آتی دُر ; ساخت انواع درب ریلی آهنی ساختمان

گزینه‌های متعددی برای ساخت درب پارکینگ ساختمان وجود دارند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها، درب ریلی است. درب ریلی ساختمان ، به‌گونه‌ای ساخته می­شود که بتواند درب را روی ریل‌های تعبیه‌شده در بالا و پایین چارچوب درب، به­حرکت درآورد. از مهم‌ترین محاسن این درب، اشغال فضای کم و مصرف انرژی پایین است. مزایایی که برای ساختمان­های پرجمعیت امروزی، بسیار مهم هستند.

درب پارکینگ ریلی
درب پارکینگ ریلی آتی در
درب ریلی پارکینگ آتی در
درب ریلی پارکینگ آتی در

درب ریلی ساختمان ، انواع متعددی دارد که هرکدام، سازوکار خاص خودشان را دارند. رایج‌ترین این درب‌ها، درب‌های تک لنگه، دولنگه و کشویی هستند. درصورتی‌که در ساخت این درب از آهن استفاده شود به آن درب ریلی آهنی ساختمان نیز گفته می‌شود.

در ادامه این مطلب، ضمن مرور نحوه سازوکار درب ریلی و مزایای آن، انواع درب پارکینگ ریلی ساختمان را معرفی کرده و سازوکارهای هریک را شرح می‌دهیم. در بخش بعدی نیز انواع متریال های ساخت این درب را معرفی می­کنیم.

سازوکار درب ریلی ساختمان آتی دُر

درب ریلی ساختمان یا درب ریلی حیاط از ریل و چرخ‌دنده‌های مخصوص برای حرکت دادن درب، استفاده می‌کند. در ساخت درب ریلی پارکینگ ، زیر و بالای چارچوب درب، دو ردیف ریل نصب می‌شود. بازوهای جک برقی درب پارکینگ یا رولرهای خود درب، درب را روی این ریل‌ها به حرکت درآورده به سمت یکی از دیوارهای کناری، می‌برند. به‌این‌ترتیب، درب، هیچ‌گونه حرکتی در عمق پارکینگ یا حیاط نداشته و فقط در راستای چارچوب، حرکت می‌کند. دیگر یراق‌آلاتی که برای حرکت دادن این درب استفاده می‌شوند، دنده‌های شانه‌ای یا زنجیری هستند. این یراق‌آلات، وظیفه تبدیل نیروی دورانی به خطی برای حرکت دادن درب روی ریل را بر عهده دارند.

واضح است که برای نصب این درب، نیاز است که در کنار آن، فضایی به‌اندازه حداقل خود درب خالی باشد. البته برای پارکینگ‌هایی که چنین فضایی ندارند نیز چاره‌هایی اندیشیده است که در بخش انواع درب پارکینگ ریلی ، آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

نمونه پروژه اجرا شده درب ریلی توسط تیم آتی دُر
درب ریلی آهنی ساختمان
درب ریلی آهنی ساختمان
ساخت درب ریلی فلزی
ساخت درب ریلی فلزی

برای درخواست مشاوره در مورد محصولات آتی در با ما در ارتباط باشید.

درب ریلی آهنی ساختمان
درب ریلی آهنی ساختمان

مزایای درب ریلی ساختمان

نصب درب ریلی ساختمان ، مزایای متعددی در پی دارد که همانطور که در مقدمه گفتیم، اصلی‌ترین آن‌ها اشغال فضای اندک است. درواقع، در بسیاری از پارکینگ‌ها نیاز است که فضای جلوی ورودی در داخل پارکینگ، برای باز شدن درب خالی باشد. به‌این‌ترتیب، خودروهای کمتری می‌توانند در پارکینگ پارک کنند. همچنین آزادی عملکرد و تردد آن‌ها نیز با محدودیت مواجه خواهد شد. در اینجا، دیگر مزایای انواع درب پارکینگ ریلی ساختمان را بررسی می‌کنیم.

درب ریلی آهنی آتی در
درب پارکینگ ریلی
درب پارکینگ ریلی

مصرف انرژی کمتر

درب پارکینگ ریلی ، نسبت به دیگر انواع درب، مصرف برق بسیار کمتری دارد. دلیل این موضوع این است که این درب، نیاز ندارد که برای جابجا شدن به نیروی گرانش زمین یا نیروهای وابسته به آن، غلبه کند. همچنین ریل‌ها و بوبین­های الکترومغناطیسی که برای اعمال قدرت به درب به کار می‌روند نیز کمک می‌کنند که حرکت درب با حداقل مصرف انرژی انجام شود.

این مزیت، سبب شده است که موتورهای جک‌های برقی که روی این درب نصب می‌شوند نیز به نیروی چندانی نیاز نداشته باشند. این موضوع، سبب ارزان‌تر شدن موتور جک‌های برقی ریلی نسبت به دیگر موتورها و همچنین فشار کمتر به آن‌ها شده است. فشار کمتر نیز درنهایت، سبب خرابی کمتر موتور شده که در هزینه‌های نگهداری آن، بسیار مؤثر است.

امنیت بیشتر

دیگر انواع درب ساختمان به هنگام ازکارافتادن، خطرات جدی‌تری نسبت به درب ریلی، ایجاد می‌کنند. به‌طور مثال، درب‌های زیرسقفی امکان دارد که به پایین لغزیده و به ماشین یا افراد زیر آن، آسیب برسانند. درب ریلی حیاط در صورت توقف عملکرد، سر جای خود متوقف‌شده و خطر چندانی برای خودروها و دیگر افراد ایجاد نمی‌کند.

علاوه بر این، به دلیل جابجایی راحت این درب، می‌توان در ساخت آن‌ها از متریال­های سنگینی مانند فولاد و آهن، به‌راحتی استفاده کرد. امری که درنهایت به نفع امنیت کلی ساختمان خواهد بود.

نصب درب ریلی اهنی
نصب درب ریلی اهنی
ساخت درب ریلی اهنی
ساخت درب ریلی اهنی

هزینه نگهداری پایین

درب ریلی ساختمان ، به‌طورکلی، یراق‌آلات کمی دارد. کم بودن اتصالات و یراق‌آلات به معنی خرابی کمتر است. همچنین به دلیل حرکت آسان این درب‌ها، استهلاک قطعات آن­ها پایین بوده و درنتیجه در صورت استفاده اصولی و انجام سرویس به‌موقع، کمترین میزان خرابی را دارند. تنها نکته مهم این است که مالکین ساختمان باید همواره مراقب جمع شدن اشیاء خارجی در داخل ریل‌ها یا یخ‌زدگی آن‌ها باشند.

آلودگی صوتی کم

همانطور که گفته شد، درب ریلی ساختمان به‌آسانی حرکت می‌کند و همچنین، یراق‌آلات نسبتا کمی دارد. این دو عامل، سبب شده‌اند که این درب در مقایسه با درب‌های سکشنال سقفی و یک یا دولنگه لولایی معمولی، آلودگی صوتی بسیار کمتری داشته باشد. امری که به‌ویژه برای ساکنین طبقه اول ساختمان، مهم است.

درب ریلی اهنی ساختمان
درب ریلی اهنی ساختمان

یراق آلات درب ریلی آهنی ساختمان

چرخ درب ریلی آهنی
چرخ درب ریلی آهنی
ریل درب ریلی آهنی
ریل درب ریلی آهنی
راهنما و هدایتگر درب ریلی
راهنما و هدایتگر درب ریلی
ریل و قرقره درب ریلی فلزی
ریل و قرقره درب ریلی فلزی

انواع درب ریلی آهنی ساختمان

درب ریلی حیاط یا ساختمان “House Sliding Gates“، انواع مختلفی را شامل می‌شود که عملکرد هرکدام نسبت به دیگری، کمی متفاوت است. اصلی‌ترین دلیل ساخت درب ریلی آهنی پارکینگ در انواع مختلف، محدودیت ساختمان‌ها در فضا و ابعاد مختلف چارچوب درب­هاست. در ادامه، انواع درب ریلی ساختمان را شرح می‌دهیم.

انواع درب ریلی
انواع درب ریلی

درب ریلی آهنی تک لنگه

این درب، ساده‌ترین درب ریلی است که برای ساختمان‌های کوچکی که در کنار چارچوب درب، فضایی به‌اندازه خود درب دارند، بهترین گزینه به شما می‌رود. ازآنجاکه اندازه این درب معمولا کوچک است در ساخت آن از آهن و فولاد بیشتر از بقیه متریال­ها استفاده می‌کنند که در این صورت به آن درب ریلی آهنی نیز گفته می‌شود. در ساخت درب ریلی آهنی از انواع پوشش‌های ضدزنگ برای مقاوم کردن درب در برابر بارندگی و خوردگی، استفاده می‌شود. از دیگر مزایای درب ریلی آهنی ، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  • رنگ‌پذیری بالا
  • تکان نخوردن با وزش باد
درب ریلی اهنی تک لنگه
درب ریلی اهنی تک لنگه

درب ریلی آهنی ساختمان دو لنگه

برای چارچوب‌های بزرگ‌تر و یا چارچوب‌هایی که فضای کافی برای قرار گرفتن کل درب در دیوار کناری ندارند از درب ریلی ساختمان دولنگه استفاده می‌شود. این درب‌ها مانند درب‌های دولنگه لولایی از وسط بازشده اما به‌جای حرکت عمقی به داخل پارکینگ، هرکدام از لنگه‌ها به یک طرف به‌صورت افقی، حرکت می‌کنند.

در ساخت درب ریلی پارکینگ دولنگه نیز می‌توان از متریال­های سنگین، مانند فولاد و آهن استفاده کرد. یک درب ریلی آهنی دولنگه، مزایایی مشابه درب آهنی تک لنگه دارد، با این تفاوت که مصرف انرژی آن کمی بالاتر است و درنتیجه به موتور قدرتمندتری برای نصب شدن روی جک پارکینگ، نیاز دارد.

درب ریلی دو طرفه
درب ریلی دو طرفه

درب ریلی 90 درجه

یکی از خاص‌ترین انواع درب ریلی ساختمان ، درب نود درجه است. این درب، درواقع، یک راه‌حل بسیار هوشمندانه برای برطرف کردن محدودیت کمبود فضا در دیوار کناری چارچوب است. درب ریلی نود درجه از تعداد زیادی پانل عمودی باریک تشکیل‌شده است که با صدور دستور باز شدن درب به همراه یکدیگر و به‌صورت پیوسته حرکت کرده و با رسیدن به دیوار عمود بر چارچوب درب، یکی از پس دیگری، به‌اندازه لازم، خم شده و درنهایت، جلوی دیوار عمود بر چارچوب درب، قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب، پارکینگ‌ها یا حیاط‌هایی که دیوار مجاور چارچوب درب در آن‌ها به‌اندازه کافی فضا ندارد نیز می‌توانند به‌خوبی یک درب ریلی داشته باشند.

البته باید در نظر داشت که درب ریلی 90 درجه معمولا برای چارچوب‌های با دهانه کوچک، استفاده می‌شود. همچنین، سرعت باز و بسته شدن آن‌ها نسبت به دیگر درب‌ها کمی کندتر است.

درب ریلی 90 درجه
درب ریلی 90 درجه

درب ریلی آهنی ، یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای درب ساختمان و پارکینگ است. سازوکار این درب از ریل برای حرکت کردن در جهت موازی با چارچوب درب استفاده می‌کند. مهم‌ترین مزایای این نوع درب، اشغال فضای کم، مصرف انرژی پایین‌تر نسبت به دیگر درب‌ها و ایمنی بالاتر است.

درب ریلی ساختمان در انواع مختلفی ساخته می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها تک لنگه، دولنگه، کشویی و 90 درجه هستند. درب‌های تک لنگه و 90 درجه بیشتر در چارچوب‌های کوچک و دیگر درب‌ها برای چارچوب‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شوند. مهم‌ترین مصالح ساخت درب ریلی نیز آهن است.

برای درخواست مشاوره در مورد محصولات آتی در با ما در ارتباط باشید.

درب ریلی آهنی ساختمان
درب ریلی آهنی ساختمان

منو اصلی