آتی دُر ; ساخت انواع درب ریلی صنعتی

مکان های صنعتی مانند انواع سوله، کارگاه، کارخانه و انبارها به درب‌های صنعتی دارند. یکی از انواع پرکاربرد و درعین‌حال، مدرن درب که در این مکان‌ها استفاده می­شود، درب ریلی و نوع صنعتی آن یعنی درب ریلی صنعتی است. این درب، سازوکار خاصی دارد و اساس عملکرد آن بر حرکت کردن روی دو ریل، استوار شده است. مهم‌ترین مزیت این درب، اشغال فضای کم است. این درب، انواع مختلفی از تاشو، نود درجه، کشویی و غیره دارد.

درب صنعتی ریلی اتوماتیک
درب صنعتی ریلی اتوماتیک
ساخت انواع درب ریلی صنعتی
ساخت انواع درب ریلی صنعتی

سازوکار درب ریلی صنعتی

به‌طورکلی، درب ریلی از هر نوع صنعتی یا غیر صنعتی، برای باز و بسته کردن درب از ریل استفاده می‌کند. این درب، به‌طور سنتی، به‌صورت برقی و با استفاده از کلید داخلی که در کنار درب برای آن تعبیه می‌شود، عمل می‌کند. امروزه، انواع جک ریلی درب های صنعتی ریلی به بازار آمده‌اند و درب‌های ریلی عمدتا به آن‌ها مجهز هستند. با استفاده از این جک‌ها، می‌توان درب را به‌صورت اتوماتیک و از راه دور، باز و بسته کرد.

جک برقی، درب را به درب ریلی اتوماتیک صنعتی ، تبدیل می‌کند که موتور آن امواج الکترومغناطیسی را از ریموت کنترل، دریافت و دستور باز و بسته شدن را به اهرم‌ها صادر کرده و اهرم‌ها درب را روی ریل‌ها به حرکت درمی‌آورند. درب با حرکت بر روی ریل‌ها، به شکل عرضی و بدون اشغال فضای داخلی مکان صنعتی، در کنار دیوار جانبی چارچوب درب، جای می‌گیرد.

نمونه پروژه اجرا شده درب ریلی (پتروشیمی زاگرس) توسط تیم آتی دُر

تفاوت درب ریلی صنعتی و غیر صنعتی

درب ریلی غیر صنعتی معمولا برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری داخل شهر، استفاده می‌شود. بنابراین، طبیعتا اندازه آن کوچک‌تر بوده و موتور آن به قدرت کمتری برای عملکرد، نیاز دارد. درب اتوماتیک ریلی صنعتی در ابعاد بزرگ‌تر و با موتورهای قوی‌تر ساخته می‌شود. همچنین، در ساخت درب ریلی صنعتی معمولا از متریال­های سنگین‌تر مانند استیل و چوب استفاده می‌شود چراکه به دلیل ابعاد بزرگ این درب‌ها، استفاده از متریال سبک، سبب تولید آلودگی صوتی زیاد هنگام باز و بسته شدن یا وزش باد می‌شود. همچنین، این درب‌ها باید در برابر ضربه نیز مقاومت بالایی داشته باشند زیرا در مکان‌های صنعتی، ممکن است روزانه، تعداد بالایی خودروی سنگین از آن‌ها تردد کنند که احتمال دارد با درب برخوردی هرچند سبک داشته باشند. متریالی مانند آلومینیوم که در درب‌های ریلی غیر صنعتی به کار می‌روند، در برابر ضربه، بسیار آسیب‌پذیر هستند.

در اتوماتیک ریلی صنعتی
در اتوماتیک ریلی صنعتی
درب ریلی صنعتی اتوماتیک
درب ریلی صنعتی اتوماتیک
درب ریلی صنعتی برقی
درب ریلی صنعتی برقی

برای درخواست مشاوره در مورد محصولات آتی در با ما در ارتباط باشید.

درب پارکینگ ریلی
درب پارکینگ ریلی

انواع درب ریلی صنعتی

درب ریلی صنعتی “Industrial Sliding Gates“، خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که باوجود شباهت کلی در عملکرد در جزئیات با هم متفاوت هستند. در اینجا، مهم‌ترین انواع این درب را توضیح می‌دهیم.

نمونه پروژه اجرا شده درب ریلی (مای بیبی - شهرک صنعتی کاوه) توسط تیم آتی دُر
انواع درب ریلی
انواع درب ریلی

درب ریلی صنعتی تک لنگه یا ساده

درب ریلی تک لنگه برای چارچوب‌های کوچک مناسب است. عملکرد این درب، همان است که در بخش سازوکار درب ریلی صنعتی ، توضیح دادیم. ازآنجاکه اندازه این درب، کوچک است، به نیروی کمتری نسبت به دیگر انواع درب برای بازو بسته شدن نیاز دارد. برای نصب این درب نیاز است که در کنار چارچوب، فضایی به طول خود چارچوب خالی باشد که درب بتواند جلوی آن قرار بگیرد.

درب ریلی صنعتی تک لنگه
درب ریلی صنعتی تک لنگه

درب ریلی صنعتی دولنگه

همان‌طور که از نام پیداست، این درب، شامل دو لنگه است که هنگام باز شدن به طرفین حرکت می‌کنند. از این درب برای چارچوب‌های بزرگ‌تر استفاده می‌شود. قدرت موتور این درب‌ها نسبتا بالاست و برای نصب آن‌ها نیاز است که هرکدام از دیوارهای جانبی چارچوب، به‌اندازه یکی از لنگه‌ها فضا داشته باشند.

درب ریلی صنعتی دو لنگه
درب ریلی صنعتی دو لنگه

درب ریلی صنعتی تاشو

نوع دیگری از درب ریلی که در مکان‌های صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد، درب ریلی تاشو نام دارد. این درب از چندین پنل عمودی تشکیل شده است که به‌جای حرکت هم‌زمان به سمت دیوار جانبی درب، یکی پس از دیگری، تا شده و در کنار یکدیگر در یک گوشه چارچوب، جای می‌گیرند. 

درب ریلی صنعتی 90 درجه

این درب معمولا برای مصارف غیر صنعتی تولید می‌شود بااین‌حال در برخی مکان‌های صنعتی با ورودی کوچک نیز استفاده می‌شود. درب ریلی صنعتی 90 درجه مانند درب ریلی کرکره‌ای از چندین پنل عمودی به‌هم‌پیوسته تشکیل شده است. تفاوت این دو درب در این است که پنل‌های درب نود درجه، به‌صورت پیوسته و به دنبال یکدیگر، حرکت می‌کنند.

استفاده اصلی درب ریلی 90 درجه در مکان‌هایی است که دیوار کناری چارچوب، فضای کافی برای جای دادن آن ندارد. به‌این‌ترتیب، بازوهای جک این درب در تقاطع درب با دیوار عمود بر آن، پنل­ها را با زاویه 90 درجه خم کرده و یکی‌یکی جلوی دیوار عمود بر چارچوب، جای می‌دهند.

درب ریلی صنعتی 90 درجه
درب ریلی صنعتی 90 درجه

مزایای درب ریلی صنعتی

درب کارگاه صنعتی
درب کارگاه صنعتی

درب کشویی فلزی ، مزایا و در عین حال، محدودیت‌های خاص خودش را دارد. همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین مزیت این درب، عدم نیاز به فضای داخلی برای باز و بسته شدن است. این موضوع، علاوه بر صرفه‌جویی در فضا، سرعت عبور و مرور را نیز افزایش می‌دهد. به سبب این ویژگی، درب ریلی، برای سوله های صنعتی (درب سوله) که در طول روز نیاز به باز بودن درب در ساعات متمادی دارند، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

دیگر مزیت بارز درب ریلی صنعتی این است که موتور آن برای عمل کردن، به نیروی چندان زیادی نیاز ندارد. این ویژگی به‌خصوص برای درب‌های سنگین صنعتی، مهم جلوه می‌کند. دلیل این امر این است که باز و بسته شدن این درب به غلبه بر نیروی جاذبه یا نیروی‌های متأثر از آن، نیازی ندارد. همچنین، کمک ریل‌ها نیز باعث می‌شود که موتور، متحمل کمترین فشار بشود. به همین دلیل، گفته می‌شود که استفاده از این درب در چارچوب‌های بسیار بزرگ، بهترین گزینه است. این ویژگی، سبب مصرف برق نسبتا پایین و همچنین، خرابی کمتر این درب‌ها نیز شده است.

از دیگر ویژگی‌های درب ریلی صنعتی که درواقع از تفاوت‌های آن با درب‌های غیر صنعتی نیز به شمار می‌رود، امکان نصب پنجره‌های ارتباط با بیرون، روی آن‌هاست. این پنجره‌ها، به‌ویژه در درب‌های کرکره‌ای و کشویی، نصب‌شده و می‌توان از طریق آن­ها امور اداری پیش از ورود به محوطه صنعتی را انجام داد. امنیت بیشتر به هنگام خرابی ناگهانی، قابلیت تنظیم سرعت و خرابی کمتر نیز از دیگر مزایای درب ریلی اتوماتیک صنعتی هستند.

باوجود این مزایا، این درب نیز مانند دیگر درب‌های صنعتی، معایب یا محدودیت‌هایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • امکان یخ زدن ریل‌ها در فصل سرما و یا جمع شدن خاک و اشیاء خارجی در آن، که سبب قطعی عملکرد درب می‌شود.
  • سرعت نسبتا پایین
  • نصب دشوار و نسبتا پیچیده، به دلیل نیاز به
  • نصب ریل
  • قیمت نسبتا بالا نسبت به دیگر درب‌ها

قیمت درب ریلی صنعتی

درب ریلی صنعتی ، بسته به مکانیسم، اندازه و برندی که دارد، می‌تواند قیمت متفاوتی هم داشته باشد. درصورتی‌که در ساخت درب ریلی صنعتی ، از متریال گران‌تری مانند چوب یا فولاد استفاده شده باشد، قیمت آن نیز بالاتر است. همچنین، هرچه پوشش‌های ضدزنگ و ضد خوردگی روی درب بهتر باشند، طبیعتا قیمت درب، بالاتر خواهد بود. از دیگر عوامل مؤثر در قیمت درب ریلی، موارد زیر است:

  • نوع و برند موتور جک نصب‌شده روی درب
  • پیچیده بودن مکانیسم درب به‌طوری‌که درب‌های کشویی و کرکره‌ای به‌مراتب از درب‌های تک و دو لنگه ساده، گران‌تر هستند.
  • سرعت و قدرت موتور
درب ریلی صنعتی اتوماتیک اهنی
درب ریلی صنعتی اتوماتیک اهنی

سخن آخر

درب اتوماتیک ریلی صنعتی ، یکی از انواع درب است که برای ورودی مکان‌های صنعتی، مانند سوله و کارگاه، مناسب است. این درب معمولا به همراه جک ریلی درب های صنعتی ریلی ، نصب شده که برای باز کردن درب، آن را بر روی دو ریل به اطراف هدایت می‌کند. درب ریلی، در انواع مختلف تک لنگه، دو لنگه، کشویی، کرکره‌ای و نود درجه ساخته می‌شود. ساختار این درب‌ها، به ترتیب پیچیده‌تر می‌شود. علاوه بر این، درب‌های دو لنگه، کشویی و کرکره‌ای برای چارچوب‌های بزرگ، مناسب هستند.

درب ریلی صنعتی از مزایایی مانند مصرف برق پایین، خرابی کمتر، ایمنی بالاتر و اشغال فضای کم بهره‌مند است و معمولا از جنس استیل یا چوب ساخته می‌شود. بااین‌وجود، سرعت نسبتا پایین، نصب پیچیده و امکان یخ‌زدگی ریل‌ها ازجمله معایب این درب به شما می‌روند. درنهایت، قیمت درب ریلی صنعتی ، علاوه بر مکانیسم و ویژگی‌های فیزیکی، بستگی زیادی به برند تولیدکننده آن دارد.

برای درخواست مشاوره در مورد محصولات آتی در با ما در ارتباط باشید.

درب پارکینگ ریلی
درب پارکینگ ریلی

منو اصلی