند که می توانند این نقیصه را برطرف کنند.

از مزایا که بگذریم، اصلی ترین معایب درب پارکینگ استیل ، مقاومت پایین آنها نسبت به خوردگی و زنگ زدن است. زنگ زدن در قسمت پایین درب های استیل به خصوص در مناطقی که نمک محیط زیاد است، مشکلی شایع است. این مشکل، زمانی که از نمک برای آب کردن یخ ناشی از بارش برف در طول زمستان استفاده می کنید، بیشتر نیز می شود. به همین دلیل، توصیه می شود که درب های استیل را حداقل دو مرتبه در سال، مورد شستشو قرار دهید. اعمال پوشش های عایق کننده می تواند، مقاومت استیل را در برابر خوردگی، به مقدار قابل توجهی افزایش دهد.
دیگر نقطه ضعف استیل نیز این است که نسبت به درب های آهنی، مقاومت پایین ترین در برابر ضربه دارد.

انواع درب پارکینگ چوبی

درب پارکینگ چوبی

درب پارکینگ چوبی

از ویژگی‌های بارز درب پارکینگ چوبی ، ظاهر زیبای آن است. استفاده از چوب در ساخت درب پارکینگ به هرچه لوکستر شدن آن کمک میکند. قابلیت بالای چوب در پذیرش انواع طرح ها و رنگ پذیری بالای آن، عاملی است که سبب شده است، انواع درب پارکینگ چوبی با تنوع بالا در بازار وجود داشته باشند.
البته باید در نظر داشته باشید که قیمت این درب، نسبت به بسیاری دیگر از درب های ساخته شده از دیگر متریال ها مانند استیل و آهن، گران تر است. علاوه بر این، زحمت و هزینه نگهداری بیشتری نیز دارد. در صورت عدم مراقبت صحیح از آن، این درب زودتر از دربهای دیگر از بین می رود.
مسئله دیگر که در انتخاب انواع درب پارکینگ چوبی باید به آن توجه کنید، آب و هواست. به طور کلی، بهتر است در مناطق با آب و هوای مرطوب از این درب، صرفنظر کنید. رطوبت زیاد، سبب انبساط چوب و نقص در عملکرد آن میشود. همچنین، آب و هوای بسیار خشک نیز میتواند در ساختار چوب و عملکرد آن، اثرگذار باشد. درب پارکینگ چوبی در مناطقی با آب و هوای معتدل، بهترین کارایی را دارد.
وزن سنگین درب چوبی نیز باعث شده است که هزینه های حمل و نقل بیشتر و نصب آن، سخت تر شود. از دیگر معایب این درب میتوان به امکان نفوذ حشرات و میکروارگانیسم هایی مانند قارچ و کپک به داخل آن اشاره کرد.

از دیگر نکاتی که در انتخاب درب پارکینگ چوبی حائز اهمیت است، استحکام و مقاومت پایین این نوع درب نسبت به درب‌های آهنی و استیل است؛ از همین رو از لحاظ امنیت، این نوع درب‌ها عموما امنیت پایینی دارند.

در ادامه برای راحتی شما عزیران در انتخاب درب پارکینگ، چکیده‌ای از مزایا و معایب این نوع درب را بیان کرده‌ایم.

مزایا و معایب استفاده از درب پارکینگ چوبی:

مزایا:

  • متنوع
  • ظاهر زیبا
  • مناسب برای انواع طرح‌ها و مدل‌ها
  • معایب:
  • گران قیمت
  • دارای امنیت پایین
  • نیاز به مراقبت و نگهداری
درب پارکینگ ساده

درب پارکینگ ساده

انواع درب پارکینگ فایبرگلاس

ازجمله متریال هایی که در ساخت و انتخاب درب پارکینگ مدرن، مورد استفاده قرار می گیرد، فایبرگلاس است. این متریال نسبتا جدید بوده و به همین دلیل، آنچنان که باید و شاید در بازار، شناخته شده نیست. بااینحال، باید گفت که انواع درب پارکینگ فایبرگلاس ، ظاهر زیبای چوب را بدون برخی معایب آن، مانند احتمال انبساط و تابخوردگی ارائه میکنند. به همین دلیل، استفاده از آن در مناطقی با آب و هوای مرطوب به عنوان جایگزینی برای درب پارکینگ چوبی، ایدهآل است.
فایبرگلاس نیز در انواع طرحها و رنگها موجود است و قیمت کمتری نیز نسبت به چوب دارد. مزیت دیگر آن نیز این است که نیمه شفاف بوده و نسبت به چوب، اجازه ورود نور بیشتری را به پارکینگ میدهد.
استفاده از انواع درب پارکینگ فایبرگلاس در آب و هوای گرم، کارایی بیشتری دارد. آب و هوای سرد و خشک، همراه با بادهای شدید، نه تنها میتواند به خود درب، آسیب برساند بلکه باعث تولید سروصدای نسبتا شدید و آزاردهنده ای میشود.
از معایب انواع درب پارکینگ فایبرگلاس ، میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
• عدم امکان تعمیر. به این ترتیب در صورت آسیبدیدگی، تنها گزینه تعویض را پیش روی خود خواهید داشت.
• شکنندگی نسبتا بالا در برابر ضربه
• زرد شدن یا ترک خوردن به مرور زمان

مزایا:

  • ظاهر جذاب و شیک
  • دارای طرح‌ها و مدل‌های گوناگون
  • قیمت پایین‌تری نسبت به درب پارکینگ چوبی و فلزی

معایب:

  • عدم امکان تعمیر. به این ترتیب در صورت آسیبدیدگی، تنها گزینه تعویض را پیش روی خود خواهید داشت.
    • شکنندگی نسبتا بالا در برابر ضربه
    • زرد شدن یا ترک خوردن و امکان تغییر رنگ به مرورزمان

انواع درب پارکینگ آلومینیومی

جدیدترین مدل درب پارکینگ

جدیدترین مدل درب پارکینگ

درب های آلومینیومی، ظاهری بسیار مدرن و چشم نواز دارند. به منظور استفاده از آلومینیوم برای ساخت انواع درب پارکینگ از فناوری آنودایز استفاده می‌کنند. آنودایز نوعی پوشش است که سبب مقاومت بالای فلز در برابر خوردگی و رطوبت شده و طول عمر آن را بیشتر می‌کند.
مزیت دیگر این پوشش، بالا بردن قابلیت رنگ پذیری آلومینیوم است. رنگ اعمال شده نیز مقاومت بیشتری نسبت به رنگهای معمولی در برابر خراش دارد. به همین دلیل، انواع درب پارکینگ آلومینیومی ، بدون محدودیت در رنگ در بازار موجود هستند.
امروزه، انواع درب پارکینگ آلومینومی را در ترکیب با شیشه نیز به کار می‌برند که زیبایی دوچندانی به درب پارکینگ می‌دهد. این کار، همچنین، سبب ورود نور بیشتر به پارکینگ و تنظیم دمای بهتر محیط آن می‌شود.
نکته مهم در مورد درب آلومینیومی این است که وزن نسبتا سبکی دارد. این ویژگی نصب و حمل ونقل آن را ساده می‌کند. در یک کلام اگر به دنبال دربی با ظاهر جذاب و زیبا هستید که امنیت خوبی هم داشته باشد، پیشنهاد ما به شما درب‌های آلومینیومی است.

در ادامه به مزایا و معایب درب پارکینگ آلومینیومی توجه بفرمایید.

مزایا:

  • طول عمر بالا
  • قابلیت رنگ‌پذیری
  • سبک وزن
  • مستحکم و مقاوم
  • حمل و نقل آسان

معایب:

  • تکان خوردن و تولید سروصدا با وزش باد
    • ضربهپذیری پایین و ایجاد فرورفتگی با برخوردهای معمولی
    دیگر نقطه ضعف درب آلومینیومی، مقاومت پایین در برابر حرارت است. بنابراین در صورت آتش سوزی در پارکینگ، زودتر از دیگر درب ها مقاومت خود را از دست داده و از بین میرود.

درخواست تعمیرات آتی در

انواع درب پارکینگ بر اساس نحوه عملکرد

علاوه بر دسته بندی انواع درب پارکینگ از لحاظ جنس ، میتوان این دستهبندی را از عملکرد نیز ارائه داد. منظور از عملکرد، نحوه باز و بسته شدن درب است. مکانیسم های مختلفی برای باز و بسته شدن درب پارکینگ ابداع شده است که هر کدام از آنها موارد کاربرد خودشان را دارند.
نکته مهم این است که نوع درب پارکینگ، تاثیر به سزایی در ظاهر نمای ساختمان دارد. همچنین، به طور متوسط از یک سوم تا کل فضای ورودی ساختمان را اشغال میکند. به همین دلیل، باید در انتخاب آن و عملکرد بدون اشکالش پیش از نصب، اطمینان حاصل کرد چراکه تعویض آن همراه با هزینه و گاه حتی تخریب بخشی از چارچوب درب، خواهد بود.
در اینجا انواع درب پارکینگ براساس نحوه عملکرد را در هشت دسته بندی مختلف، معرفی میکنیم.

انواع درب پارکینگ سکشنال

درب پارکینگ ساختمان

درب پارکینگ ساختمان

از محبوب ترین و پر طرفدارترین انواع درب پارکینگ ساختمان، درب پارکینگ سکشنال است که از صفحات عریض افقی آلومینیومی تشکیل شده و به صورت عمودی بالا می‌رود (زیر سقف قرار می‌گیرد) و هیچ فضایی از پارکینگ را در هنگام باز و بسته شدن اشغال نمی‌کند. به این ترتیب، فضای بیشتری برای پارک و تردد راحت تر ماشین ها در پارکینگ، فراهم می شود. همچنین با نصب این درب می توان از فضای بیرونی پارکینگ نیز استفاده بهتری کرد.
در ساخت درب پارکینگ ساختمان سکشنال، از ورقه‌های آلومینیومی استفاده شده که وزن سبکی دارد و بسیار مقاوم و محکم است؛ و همین مسئله یکی از نقاط قوت آن‌ها به حساب می‌آید. علاوه بر این دارای فنرهای قدرتمندی است که پس از بالا رفتن پایین نمی‌آید.

انواع درب پارکینگ ساختمان سکشنال معمولا برقی و به انواع جک پارکینگ ریلی مجهز می‌شوند.
این نوع درب بر اساس عرض فضای مورد نظر اندازه‌گیری و ساخته می‌شود و بسته به اندازه درب پارکینگ، آنها را سفارش داد. این امر به ویژه درصورتی که فضای درنظرگرفته شده برای درب پارکینگ، استاندارد نباشد، اهمیت پیدا می کند.
انواع درب سکشنال، در صورت نصب صحیح، به خوبی می توانند فضای داخلی پارکینگ را در برابر عوامل جوی و بارندگی، ایزوله کنند. نصب شیشه در میانه آن، باعث ورود بهتر نور به محیط پارکینگ و تنظیم دمای آن خواهد شد.

انواع درب پارکینگ زیر سقفی

مدل درب پارکینگ جنوبی

مدل درب پارکینگ جنوبی

درصورتی­که فضای کافی برای نصب درب پارکینگ در اختیار دارید، این درب یکی از بهترین گزینه­ هاست و ظاهری بسیاری مدرن به ورودی خانه می­دهد. انواع درب پارکینگ زیر سقفی ، می­توانند به­صورت دستی یا الکتریکی با مجهز کردن آن­ها به انواع جک درب پارکینگ ، عمل کنند.

عملکرد درب پارکینگ زیر سقفی “sectional doors” به­ این­ صورت است که از طریق لولاهایی که در کناره و مرکز آن کار گذاشته می­شود به سمت بالا خم­شده و درواقع فضای درب را به دو قسمت بالایی و پایینی، تقسیم می­کند. لولای چرخشی آن اجازه می­دهد که درب، قبل از کج شدن به سمت بالا به بیرون کشیده شود. هنگامی­که درب کاملا باز شد، موازی با زمین یا سقف قرار می­گیرد.

عملکرد درب پارکینگ زیر سقفی ایجاب می­کند که کل درب به­صورت یکپارچه ساخته شود؛ بنابراین ممکن است، حمل­ونقل آن بسته به وزن درب، دشوار باشد. این درب که در دنیا به درب سایبانی نیز معروف است می­تواند از متریال مختلفی مانند استیل، فایبرگلاس و حتی چوب نیز ساخته شود.

انواع درب پارکینگ کرکره ای

انواع درب پارکینگ کرکره ای

انواع درب پارکینگ کرکره ای

این درب را معمولا در مکان های تجاری، بیشتر از مسکونی می بینیم. درست مانند درب های سکشنال درب های کرکره ای نیز به صورت عمودی از طریق نوارهای جانبی کارگذاشته شده درچارچوب درب به سمت بالا کشیده می شوند. تفاوت انواع درب پارکینگ کرکره ای و سکشنال این است که درب پارکینگ سکشنال، پس از باز شدن کاملا زیر سقف می خوابد. اما باز شدن درب های کرکره ای به معنی جمع شدن کامل آن در یک محفظه، بالای چارچوب درب است.
به دلیل عملکرد خاص درب پارکینگ کرکره ای لازم است که قطعات یا نوارهای آن، عرض کمتری داشته باشند که بتوانند به راحتی و با زاویه های نسبتا تند، خم شوند. درصورتی که در پارکینگ خود، فضای کمی دارید، انواع درب پارکینگ کرکره ای می توانند، بهترین گزینه برای شما باشند. عملکرد این درب برقی است. به این معنی که باز و بسته کردن آن، نیازمند نصب انواع جک درب پارکینگ است.
مزیت دیگر انواع درب پارکینگ کرکره ای در مقایسه با درب های سکشنال این است که با اشغال نکردن سقف، فضای آن را برای نصب لامپ و غیره آزاد می گذارد.

کرکره برقی پارکینگ

کرکره برقی پارکینگ

برای خرید کرکره برقی ، این درب در متریال هایی مانند آلومینیوم، گالوانیزه و آهن عرضه می شود. از دیگر مزایای انواع درب پارکینگ کرکره ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• صدای بسیار کم در حین باز و بسته شدن
• پوشش حداکثری چارچوب درب و عایق کردن فضا از نظر دمایی
• قابل سفارش بودن در اندازه ها، طرح ها و رنگ های مختلف
• وزن نسبتا سبک
• ظاهر مدرن و تمیز
از معایب درب کرکره ای این است که درصورت خراب شدن هزینه تعمیرات نسبتا بالایی دارد چراکه مکانیسمش کمی پیچیده است. به منظور افزایش مقاومت این درب ها در برابر زنگ زدگی و خوردگی، آنها را بدون فنر می سازند. چنین روش ساختی، نیازمند تکنولوژی های مدرن تری است که طبیعتا هزینه خرید درب را نیز بیشتر می کند.

درب پارکینگ مدرن کرکره ای

درب پارکینگ مدرن کرکره ای

 

انواع درب پارکینگ لولایی

انواع درب پارکینگ لولایی

انواع درب پارکینگ لولایی

انواع درب پارکینگ لولایی مدرن درواقع، همان تصوری است که از یک درب داریم. در اطراف این درب و درون دیوارها با استفاده از انواع میلگرد، نبشی و غیره لولاهای درب، کار گذاشته می شوند. عملکرد درب پارکینگ لولایی مدرن هم می تواند به صورت دستی و هم برقی باشد. نصب انواع جک درب پارکینگ بر روی این درب ها کمی پیچیده است و معمولا نسبت به دیگر انواع درب، زمان بیشتری می برد.
از درب پارکینگ لولایی در پارکینگ هایی استفاده می شود که فضای کافی برای تردد ماشین ها و باز و بسته شدن لنگه های درب، وجود داشته باشد. درب پارکینگ لولایی خود به سه دسته تک لنگه و دولنگه، سه لنگه تقسیم می شود.
جنس انواع درب پارکینگ لولایی باتوجه به اینکه نیازی به غلبه بر نیروی گرانش زمین ندارند، می توانند سنگین تر از دیگر انواع درب باشند. به همین دلیل در ساخت آن ها علاوه بر استیل از چوب و آهن نیز استفاده می شود. ازطرف دیگر این درب نسبت به دیگر انواع درب پارکینگ ، بیشتر در معرض تاب خوردگی و اعوجاج بر اثر وزش باد و ضربه قرار دارد. به همین دلیل، بهتر است در ساخت آن از متریال های سبک مانند آلومینیوم، استفاده نشود.
درخصوص ظاهر انواع درب پارکینگ لولایی نیز باید گفت که علی رغم معمولی تر بودنشان، مجلل تر از درب های زیر سقفی، کرکره ای و ریلی هستند که بیشتر، مناسب خانه های مدرن و ساده، طراحی شده اند. درصورتی که از طرح ها و تزئینات مختلف روی این درب، استفاده شود، می تواند ظاهری لوکس به پارکینگ و ورودی خانه بدهد.

از مزیت‌های این نوع درب می‌توان به عدم ایجاد آلودگی صوتی، گرد و غبار و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی اشاره کرد.

رایج‌ترین نوع جک بکار ر فته در درب‌های پارکینگ لولایی، جک‌های الکترومکانیک و جک‌های هیدرولیکی هستند.

درب پارکینگ لولایی خود به سه دسته تک لنگه و دولنگه، سه لنگه تقسیم می شود که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌ایم.

مقایسه عملکرد انواع درب پارکینگ لولایی

درب پارکینگ مدرن تک لنگه

درب پارکینگ مدرن تک لنگه

عملکرد درب پارکینگ تک لنگه به گونه ای است که تنها به یک طرف دیوار از طریق لولا متصل شده و از طرف دیگر، باز می شود. درب تک لنگه به هنگام باز شدن، فضای بیشتری از پارکینگ را اشغال می کند.
ازطرف دیگر، درب پارکینگ دو لنگه تقریبا معمول ترین و شناخته شده ترین درب، نزد عموم است. این درب از دوطرف توسط لولاها به دیوار متصل شده و هنگام باز و بسته شدن نیاز دارد که هر دولنگه به طرفین باز یا به سمت مرکز درب، بسته شوند. انواع درب پارکینگ دو لنگه نسبت به درب تک لنگه فضای کمتری را به هنگام باز شدن، اشغال می کنند.
درنهایت، می رسیم به عملکرد درب پارکینگ سه لنگه. این درب، درواقع، مساحت خود را به سه قسمت تقسیم می کند. از این درب معمولا در ساختمان های مسکونی استفاده شده و یک سوم درب را به رفت وآمد افراد، اختصاص می دهند.
تفاوت اصلی عملکرد درب پارکینگ سه لنگه با دیگر انواع درب های لولایی در این است که این درب، یک ردیف لولاهای داخلی نیز دارد. این لولاها اجازه می دهند که دوسوم درب به هنگام باز و بسته شدن به دو قسمت، تقسیم شود. این ابتکار، سبب شده است که درب، فضای کمتری را به هنگام باز و بسته شدن اشغال کند.

مدل درب پارکینگ جدید

مدل درب پارکینگ جدید

بر روی درب پارکینگ سه لنگه نیز می توان انواع جک درب پارکینگ را نصب کرده و به صورت خودکار و با ریموت، آن را باز و بسته کرد. باوجود ظاهر زیباتر این درب به دلیل استفاده بیشتر از انواع اتصالات در آن و عملکرد پیچیده اش، احتمال خرابی آن بیشتر است. همچنین، نصب دشوارتری هم دارد.

درب دو لنگه ( درب های پارکینگ دو لنگه )

در پارکینگ مدرن فلزی

در پارکینگ مدرن فلزی

ازطرف دیگر، درب پارکینگ دو لنگه تقریبا معمول ترین و شناخته شده ترین درب، نزد عموم است که از دو لنگه درب در یک راستا تشکیل شده‌اند که به کمک جک الکترومکانیکی باز و بسته می‌شوند. این درب‌ها این اجاز را به شما می‌دهد که یک لنگه و یا هر دو لنگه را در صورت نیاز باز و بسته کنید. همانند درب‌های تک لنگه در زمان باز شدن فضای 90 درجه‌ای برای رفت و آمد فراهم می‌کند.

این درب از دوطرف توسط لولاها به دیوار متصل شده و هنگام باز و بسته شدن نیاز دارد که هر دولنگه به طرفین باز یا به سمت مرکز درب، بسته شوند. انواع درب پارکینگ دو لنگه نسبت به درب تک لنگه فضای کمتری را به هنگام باز شدن، اشغال می کنند.

در بین درب‌های لولایی، درب دو لنگه از طرفداران بیشتری برخوردار است و حدود 80 درصد درب‌‌های لولایی از این نوع هستند.

درب پارکینگ سه لنگه

درنهایت، می رسیم به عملکرد درب پارکینگ سه لنگه. این درب، درواقع، مساحت خود را به سه قسمت تقسیم می کند. از این درب معمولا در ساختمان های مسکونی استفاده شده و یک سوم درب را به رفت وآمد افراد، اختصاص می دهند. انواع مدل درب پارکینگ جنوبی سه لنگه همواره جزو پرطفدارترین ها بوده است.
تفاوت اصلی عملکرد درب پارکینگ سه لنگه با دیگر انواع درب های لولایی در این است که این درب، یک ردیف لولاهای داخلی نیز دارد. این لولاها اجازه می دهند که دوسوم درب به هنگام باز و بسته شدن به دو قسمت، تقسیم شود. این ابتکار، سبب شده است که مدل درب پارکینگ جنوبی سه لنگه فضای کمتری را به هنگام باز و بسته شدن اشغال کند.
بر روی درب پارکینگ سه لنگه نیز می توان انواع جک درب پارکینگ را نصب کرده و به صورت خودکار و با ریموت، آن را باز و بسته کرد. باوجود ظاهر زیباتر این درب به دلیل استفاده بیشتر از انواع اتصالات در آن و عملکرد پیچیده اش، احتمال خرابی آن بیشتر است. همچنین، نصب دشوارتری هم دارد.

مدل درب پارکینگ جنوبی سه لنگه

مدل درب پارکینگ جنوبی سه لنگه

درب پارکینگ جکی تاشو 4 لنگه

معمولا درب پارکینگ جکی تاشو 4 لنگه فضای کمی را اشغال می‌کند و بیشترین میزان بازشدگی را دارند. از این رو برای برای مکان‌هایی که محدودیت اندازه دارند، گزینه خیلی خوبی است. همچنین درب پارکینگ جکی تاشو 4 لنگه وزن زیادی دارد و بهتر است مجهز به قفل برقی باشد که به صورت جداگانه قابل تهیه می‌باشد.

درب پارکینگی جکی تاشو 4 لنگه از مدل‌های مدرن درب پارکینگ است که با دسترسی به دیوار یا سقف به سمت کنار یا بالا روی هم جمع می شوند و محدودیتی برای اجرا ندارد و می‌توان با هر طرحی آن را اجرا کرد.

و در اخرجک هیدرولیک بکار رفته در این نوع درب، در بی سر و صدا کار کردن آن‌ها نقش زیادی دارد.

درخواست مشاوره خرید آتی در

انواع درب پارکینگ ریلی

عملکرد درب پارکینگ ریلی درست مانند درب زیر سقفی است، بااین تفاوت که به جای حرکت درب به سمت بالا و خوابیدن زیر سقف، با استفاده از ریلی که زیر درب نصب می شود به اطراف کشیده شده و باز می شود. استفاده از انواع درب پارکینگ ریلی برای ساختمان هایی که هم با محدودیت فضا در داخل پارکینگ و هم در سقف مواجه هستند، عالی است.

درب پارکینگ مدرن ریلی

درب پارکینگ مدرن ریلی

عملکرد درب پارکینگ ریلی به گونه ایست که می تواند به صورت یکپارچه و یا با پنل های تاشونده ساخته شود. نوع یکپارچه این درب برای ساختمان هایی مناسب است که دیوار کنار درب به اندازه کافی فضا برای باز شدن درب داشته باشد. اما درصورتی که عرض این دیوار کم باشد باید از انواع تاشونده یا پنلی این درب، استفاده کرد. انواع درب پارکینگ ریلی تاشونده، درست مانند درب های زیرسقفی با رسیدن به محل تقاطع دو دیوار با زاویه مناسبی، شکسته می شوند. درواقع، این درب به جای اشغال فضای دیوار کنار درب، فضای دیوار عمود بر آن را اشغال می کند.

از نظر هزینه و نگهداری باید گفت که انواع درب پارکینگ ریلی نیازمند نصب ریل زیر درب هستند. این کار تخصص بالایی می طلبد و می تواند هزینه های نصب را افزایش دهد. با این حال باتوجه به اینکه در آن ها از قطعات و اتصالات کمتری استفاده شده، احتمال خرابی شان نیز کمتر است. البته درب های ریلی تاشونده دارای قطعات و لولاهای بیشتری هستند و نسبت به انواع ساده ممکن است، دچار آسیب دیدگی بیشتری شوند.
نصب انواع جک پارکینگ نیز بر روی درب پارکینگ ریلی ضروری است چراکه باز و بسته کردنش به صورت دستی، دشوار و یا غیرممکن است.

درب پارکینگ آهنی ریلی

درب پارکینگ آهنی ریلی

درب پارکینگ ریلی یا درب کشویی برای کجا مناسب است؟

یکی از چالشی‌ترین سوال‌هایی که همیشه از ما پرسیده می‌شود، همین است که کدام درب برای چه مکانی مناسب است. در اینجا خیلی اجمالی قصد به پاسخ آن داریم.

درب‌های ریلی معمولا به دلیل اینکه فضای کمی را اشغال می‌کند، برای کمد دیواری، سرویس بهداشتی، اتاق خواب و همچنین فضاهایی مانند پارکینگ‌ها، ادارات و شرکت‌ها می‌باشد.

انواع درب پارکینگ تاشو

انواع درب پارکینگ تاشو

انواع درب پارکینگ تاشو

 

عملکرد انواع درب پارکینگ تاشو درواقع، شکل پیچیده تر درب های لولایی است. در این درب به جای تنها یک یا سه لنگه از تعداد زیادی پانل برای باز و بسته کردن، استفاده می شود. همچنین، می توان عملکرد آن را با انواع درب پارکینگ زیر سقفی نیز مقایسه کرد. تفاوت این دو در جهت باز و بسته شدن و مکانیسم عملکردی آنهاست.
انواع درب پارکینگ تاشو از دو طرف یا از یک طرف به دیوار مجاور درب، متصل می شود. این اتصال، درست مانند درب های لولایی با استفاده از انواع میلگرد، صفحه و نبشی انجام می شود. هرچه درب بزرگ تر باشد، تعداد پنل های آن نیز بیشتر خواهد بود. بااین حال، باید دقت داشت که استفاده از این درب برای ورودی های خیلی بزرگ، باعث افزایش زمان لازم برای باز شدن آن خواهد شد.
عملکرد انواع درب پارکینگ تاشو به این صورت است که بین پنل های آن لولاهایی قرار دارند که به واسطه آنها می-توان پنل ها را تا زوایای بیش از 90 درجه نیز روی یکدیگر، تا کرد. در مراکز و بورس خرید درب پارکینگ ، این درب در انواع چوبی، فایبرگلاس، آلومینیوم و استیل فروخته می شود. بااین حال، همانطور که قبلا هم گفتیم، انواع درب پارکینگ آهنی، مقاومت و امنیت بهتری را به خصوص برای درب هایی که ماهیت عملکردشان پیچیده است، فراهم می کنند.
بر روی انواع درب پارکینگ تاشو می توان انواع جک درب پارکینگ را نصب کرد. امروزه، انواع متنوعی از جک درب پارکینگ ایرانی و خارجی در بازار موجود است که بسته به وزن درب و نحوه عملکرد آن، می توان نوع مناسب را انتخاب کرد. در بخش انتهایی این مقاله، مختصری درخصوص انواع جک درب پارکینگ ، صحبت خواهیم کرد.

انواع درب پارکینگ دوبل

درصورتی که دهانه ورودی پارکینگ بسیار بزرگ باشد، بهتر است از درب پارکینگ دوبل استفاده کنید. این درب درواقع، جزأ انواع درب پارکینگ لولایی نیز طبقه می شوند چراکه از دو عدد درب لولایی دولنگه تشکیل شده است. عملکرد آن به این صورت است که هر جفت لنگه کنار درب را می توان به صورت جداگانه باز و بسته کرد. به این ترتیب، نیازی نیست که با هر بار ورود و خروج از پارکینگ، کل درب را جابجا کرد.
درب پارکینگ دوبل، درواقع، باعث صرفه جویی در مصرفی انرژی الکتریکی جک برقی، کاهش نیروی لازم برای کار با درب به صورت دستی، افزایش ایمنی می شود. این درب معمولا از متریال های سنگین مانند چوب و آهن ساخته شده و وزن زیادی دارد.

درب پارکینگ مدرن تاشو

درب پارکینگ مدرن تاشو

درب پارکینگ ساده و شیک

درب پارکینگ ساده و شیک به درب‌هایی می‌گویند که دارای طرح‌های ساده است و می‌‌تواند از هر جنسی باشد. برای مثال درب‌های لیزری و cnc از معروف‌ترین آن‌ها هستند. امروزه تمایل بسیاری از سازندگان به سمت استفاده از این نوع درب‌ها رفته و روز به روز تعداد آن در حال افزایش است.

درب پارکینگ ساختمان جدید

درب پارکینگ ساختمان جدید

درب پارکینگ مدرن

در حقیقت واژه مدرن یک واژه کلی و عمومی است که شامل طیف گسترده‌ای از درب‌ها می‌شود. عموما درب‌های مدرن دارای ظاهر زیبا و شیک به همراه کارایی بالا و به شکل اشکال هندسی طراحی و تولید می‌کنند. جنس درب‌های مدرن معمولا از پروفیل (یا قوطی که خمیره اصلی درب‌های پارکینگ هستند) چوبی، پروفیل فلزی و ورق‌های برش خورده لیزری تشکیل شده است و قیمت بالایی دارند. سه مدل محبوب درب‌های پارکینگی مدرن شامل موارد زیر می‌باشد.

مدل درب پارکینگ منزل

مدل درب پارکینگ منزل

  • درب پارکینگ مدرن فلزی
  • درب پارکینگ مدرن فرفورژ
  • درب پارکینگ مدرن فلزی طرح چوب

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره برای درب‌های پارکینگ مدرن در تهران و سایر شهرستان‌ها با کارشناسان آتی در در ساعات اداری در تماس باشید.

انواع جک درب پارکینگ

جک درب پارکینگ تاشو

جک درب پارکینگ تاشو

ازآنجاکه یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب درب پارکینگ، شیوه باز و بسته شدن آن است؛ در این بخش نگاهی کوتاه به انواع جک درب پارکینگ خواهیم داشت. درواقع، صحبت از درب پارکینگ، بدون جک آن کمی بی معنی به نظر می رسد چراکه امروزه، اغلب درب ها به صورت کنترل از راه دور، باز وبسته می شوند و نه دستی.
انواع جک درب پارکینگ ایرانی و خارجی به دو دسته بازویی و ریلی تقسیم بندی می شوند. همه آنها شامل خود جک، جعبه فرمان، چشمی های بیرون و درون پارکینگ هستند. در اینجا، انواع مکانیسم جک درب پارکینگ را بررسی می کنیم.

جک برقی درب پارکینگ بازویی

در پارکینگ مدرن جدید

در پارکینگ مدرن جدید

درب های لولایی، تاشو و سکشنال برای باز و بسته شدن به جک های بازویی نیاز دارند. انواع جک درب پارکینگ بازویی از اهرم هایی برای به حرکت درآوردن لنگه ها و پنل های درب استفاده می کنند. می توان گفت که هر دربی که در آن از لولا برای باز و بسته شدن استفاده شده باشد، به نوعی به این جک نیازمند است.
جک درب پارکینگ بازویی، شامل اتصالات نسبتا زیادی است و نصب آن نیازمند سوراخ کاری و گاه کمی تخریب دیوارهای مجاور است. همچنین، هرچه وزن درب، سنگین تر و تعداد پانل های آن بیشتر باشد، به اهرم-های بیشتر و قدرتمندتری برای باز و بسته کردن، نیاز دارد.

جک درب پارکینگ ریلی

در پارکینگ آهنی ریلی

در پارکینگ آهنی ریلی

جک ریلی برای درب هایی به کار می رود که برای باز و بسته شدن به ریل وابسته هستند. درواقع، در این جک به جای اهرم ها از ریل، استفاده شده است. این جک از قطعات کمتری تشکیل شده که باعث دوام بهتر و خرابی کمتر آن می شود. درب های کرکره ای، زیر سقفی و سکشنال، برای باز و بسته شدن به این مکانیسم نیاز دارند.
لازم به ذکر است که در مورد درب های سکشنال و کرکره ای ترکیبی از هر دوی این مکانیسم ها به کار می رود. بااین حال، عملکرد مکانیسم ریلی در آنها بارزتر است.

درب گاراژ

درب گاراژ

سخن آخر : انواع درب پارکینگ در یک نگاه کوتاه

همانطور که در این مقاله گفتیم، انواع درب پارکینگ از لحاظ جنس به پنج دسته آهنی، استیل، آلومینیوم، چوب و فایبرگلاس طبقه می شوند. درب آهنی، نسبت به بقیه انواع درب پارکینگ ، سنگین تر و محکم تر است و امنیت بیشتری را نیز فراهم می کند. از این جنس برای ساخت انواع درب های لولایی و تاشو استفاده می-شود. انواع فرفورژه و رنگ شده آن، ظاهری مجلل به ورودی ساختمان می دهند.
پس از آهن، متریال استیل، مقاومت بالاتری نسبت به بقیه داشته و ظاهری براق و زیبا دارد. مزیت اصلی چوب در ظاهر زیبا و امنیت آن است. بااین حال در آب وهوای مرطوب، می تواند آسیب پذیرتر از بقیه باشد. درب آلومینیومی نیز قابلیت رنگ پذیری و ضدخوردگی بالایی دارد اما در برابر ضربه و تاب برداشتن، مقاومت کمی دارد. درنهایت درب فایبرگلاس، ظاهری شبیه به چوب را بدون معایب آن، مانند پوسیدگی و منبسط شدن، ارائه می دهد.

درب پارکینگ چوب و فلز

درب پارکینگ چوب و فلز

در قسمت دوم این مقاله، انواع درب پارکینگ به لحاظ عملکرد را بررسی کردیم. طبق این دسته بندی درب پارکینگ به هفت دسته سکشنال، زیر سقفی، کرکره ای، لولایی، تاشو، ریلی و دوبل تقسیم می شود. نوع سکشنال، به گونه ای باز و بسته می شود که فضای چارچوب درب را به دو قسمت بالایی و پایینی تقسیم می-کند. انواع زیر سقفی و کرکره ای درب را زیر سقف یا بالای چارچوب آن خوابانده یا جمع می کنند.
انواع درب پارکینگ لولایی نیز بر حسب تعداد لنگه هایش به چند دسته تقسیم می شود. این درب به لولاهای نصب شده در دیوار و چارچوب، برای باز وبسته شدن متکی است. درب های تاشو دوبل نیز انواع پیشرفته تری از درب لولایی هستند. درنهایت درب ریلی برای باز وبسته شدن به ریل نصب شده زیر درب یا بالای آن متکی است و به جای حرکت رو به بالا به سمت دیوارهای کناری حرکت می کند.
امیدواریم با مطالعه این مقاله، توانسته باشید انواع درب پارکینگ را شناخته و تصمیمی مطمئن برای ورودی ساختمان خود بگیرید.

6 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیز من در مرحله باز سازی منزل بخاطر فضای کم برای لنگه درب 2.5کل درب وقصداضافه کردن کردن درب را دارم ودر ضمن فعلا دولنگه بطرف بیرون است ممنون
  2. درب پارگینگ اهنی واقعا عالی بود مزایاشم خیلی خوبه ما داریم چندسال استفاده میکنیم هیچ خرابی نداشته
  3. ممنون از مقاله پر محتوا و خوبتون توضیحاتتون عالی بود با خوندن این مقاله میتونیم بهترین انتخاب داشته باشیم
  4. سلام کدوم نوع از درب های پارگینگ سبک تر هستن نصبت به بقیه درب ها
  5. سلام برای درب پارگینگ بهتره استیل انتخاب کنیم یا اهنی و انتخاب درب بستگی به چه چیزهای داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی