انواع قفل و دستگیره درب

قفل و دستگیره درب

همانطور که پیش از این اشاره کردیم درب بخش مهمی از یک ساختمان را تشکیل می‌دهد و وظیفه آن حفاظت از جان و مال افراد است. اما فراموش نکنید که درب بدون وجود قفل ویژگی اصلی خود یعنی تأمین امنیت را از دست خواهد داد. قفل‌ها در ابعاد گوناگون و با برندهای مختلف وارد بازار می‌شوند، بنابراین متناسب با نوع درب خریداری شده باید نوع قفل آن را تعیین کرد. همانطور که برای نصب و راه‌اندازی برخی از انواع درب به حضور کارشناس نیاز است، برای تعمیر بعضی از مشکلات درب نظیر تعویض مغزی قفل درب ضد سرقت نیز تماس با متخصصین امری لازم و ضروری به شمار می‌آید. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا بهترین قفل درب منزل را به شما معرفی کرده و بصورت جزئی به تولید دستگیره درب که مکمل قفل است بپردازیم.

پیشنهاد آتی در:   انواع قفل برقی چیست و عملکرد آن ها چگونه است

قفل درب حیاط و پارکینگ

اگر به حیاط خانه‌های قدیمی رفت و آمد کرده باشید، بدون شک با قفل‌های شب بندی درب حیاط سروکار داشته‌اید. زبانه شب بند این قفل‌ها کاملاَ ساده و به شکل یک میله استوانه‌ای است؛ همچنین این قفل‌ها اغلباَ دو یا سه گام دارند. قفل‌های شب بند که برای درب حیاط و پارکینگ مناسب هستند، از قسمت جلویی به وسیله کلید و از قسمت پشتی درب با کمک یک دستگیره کوچک که به زبانه متصل است باز و بسته می‌شوند.

نوع دیگر از قفل‌ها که به آنها خواهیم پرداخت قفل‌های برقی هستند که با جریان ۱۲ و ۲۴ ولت برروی درب‌های آهنی نصب می‌شوند. این قفل‌ها علاوه بر استحکام، طول عمر بالایی دارند. از ویژگی‌های بارز قفل‌های الکتریکی می‌توان به وجود سنسور برای تشخیص باز یا بسته بودن درب، اتصال به دستگاه‌های کنترل تردد اشاره کرد؛ همچنین آنها برای نصب برروی انواع درب فلزی، چوبی، شیشه‌ای و … مناسب هستند.

قفل برقی پارکینگ

قفل برقی پارکینگ

قفل درب حیاط

قفل درب حیاط

شما به راحتی می‌توانید از عهده تعمیر قفل درب حیاط معمولی خانه خود برآیید. برای این کار ابتدا با عیب‌یابی قفل و مغزی درب شروع کنید. گاهی اوقات کلید درون قفل می‌شکند یا به سختی می‌چرخد و یا قفل و صفحه مقابل آن در یک راستا نصب نشده‌اند که در این موارد در صورت آشنایی با سیستم قفل مکانیکی و مغزی آن می‌توانید تعمیر را شروع کرده و در غیر اینصورت از تعمیرکار سیار کمک بخواهید. اما اگر درب پارکینگ شما به قفل الکترونیکی مجهز است به دلیل پیچیده بودن سیستم آن توصیه می‌شود از کارشناسان فنی در این زمینه درخواست کمک کنید.

پیشنهاد آتی در:   بهترین قفل درب

قفل درب ورودی ساختمان های مسکونی

برای ورود به لابی ساختمان یا منازل مسکونی اغلب اوقات از دو نوع قفل برای درب استفاده می‌شود:

نوع دوم که در گذشته بسیار پرکاربرد بوده و امروزه نیز در برخی منازل قابل مشاهده است، قفل سوئیچی نام دارد که در حین خرید باید سیلندر یا توپی آن را هم خریداری کنید.

قفل ضد سرقت “Door lock” اما نوع پیشرفته و مدرن از قفل درب ورودی است که بصورت هوشمندانه از خانه شما محافظت می‌کند. قفل های ضد سرقت به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  • یک نوع از این قفل‌ها دارای دو نوع کلید کارگری و کلید اصلی است. کلید کارگری قبل از تکمیل و تحویل واحد به صاحب خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد که با به کار بردن کلید اصلی، غیر فعال می‌شود.
  • نوع دیگر از قفل درب ضد سرقت، اثر انگشتی است که بدون کلید و تنها با لمس اثر انگشت تعریف شده فرد در سیستم باز و بسته می‌شود. این قفل‌ها به زنگ خطر نیز مجهز هستند و در صورت دریافت اثر انگشت اشتباه به صدا درمی‌آیند.
  • این مدل از قفل های ضد سرقت که در حقیقت مدرن‌ترین نوع آن هستند با استفاده از کارت‌های مخصوص درب را باز و بسته می‌کنند. البته این قفل‌ها به کلید یدک هم مجهز هستند تا در صورت مفقود شدن کارت مورد استفاده قرار بگیرند.

سابق بر این به نکات مربوط به تعمیر و شیوه نصب و راه‌اندازی درب های ضد سرقت پرداختیم و اگر به خاطر داشته باشید به دلیل تخصصی بودن این موضوع از شما خواستیم تا در صورت مواجه با هرگونه مشکل نظیر خرابی مغزی درب ضد سرقت با متخصصین و کارشناسان فنی آتی در تماس گرفته و از خدمات آنها بهره‌مند شوید.

قفل درب ورودی

قفل درب ورودی

پیشنهاد آتی در:   دستگیره پلاک، رزت و زاماک چیست؟ بررسی کیفیت و کاربرد

دستگیره درب

براساس اسناد و مدارک موجود، ایده استفاده از دستگیره درب اولین بار توسط آزبورن دورسی مطرح و اختراع وی در ایالات متحده ثبت گردید. در حال حاضر دنیای دستگیره درب یک دنیای متنوع با طراحی‌های گوناگون است که وجود درب بدون آن قابل تصور نیست.

برای درب ورودی ساختمان یا مراکز اداری و تجاری از دستگیره درب همراه با قفل استفاده می‌شود، در حالی که برای درب‌های داخلی واحد مسکونی یا اداری، استفاده از قفل و کلید کاملاَ اختیاری و بنابر سلیقه مشتری خواهد بود. در حین خرید دستگیره بهتر است نوعی را سفارش دهید که از قسمت بیرون ساختمان امکان باز کردن آن وجود ندارد؛ همچنین فراموش نکنید که منطبق بر باز شدن درب از سمت راست یا چپ دستگیره را خریداری کنید.

دستگیره درب

دستگیره درب

انواع دستگیره

دستگیره‌ها را با توجه به نوع کاربری و مکان‌هایی که در آن نصب می‌شوند به انواع مختلف تقسیم می‌کنند. بطور مثال، دستگیره‌ای که برای سرویس بهداشتی استفاده می‌شود قابلیت قفل شدن از بیرون را ندارد و از داخل نیز با اهرم باز و بسته می‌شود، بنابراین با نوعی از دستگیره که به درب اتاق نصب می‌شود متفاوت است. رزت نام یکی از انواع دستگیره است که به گفته متخصصین می‌توان آن را برای کلیه درب‌ها به کار برد. شکل ظاهری این دستگیره بصورت دو تکه – دستگیره و جاکلیدی- است. به خاطر داشته باشید که قبل از نصب، توپی مخصوص به هر درب را تهیه کنید.

برند دستگیره نیز همانند درب حائز اهمیت است، زیرا استحکام، مقاومت و کیفیت از جمله عواملی هستند که نقش اساسی در طول عمر این محصول ایفا می‌کنند. شرکت های تولید دستگیره در ایران فراوان است، برخی از آنها قدمتی چندین ساله دارند که کیفیت محصولات آنها در میان کسبه به اثبات رسیده است. برای اینکه فریب برندهای بی‌کیفیت موجود در بازار را نخورید، در حین سفارش درب با کارشناسان و متخصصین مشورت کنید تا شما را در انتخاب برند مناسب برای دستگیره درب یاری رسانند.

دستگیره یکی از یراق آلات کاربردی‌ست که عمدتاَ از جنس زاماک، آهن و یا آلومینیوم تولید می‌شود و برای اینکه این محصول ظاهری جذاب پیدا کند به روش الکترولیز آن را به رنگ‌های مختلف آبکاری می‌کنند. پس می‌توان گفت آلیاژ به کار رفته در ساخت از دیگر عواملی‌ست که کیفیت دستگیره را تضمین می‌کند.

همانطور که بارها اشاره کردیم درب‌ها برای تأمین امنیت انسان کاربرد دارند، بنابراین قفل و دستگیره از جمله یراق آلات لازم و ضروری هستند که متناسب با تکنولوژی‌های روز دنیا پیشرفت کرده‌اند. در صورتی‌که برای سفارش محصول به شرکت‌های معتبر در این زمینه مراجعه می‌کنید، توصیه می‌شود جهت بهره‌مندی از خدمات پس از فروش و تعمیرات مورد نیاز هم از کارشناسان خبره در این زمینه کمک بگیرید. بطور مثال تعمیر قفل درب چوبی و یا تعویض مغزی قفل درب حیاط در حیطه کارهای تخصصی قرار می‌گیرند که نیاز به دانش فنی در حوزه درب و یراق آلات آن دارند، بنابراین کمک گرفتن از کارشناسان فنی امری اجتناب ناپذیر است.

درخواست مشاوره خرید آتی در

شرکت آتی در با بیش از 20 سال سابقه فعالیت تخصصی در زمینه تولید و واردات انواع درب، یراق آلات و تعمیرات آنها آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است، کافی‌ست با مشاورین ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی