استاندارد UL چیست؟

استاندارد UL روی بسیاری از محصولات به چه معناست …

امروزه در هر صنعتی از جمله صنعت تولید و ساخت انواع درب های ساختمانی و همچنین یراق آلات و قطعات تشکیل دهنده این نوع درب‌ها، به منظور تضمین کیفیت محصولات و کالاهای تولید شده به وسیله شرکت‌ها و برندهای سازنده، فاکتورهایی مهم و ضروری وجود دارد.

که معمولاً این فاکتورها توسط استانداردهای معتبری مورد آزمایش و تأیید قرار می‌گیرد. در این خصوص یکی از این استانداردها، استاندارد UL است.

استاندارد UL در واقع یکی از مهم‌ترین استانداردهای سطح بالا است که به منظور بررسی میزان ایمنی در قطعات و اجزای تشکیل دهنده درب‌های ضد حریق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان طور که می‌دانید درب‌ ضد حریق قبل از ورود به بازار و بعد از تولید و ساخته شدن توسط شرکت‌های سازنده باید در آزمایشگاه‌های معتبر مورد آزمایش‌های علمی و عملی قرار گیرند.

و در صورتی که این آزمایش‌ها مورد تأیید سازمان آتش نشانی قرار گیرد، مجوز نصب این نوع درب‌ها در ساختمان‌های اداری و مسکونی صادر می‌شود که این آزمایش‌ها بر اساس استاندارد UL انجام خواهد شد.

با توجه به این مطالب ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درباره اینکه استاندارد UL چیست و چه مزایا و ویژگی‌هایی دارد، توضیحاتی را برای شما بیان نماییم. پس با ما همراه باشید.

تاریخچه UL

UL مخفف کلمه Under writers Laboratories بوده و در واقع یک سازمان بین‌المللی مستقل است که به منظور صدور مجوزهای مخصوص امنیت برای محصولات و کالاهای ایمن ایجاد شده است.

شرکت آمریکایی UL دفتر مرکزی خود را در سال 1984 تأسیس نمود و از سال 1905 فعالیت خود را با صدور مجوز و تأییدیه ایمنی برای خاموش کننده‌های دستی آغاز کرد.

در حال حاضر این سازمان بیش از 64 آزمایشگاه فعال برای تست و صدور مجوز و گواهینامه‌های تضمین و تأیید محصولات در زمینه‌های مختلف ایمنی از جمله ایمنی غذا، کیفیت آب، مواد پر خطر و تست‌های عملیاتی خاص به منظور میزان تحمل آلاینده‌های محیط زیست دارد.

سازمان UL همچنین بر اساس شیوه‌های تست و استانداردهای لازم به صورت کاملاً تخصصی بر روی کالاها و محصولات، قطعات و اجزاء، مواد و متریال اولیه، تولید و مونتاژ لوازم و تجهیزات مرتبط با کالاهای ایمن مشغول به فعالیت است.

از دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به ارزیابی و تضمین کارایی روند تجارت شرکت‌ها با توجه به برنامه‌های ثبت شده در سیستم مدیریتی آنها اشاره نمود.

چرا استاندارد UL مهم است؟

در هنگام انتخاب و خرید برخی از محصولات و کالاها از قبیل درب‌های ضد حریق یا قطعات و اجزای تشکیل دهنده این نوع درب‌ها معمولاً با اصطلاحاتی مانند ضد حریق بودن، نسوز بودن یا fireproof زیاد مواجه می‌شوید.

همچنین ممکن است برای تأیید بعضی از ویژگی‌ها و مزایای یک محصول نام کشورهایی مانند آمریکا و سایر کشورها را از فروشنده بشنوید و شاید با خود فکر کنید که حتماً این توضیحات یک روش و شیوه برای فروش محصولات به مشتری توسط فروشنده است.

اما واقعیت این است که برای تضمین امنیت محصول داشتن گواهینامه استانداردهایی مانند استاندارد UL آمریکا بسیار مهم و ضروری است.

با توجه به اینکه استاندارد UL یک استاندارد جهانی محسوب می‌شود، امروزه در 102 کشور جهان دارای بیش از 120 مرکز تست و بررسی بوده و مشتریان زیادی نیز دارد.

لذا به منظور اطمینان خاطر از تولید محصولات با گواهینامه و مجوز UL، بازرسان این مراکز و شرکت‌ها در طول سال چندین بار به واحدهای تولید کننده این محصولات مراجعه نموده و امنیت این کالاها را مورد تست و بررسی قرار می‌دهند.

بنابراین می‌توان گفت: یکی از نشان‌های معتبر در سراسر جهان، نشان استاندارد UL است.

در نتیجه شما با دانستن این نکته که چرا استاندارد UL برای محصولات ایمن مهم است می‌توانید در صورت مشاهده این تأییدیه بر روی محصول، مطمئن‌تر آن را انتخاب و خریداری نمایید.

مزایا و ویژگی‌های استاندارد UL  چیست؟

در خصوص ویژگی‌ها و مزایای استاندارد UL برای محصولات و کالاهای ایمن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • با توجه به اینکه استاندارد UL مجموعه‌ای از تحقیقات ایمنی، علمی و تخصصی است، این استاندارد به مشتریان و خریداران محصولات ایمن کمک می‌کند تا به راحتی و سهولت بتوانند این محصولات را خریداری نمایند.
  • استاندارد UL همچنین در شرایط سخت و پیچیده برای کنترل بازار و انتخاب‌های هوشمندانه به سیاست گذاران کمک می‌کند.
  • این استاندارد باعث همراهی تولید کنندگان، مصرف کنندگان تجاری و صنعتی، مقامات دولتی، مراکز بازرسی و … با سازمان UL می‌شود.
  • دارا بودن استاندارد UL برای کالاهای ایمن باعث افزایش تقاضای آنها از سوی مشتریان خواهد شد.
  • از طریق این استاندارد، اعتبار محصولات ایمن با صدور گواهینامه و تأییدیه اعتبار سنجی بر روی محصول مشخص می‌شود.

پیشنهاد آتی دُر : درب ضد حریق چیست را مطالعه کنید!

استاندارد UL استانداردی مهم برای اعلام و اطفاء حریق

استاندارد UL ضد حریق

استاندارد UL ضد حریق

 

در هر کشوری از جمله ایران استانداردهای مهمی برای اعلام و اطفاء حریق وجود دارد که موارد ضروری مانند محدوده نصب وسایل و لوازم، ملزومات ساختمانی، معیارهای طراحی، تجهیزات و ابزارها و … را مشخص و معین می‌کند.

به‌عنوان‌مثال مواردی که به وسیله این استانداردها معلوم و مشخص می‌شود تعیین محل قرار گیری پنل اصلی سیستم اعلام حریق یا مشخص نمودن فاصله بین سنسورهای حساس به دود و حرارت با توجه به متراژ ساختمان است.

بنابراین یکی از استانداردهای اساسی و مهم در زمینه اعلام حریق در ساختمان‌ها، استاندارد UL است.

در واقع هدف از استاندارد UL تعیین دستورالعمل‌های لازم و ضروری به منظور تعیین میزان امنیت در کالاهای ایمن در ساختمان‌ها و مکان‌ها در هنگام بروز حوادث ناگهانی خواهد بود.

وظایف استاندارد UL چیست؟

استاندارد UL موارد زیر را در محصولات و کالاهای ایمن مورد بررسی قرار می‌دهد:

  • آیا محصول ایمن در برابر آتش و حریق دارای مقاومت و استحکام است یا خیر؟
  • در هنگام بروز آتش سوزی و احتراق آیا محصول ایمن اشتعال‌پذیر است یا خیر؟
  • آیا محصول ایمن قابلیت احتراق و شعله‌ور شدن را دارد یا خیر؟
  • در صورت بروز احتراق محصول ایمن دچار اشتعال جرقه می‌شود یا خیر؟
  • خصوصیات سوزش سطحی محصول ایمن چگونه است؟

بر اساس این استاندارد آزمایش و تضمین کاربرد و کارکرد محصول ایمن در دامنه وسیعی مورد بررسی قرار گرفته و در صورتی که موارد فوق تأیید شود، محصول ایمن گواهینامه و تأییدیه امنیت را دریافت خواهد کرد.

سخن پایانی

همان طور که پیش‌تر بیان نمودیم استاندارد UL از جمله استانداردهای معتبر و مهم در سراسر جهان است که به منظور تعیین و مشخص نمودن میزان امنیت در محصولات ایمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا درباره استاندارد UL مطالب مهم و ضروری را برای شما بیان کنیم.

بنابراین می‌توان گفت هنگام انتخاب و خرید محصولات و کالاهای ایمن حتماً به تأییدیه و گواهینامه استاندارد UL  بر روی محصولات دقت نمایید.

چرا که این گواهینامه ملاکی برای امینت و ایمنی کالا و محصول مورد نظر خواهد بود.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی