راهبند چیست

وقتی نامی از تأمین امنیت امکان خصوصی و دولتی به میان می‌آيد، همه ذهن‌ها به سمت استفاده از راهبند خواهد رفت. راهبند‌ها با داشتن ویژگی‌های بی‌نظیر خود به کاربران کمک  می‌‌کنند که علاوه بر جلوگیری از عبور افراد و وسایل نقلیه متفرقه، کنتر عبور و مرور را به طور کامل تحت کنترل داشته باشند،‌ اما به راستی راهبند چیست و انواع آن کدام است؟ این محصول چه مزایایی دارد؟

اگرچه امروزه استفاده از راهبندها در کشور ما در مکان‌های مختلف مشاهده می‌شود، اما هنوز بسیاری از مردم با این محصولات و نحوه عملکرد آن‌ها آشنایی ندارند. همین امر ما را بر آن داشت تا در این متن کلیه اطلاعات موردنیاز کاربران عزیز را در این زمینه ارائه کنیم. اگر به دنبال خرید یک راهبند برقی مناسب هستید و یا به طور کلی می‌خواهید اطلاعات مناسبی را در این رابطه به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم که ادامه متن را به هیچ وجه از دست ندهید.

انواع راهبند چیست؟

انواع راهبند چیست؟

راهبند چه محصولی است؟

پیش از ارائه توضیح مربوطه به انواع راهبند باید به این پرسش پاسخ داد که راهبند چیست و چه کارایی خاصی دارد؟ جهت پاسخ به این پرسش بسیار رایج باید بگوییم که راهبندها یک سری تجهیزات خاصی هستند که در مدل‌های متنوعی عرضه می‌شوند به شما این امکان را می‌دهنده تا مدیریت عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه را در دست بگیرد.

امروزه این محصولات را می‌توان در قسمت ورودی انواع پارکنیگ، ورودی مراکز فروش، ورودی مراکز اداری، ورودی شرکت‌ها و … مشاهده کرد. جالب است بدانید که انواع خاص راهبند معمولاً در جلو مکان‌هایی همچون دانشگاه و حتی مترو نیز استفاده می‌شود.

راهبند‌ها ساده، خوش قیمت و مقاوم هستند. همین امر آن‌ها را به یک گزینه عالی برای بسیاری محافظت نمودن از اماکن مختلفی تبدیل می‌کند. شما می‌توانید این محصولات را حتی در جلوی ورودی منزل خود نصب کنید تا افراد غیرمجاز توانایی ورود به منزل شما را نداشته باشند.

پیشنهاد آتی در:   عیب یابی راهبند

درخواست تعمیرات آتی در

آیا محل استفاده از راهبند دارای محدودیت خاصی است؟

همانطور که گفته شد امروزه از این محصول در اماکن مختلفی استفاده می‌شود. در واقع هیچگونه محدودیتی در زمینه محل به کارگیری راهبند وجود ندارد و همه افراد می‌توانند با توجه به راهبند مدنظر خود نسبت به نصب این محصولات اقدام کنند.

تفاوتی ندارد که محل مدنظر شما یک محل تجاری، اداری و یا مسکونی است، زیرا در هر شرایطی بهترین گزینه موجود جهت کنترل عبور و مرور و افزایش امنیت محیط، راهبند خواهد بود. این محصولات می‌توانند به شما این دو امکان را به صورت همزمان ارائه دهند تا خیال راحتی از بابت امنیت محل مدنظر خود داشته باشید.

بعضی از افراد تصور می‌کنند که حتماً‌ باید میزان عبور و مرور از یک محل بیش از یک میزان خاص باشد تا بتوان از راهبند استفاده کرد. باید بگوییم که این موضوع یک امر کاملاً نادرست است. تفاوتی ندارد که در طول تنها دو اتوموبیل از محل مدنظر شما عبور می‌کنند یا هزار عدد، زیرا در هر صورت شما می‌توانید با نصب یک راهبند مناسب تردد مربوطه را زیر نظر داشته باشید.

بنابراین، حتی اگر در محلی زندگی می‌کنید که ترافیک عبور و مرور آن چندان بالا نیست نیز می‌توانید از راهبند کمک بگیرید، البته در این زمینه باید به انتخاب صحیح یک راهبند مناسب توجه کنید. در بخش‌های بعدی متن بیشتر به این موضوع اشاره خواهیم کرد.

مزایا و معایب راهبند چیست؟

مزایا و معایب راهبند چیست؟

مزایا و معایب راهبند چیست؟

حال که با مهم‌ترین محل‌های استفاده از راهبند و به طور کلی پاسخ به این پرسش که راهبند چیست آشنا شدیم، بیایید به برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این محصول بپردازیم. شناخت این مزایا قطعاً به درک بهتر شما از این محصول فوق‌العاده کمک خواهد کرد. پیش از پرداختن به مزایا باید بگوییم که واقعاً راهبند‌ها عیب خاصی ندارند و هر شرایط و محیطی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

افزایش میزان امنیت

همانگونه که در ابتدای متن گفته شد، اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزیت استفاده از راهبند، بهبود میزان امنیت کل محیط است. امروزه میزان سرقت و ورود غیرمجاز به منازل مسکونی و همچنین ساختما‌ن‌های تجاری در کشورمان به شدت افزایش یافته است.

شما می‌توانید با خرید راهبند‌های مناسب به طور کامل از این امر جلوگیری کنید. راهبند‌ها با داشتن ویژگی‌های بی‌نظیر خود یک گزینه عالی جهت بهبود میزان امنیت محیط مدنظر شما هستند. وقتی راهبندی در یک محل نصب می‌شود شما می‌توانید به کلیه وسایل که قرار است از محل مربوطه عبور کنند اجازه رد شدن بدهید یا برخلاف این موضوع عمل کنید.

به طبع وقتی وسایل و افراد غیرمجاز وارد محیط مدنظر نشوند، امنیت آنجا به خطر نمی‌افتد و هیچ‌گونه مشکل امنیتی خاصی را تجربه نخواهید کرد. این در حالی است که عدم بهره‌گیری از چنین موارد می‌تواند مشکلات امنیتی بسیار زیادی را برای شما ایجاد کند.

به عنوان مثال فرض کنید در بخش ورودی یک پارکنیگ مسکونی خصوصی از راهبند استفاده نشود، قاعدتاً در این شرایط هر فردی می‌تواند بدون توجه به خصوصی بودن پارکنیگ اتوموبیل خود را در آنجا پارک کند. این امر نه تنها موجب گرفته شدن جای پارکنیگ افراد صاحب پارکینگ می‌شود، بلکه باعث خواهد شد تا افراد غیرمجاز همه به پارکنیگ و هم به مجتمع مسکونی و یا تجاری مربوطه دسترسی کاملی داشته باشند.

با خرید یک راهبند می‌توانید برای همیشه خیال راحتی از بابت افزایش امنیت محل زندگی و کار خود داشته باشید. در واقع از بین ابزارآلات مخصوص بهبود امنیت همچون دوربین‌ها، آژیرها و … فقط و فقط راهبند می‌تواند از ورود افراد و ماشین‌آلات غیرمجاز به صورت فیزیکی جلوگیری کند.

توانایی مدیریت کامل بر روی ترافیک

یکی دیگر از مزایای بهره‌گیری از راهبند را می‌توان امکان کنترل کامل بر روی ترافیک حمل و نقل دانست. این محصولات به شما کمک می‌کنند که از خارج شدن و یا ورود وسایل نقلیه به صورت بیش از حد جلوگیری کنید. بهتر از این مورد را با یک مثال توضیح دهیم تا بتوانید درک بهتری از این موضوع داشته باشید.

تصور کنید که یک پارکنیگ طبقاتی ظرفیت پارک دویست دستگاه اتوموبیل را داشته باشد و در یک روز خاص کلیه جای پارک‌ها در این پارکنیگ پر شده باشند. حال اگر یک راهبند در ابتدای محل قرارگیری پارکینگ نصب نشده باشد، ماشین‌هایی متعددی بدون آگاهی از این که پارکنیگ پر شده است به درون پارکنیگ مربوطه هجوم می‌آورند.

به طبع این امر نه تنها موجب افزایش هرج و مرج می‌شود، بلکه موجب ایجاد خطرات جانی و مالی زیادی خواهد شد. با نصب یک راهبند پارکنیگ در بخش ورودی می‌توانید به طور کامل از این جلوگیری کنید. راهبند پارکنیگ با ساختار و مکانیزم خاص خود می‌تواند در زمان پر شدن پارکنیگ به طور اتوماتیک بسته شود تا هیچ فرد یا اتوموبیل دیگری توانایی ورود به پارکنیگ مربوطه را نداشته باشد.

این امر تنها مختص به بحض ورودی پارکنیگ نیست. اگر راهبند وجود نداشته باشد هنگامی که اتوموبیل‌ها می‌خواهند از پارکنیگ خارج شوند ممکن است چندین اتوموبیل به صورت همزمان با هم حرکت نمایند و این موضوع منجر به تصادف آن‌ها با هم می‌شود. حتی اگر این امر نیز اتفاق نیفتند به هر صورت در بخش خروجی پارکنیگ یک هرج و مرج ویژه ایجاد خواهد شد. با نصب یک راهبند پارکنیگ با قیمت مناسب به طور کامل روند خروج و یا ورود به پارکنیگ و یا هر محیط دیگری در دستان شما قرار می‌گیرد.

صرفه‌جویی کردن در زمینه امنیت

امروزه امنیت به یک بحث بسیار مهم در ساختمان‌های تجاری و مسکونی تبدیل شده است. برای حفظ امنیت ساختمان مدنظر شما محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مواردی همچون دوربین‌های امنیتی اشاره کنیم. اگرچه این ابزارها دارای ویژگی‌ها مختص به خود هستند،‌ اما قاعدتاً نمی‌توانند همانند محصولی مانند راهبند امنیت محل مربوطه را تأمین کنند.

در موارد بسیار زیادی افراد با تصور این که نصب چند دوربین می‌تواند به آن‌ها در زمینه تأمین امنیت کمک کند، هزینه‌های گزافی را صرف خرید این محصولات می‌کنند. این هزینه‌ها گاهی واقعاً به هزینه‌هایی سرسام‌آور تبدیل می‌شوند که پرداخت کردن آن‌ها از عهده هیچ فردی بر نمی‌آيد!

علاوه بر این، چنین تجهیزاتی معمولاً از دوام مناسبی برخوردار نیستند و پس از یک مدت زمان خاص از کار می‌‌افتند. همین امر موجب می‌شود تا شما دوباره مجبور به خرید دوربین‌های امنیتی شوید. این موضوع یک چرخه تکراری است که می‌تواند تا ابد ادامه پیدا کند!

با یک بار تهیه کردن راهبند می‌توانید برای چندین سال خیال خود را از بابت پرداخت نکردن چنین هزینه‌‌هایی راحت کنید. برای خرید راهبند تنها کافی است یک بار هزینه مربوطه را پرداخت نمایید و پس از آن تنها هزینه مدنظر مربوط به سرویس‌های دوره‌ای راهبند خواهد بود. در بسیاری از موارد این سرویس‌های دوره‌ای نیز هزینه بالایی ندارند. به همین دلیل باید گفت که اگر به دنبال صرفه‌ جویی هزینه‌های خود در بحث امنیت هستید، بهترین گزینه برای شما، راهبند است.

پیشنهاد آتی در:   راهنمای خرید راهبند

دریافت عوارض

احتمالاً‌ با این موضوع آشنا هستید که به کمک راهبند امکان دریافت مبالغی تحت عنوان عوارض در اختیار شما عزیزان قرار می‌گیرد. پارکنیگ‌های امروزی نیازمند هزینه تعمیر و نگهداری هستند. با دریافت این عوارض می‌توانید هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری پارکنیگ را به آسانی تأمین کنید.

با کمک موردی همچون راهبند هوشمند این امر امکان‌پذیر خواهد بود. این راهبندها دارای یک دستگاه کارت خوان هوشمند هستند. هنگامی که اتوموبیل به نزدیکی راهبند می‌رسد از صاحب اتوموبیل خواسته می‌شود تا هزینه مربوط به پارک اتوموبیل خود را با کمک کارت‌ها اعتباری پرداخت کند. اگر هزینه مربوط پرداخت شود راهبند نیز فعال خواهد شد و اجازه عبور به وی را می‌دهد.

به طبع اگر هزینه درخواستی توسط صاحب اتوموبیل ارائه نشود، مکانیزم راهبند فعال نمی‌گردد و او اجازه عبور به درون پارکنیگ را نخواهد داشت. جالب است بدانید که همین راهکار را می‌توان در قسمت خروجی پارکنیگ نیز اجرا کرد. در این روش به جای اینکه در هنگام ورود از افراد عوارض دریاتفت شود، هنگام خروج از آن‌ها درخواست می‌گردد که عوارض مربوطه را ارائه کنند.

با استفاده از این راهبندها دیگر نیازی به جمع آوری شارژ ماهیانه پارکینگ نخواهید داشت. علاوه بر این، در صورتی که فردی به غیر ساکنین پارکنیگ مربوطه بخواهد در آن پارکنیگ توقف کند، نیاز است که هزینه‌ای را به عنوان عوارض پرداخت نماید. این روند را می‌توان یک روند برد – برد دانست، زیرا هم صاحب پارکنیگ به عوارض مدنظر خود دست می‌یابد و هم فردی که به دنبال جای پارک می‌گردد می‌تواند اتوموبیل خود را پارک کند.

حفظ کردن حریم خصوصی یا Privacy

هیچ‌کسی دوست ندارد افراد دیگر در زندگی او سرک بکشند. چنین موضوعی با توجه به پیشرفت تجهیزات تصویربرداری به شدت پیچیده شده است. خبر خوب آن است که با کمک راهبندهای مختلف می‌توانید نسبت به تأمین حریم خصوصی خود اقدام کنید.

با انتخاب راهبندی مناسب اجازه عبور اشخاص و وسایل نقلیه غیرمجاز ممنوع می‌شود. به طبع وقتی که دسترسی چنین افرادی به محل کار یا زندگی شما قطع گردد دیگر فردی نمی‌تواند به حریم خصوصی و آرامش موجود در آن تجاوز کند.

حفظ کردن حریم خصوصی به وسیله راهبند به راحتی هرچه‌تمام‌تر قابل انجام است. تنها باید یک راهبند مناسب را برگزینید و آن را در قسمت ورودی محل زندگی خود به کار ببرید. افراد نامرتبط تنها با دیدن وجود این محصول در محل ورودی محل زندگی شما به طور کامل از ورود غیرمجاز منصرف خواهند شد، زیرا می‌دانند که راهبند مربوطه به طور کامل جلوی این کار راه خواهد گرفت.

عدم نیاز به اشغال فضای زیادی

یکی دیگری از مزایای بهره‌گیری از راهبندهای مختلف، عدم نیاز به اشغال فضای ورودی محل مدنظر است. همان‌طور که می‌دانید محصولاتی همچون گیت‌های امنیتی (رقیب راهبندها) در زمان نصب شدن فضای بسیار زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

این در حالی است که اکثر راهبند‌های موجود در بازار بدون اشغال کردن فضای زیاد به شما کمک می‌کنند تا نسبت به تأمین امنیت محل مدنظر خود اقدام کنید. با خرید این محصولات دیگر نباید نگرانی خاصی از لحاظ اشغال فضای ورودی محل مربوطه داشته باشید، زیرا راهبندهایی همچون راهبندهای بازویی تنها به صورت عمودی حرکت می‌کنند و در نتیجه به هیچ وجه منجر به کاهش مساحت عرضی نخواهند شد.

نصب سریع

برخی از افراد تصور می‌کنند که نصب کردن راهبند می‌تواند یک امر زمان‌بر و خسته‌کننده باشد، اما باید بگوییم که این تصور نیز مانند بسیار از تصورات دیگر در مورد راهبندها یک مورد نادرست به شمار می‌آید. برخی از مدل‌های راهبند اصلاً نیاز به نصب شدن ندارند، زیرا به دلیل داشتن چرخ می‌توان آن‌ها را جابه‌جا کرد. اگر بخواهیم به یک مدل از این راهبندها اشاره کنیم باید نامی از راهبند کشویی ببریم.

سرعت نصب سایر راهبندها نیز بسیار بالا است و نیاز نیست که در این زمینه نگرانی خاصی داشته باشید. به عنوان مثال راهبندهایی همچون راهبند بازویی با سرعت بالایی نصب مي‌شوند و معمولاً فرایند نصب آن‌ها کمتر از یک روز طول می‌کشند، البته باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از مدل‌های راهبند (به خصوص راهبندهایی که مختص محیط‌های نظامی هستند) به دلیل نیاز به امنیت بیشتر دارای فرایند نصب طولانی‌تری هستند.

هزینه مناسب

در سال‌های اولیه ورود راهبندها به کشورمان قیمت این محصولات به شدت بالا بود و بسیاری از کاربران توانایی خرید این محصولات را نداشتند. خوشبختانه با گذشت زمان قیمت کلی انواع راهبند به حتی پایین آمده است که امروزه اکثر کاربران گرامی می‌توانند با یک بودجه مناسب نسبت به خرید راهبند مدنظر خود اقدام کنند. در واقع نیاز نیست که دیگر هزینه‌‌های گزافی را جهت خرید راهبند پرداخت کنید،‌ زیرا امروزه این محصول با قیمت بسیار مناسبی در اختیار کلیه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

راهبند بازویی اتوماتیک

راهبند بازویی اتوماتیک

عوامل انتخاب راه بند چیست؟

خرید یک راهبند مناسب نیازمند آشنایی با یک سری نکات ویژه است. اگر این نکات را رعایت کنید می‌توانید یک راهبند متناسب و عالی را بخرید که می‌تواند برای سال‌های سال پاسخگوی نیازهایتان باشد. به طبع در صورت عدم توجه به فاکتورهای مزبور نه تنها راهبند مربوطه توانایی برطرف کردن نیازهای شما را ندارد، بلکه تنها هزینه و وقت خود را هدر خواهید دارد. در این بخش به مهم‌ترین فاکتورهایی می‌پردازیم که پیش از خرید و انتخاب راهبند باید به آن توجه کنید.

محل نصب راهبند

اولین نکته‌ای که پیش از انتخاب راهبند باید به آن توجه کرد، محل نصب راهبند است. منظور ما از محل نصب محلی است که می‌خواهید راهبند در آن مکان قرار گیرد. راهبندها باید در محیطی قرار بگیرند که بتوانید کنترل مناسبی بر روی ترافیک عبوری داشته باشید.

به عنوان مثال اگر قصد دارید راهبند در قسمت ورودی پارکنیگ مورد استفاده قرار گیرد، باید از راهبند مخصوص پارکنیگ استفاده کنید. اگر نیاز است که با کمک راهبند از یک محیط نظامی مراقبت کنید بهتر است راهبندی همچون راهبند دفنی را انتخاب نمایید که به طور خاص جهت تأمین امنیت این محیط‌ها طراحی می‌شود. چنانچه فضای کافی جهت نصب راهبند‌هایی همچون راهبند‌های بازویی را ندارید، می‌توانید از راهبندهای ریلی یا تاشو کمک بگیرید.

در واقع می‌توان گفت که نوع راهبند انتخاب شما رابطه مستقیمی با محلی دارد که قرار است راهبند در آنجا قرار بگیرد. توجه داشته باشید که انتخاب کردن راهبند نامناسب برای محیط می‌تواند موجب کاهش میزان امنیت محیط شود، زیرا اگرچه راهبند نصب شده است، اما افراد و یا اتوموبیل‌های غیرمجاز توانایی عبور از آن را خواهند داشت.

راهبند پارکینگ اتومکاتیک

راهبند پارکینگ اتومکاتیک

انواع راهبند چیست؟

امروزه راهبند ها را بر اساس فاکتورهای مختلفی به دسته‌بندی‌های متنوعی تقسیم‌بندی می‌کنند. در واقعیت ماهیت کارکردی هر راهبند با راهبند دیگر متفاوت است. به طور کلی اصلی‌ترین راهبند‌های موجود در بازار عبارت‌اند از:

  • راهبند دفنی
  • راهبند بازویی
  • راهبند تلسکوپی
  • راهبند هیدرولیکی
  • راهبند ستونی
  • راهبند زنجیری
  • راهبند پارکنیگ دستی
  • راهبند آکاردئونی

هر یک از موارد فوق را می‌توان در یکی از دسته‌بندی‌های مربوط به عملکرد موتور راهبند نیز تقسیم‌بندی کرد. این دسته‌بندی (بر اساس نوع موتور) عبارت‌ است:

  • راهبندهای الکترومکانیک
  • راهبند‌های هیدرولیک
راه بند الکترومکانیک

راه بند الکترومکانیک

راهبندهای الکترومکانیک

این راهبندها برخلاف راهبندهای هیدرولیک از هیچ‌گونه روغن خاصی استفاده نمی‌کنند، اما دارای قطعات مختص به خود هستند. در این راهبندها معمولاً قطعه‌ای به نام فنر راهبند کل وظیفه باز و بست راهبند را بر عهده دارد. راهبندهای الکترومکانیک را می‌توان در محیط‌ها پر از رفت و آمد نیز به کار برد، اما معمولاً از این راهبندها در محیط‌هایی همچون پارکنیگ‌های خصوصی استفاده می‌کنند. این راهبندها خود به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند.

راه بند دفنی

راه بند دفنی

راه بند دفنی چیست؟

از راهبند دفنی ضد انتحاری با نام‌هایی همچون road blocker نیز یاد می‌شود. این راهبند به طور ويژه برای محیط‌های نظامی و امنیتی طراحی شده است. راه بند دفنی معمولاً دارای استحکام فوق‌العاده بالایی است و به همین دلیل می‌‌تواند بهترین گزینه موجود جهت جلوگیری از وقوع خطرات تروریستی باشد.

این راهبند معمولاً در بخش ورودی اماکن نظامی دیده می‌شود. نکته جالب در مورد این راهبند آن است که قطعات آن در درون زمینه قرار می‌گیرند و به محض حس خطر از دورن زمین بیرون می‌آیند.

راهبند ضد انتحاری

راهبند ضد انتحاری

با بیرون آمدن این قطعات یک لایه محافظتی عظیم در بخش ورودی منطقه نظامی مدنظر ایجاد می‌گردد که می‌تواند از محتویات درون مرکز نظامی محافظت کند. این راهبند حتی در برابر انفجارهای شدید نیز از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. دلیل این امر را می‌‌توان بهره‌گیری از متریال‌های فوق‌العاده ویژه دانست. راهبند دفنی برای محیط‌هایی همچون پارکنیگ‌های عمومی و خصوصی انتخاب مناسبی به شمار نمی‌آید.

راهبند بازویی

راهبند بازویی

راهبند بازویی چیست؟

راهبند بازویی را با عنوان راهبند میله‌ای نیز می‌شناسند. این نوع راهبند یکی از پرکاربردترین راهبندهای موجود در بازار ما محسوب می‌شود که می‌توان آن را در بخش ورودی اکثر پارکنیگ‌ها مشاهده کرد. علت محبوبیت این نوع راهبند، ساختار بسیار ساده و همچنین قیمت مناسب آن است.

کل ساختار این راهبند از یک میله و یک سیستم متحرک ساخته شده است.

کل ساختار این راهبند از یک میله و یک سیستم متحرک ساخته شده است. هنگامی که اپراتور یا سیستم کنترل کننده دستورات لازم را صادر کند، میله راهبند به سمت بالا حرکت می‌کند و اجازه عبور و مرور افراد و وسایل نقلیه داده می‌شود.

در واقع مهم‌ترین قسمت این نوع راهبندها، بخش بازوی آن‌ها است. این بازوها در مدل‌های مختلفی همچون شش متری، تاشو و … به فروش می‌رسند. حال شاید بپرسید که بازوی تاشو به چه بازویی گفته می‌شود؟ باید بگوییم در شرایطی که امکان بالارفتن مناسب بازوی راهبند وجود نداشته باشد (برای مثال ارتفاع سقف کمتر از طول بازوی راهبند است) از بازوهای تاشو استفاده می‌کنند. این نوع بازو در بخش میانی به راحتی تا می‌شود تا فرایند بسته و باز شدن راهبند به راحتی انجام گیرد.

اگرچه راهبند بازویی یک نوع راهبند عالی برای پارکینگ‌های عمومی و خصوصی به شمار می‌آید، اما باید به این نکته اشاره کنیم که نمی‌توان از این راهبند برای محیط‌هایی که نیازمند تأمین امنیت بالایی هستند استفاده کرد. در واقع ساختار ساده این نوع راهبندها موجب می‌شود تا در برابر مواردی همچون خطرات تروریستی و یا برخورد خودروهای عبور مقاومت چندانی نداشته باشند.

راهبند تلسکوپی

راهبند تلسکوپی

راه بند تلسکوپی چیست؟

تصور کنید که قصد داشته باشید در ساعات خاصی از روز طول بازوی راهبند میله‌ای خود را افزایش یا کاهش دهید. به طبع این موضوع در راهبندهای میله‌ای یا بازویی عادی وجود ندارد. همین ضرورت موجب شد تا راه بند تلسکوپی اختراع شود. این راهبند یک نوع راهبند میله‌ای به شمار می‌آید که می‌توان به راحتی طول بازوی آن را افزایش یا کاهش داد.

در واقع دقیقاً به مانند لوله یک تلکسوپ این امکان در اختیار شما قرار می‌گیرد که طول بازوی راهبند مربوطه را افزایش یا کاهش دهید. هیچ‌گونه محدودیت خاصی در زمینه تعداد دفعات افزایش یا کاهش طول این نوع بازو نیز وجود ندارد.

بنابراین باید بگوییم که راهبند‌‌های تلسکوپی نوع پیشرفته‌تر راهبندهای میله‌ای هستند. به همین دلیل شما می‌توانید از این راهبندها دقیقاً مانند راهبندهای میله‌ای در بخش ورودی پارکنیگ مدنظر خود استفاده کنید. قیمت این نوع راهبندها با راهبندهای بازویی یا میله‌ای عادی تفاوت چندانی ندارد.

راهبند ستونی

راهبند ستونی

راهبند ستونی چیست؟

بولارد یا راهبند ستونی یک راهبند فوق‌العاده مناسب برای محیط‌هایی است که تنها قصد دارید اجازه ورود و خروج به خودروها داده نشود، اما مردم عادی بتوانند به راحتی تردد کنند. این راهبند که به شکل ستون‌هایی درون زمین نصب می‌شود دارای یک سیستم متحرک است که موجب می‌شود راهبند مربوطه از دل زمین به بیرون حرکت کند.

راهبند بولارد

راهبند بولارد

به طبع زمانی که مشکلی برای عبور و مرور وجود نداشته باشد این راهبند دوباره به درون زمین می‌رود. مهم‌ترین ویژگی این راهبند را می‌توان مقاومت بسیار مناسب آن در برابر آسیب‌های فیزیکی ناشی از تصادفات دانست. در برخی از موارد امکان استفاده همزمان از راهبند‌های بولارد و راهبندهای دفنی به صورت همزمان وجود دارد.

راهبند هیدرولیکی

راهبند هیدرولیکی

راهبند هیدرولیکی چیست؟

همانطور که از نام این راهبندها می‌توان فهمید، راهبندهای هیدرولیک از روغن‌های خاصی به نام روغن هیدرولیک جهت باز یا بسته‌ کردن مسیر عبور و مرور استفاده می‌کنند. از راهبدهای هیدرولیک به طور معمول بیشتر در محیط‌های استفاده می‌شود که میزان تردد و یا ترافیک عبور و مروری بیش از حد عادی باشد. دلیل این امر را می‌توان به دوام بالای این محصولات مرتبط دانست.

راهبند زنجیری

راهبند زنجیری

راهبند زنجیری چیست؟

جالب است بدانید که راهبند زنجیری از جمله نخستین مدل‌های راهبند در جهان به شمار می‌آید. ساختار این نوع راهبند نیز همانند راهبندهای موسوم به میله‌ای بسیار ساده است. در واقع این راهبند تنها دارای دو قسمت خواهد بود. یک بخش که آن را به نام بدنه می‌شناسند و معمولاً در سمت راست و چپ مسیر عبور و مرور قرار می‌گیرد و بخش دیگر نیز همان زنجیر راهبند است.

طول زنجیر راهبند با توجه به فاصله بین دو بدنه راهبند تعیین می شود. هنگامی که نیاز به عبور و مرور اشخاص و یا وسایل نقلیه وجود داشته باشد زنجیر این راهبند جمع می‌شود تا عبور و مرور بدون مشکل خاصی انجام گیرد. به طبع در زمانی که نیازی به عبور و مرور وجود نداشته باشد، زنجیر مربوط به دو بدنه راست و چپ متصل می‌شود تا افراد و وسایل نقلیه نتوانند به هیچ وجه از مسیر مدنظر عبور کنند.

نصب کردن راهبند زنجیری با سرعت بسیار بالایی انجام می‌گیرد،‌ زیرا ساختار این نوع راهبند کاملاً ساده است. در واقع تنها باید دو بدنه مربوط به راهبند را در سمت راست و چپ مسیر قرار دهید و سپس زنجیر راهبند را متصل کنید. به همین راحتی می‌توانید راهبند زنجیری مدنظر خود را راه‌انداری کنید. در مدل الکتریکی این نوع راهبند جمع شدن و باز شدن زنجیر به وسیله یک موتور خاص که توسط ریموت کنترل می‌شود، انجام خواهد گرفت.

راهبند پارکینگ دستی

راهبند پارکینگ دستی

راهبند پارکینگ دستی چیست؟

اگر به مراکز درمانی و یا آموزشی سر زده باشید به احتمال زیاد در قسمت ورودی با راهبند پارکینگ دستی روبه‌رو شده‌اید. این نوع راهبند نیز از ساده‌ترین انواع راهبند به شمار می‌آید که راه‌اندازی و نصب آن همانند راهبند زنجیری به سادگی انجام می‌‌شود.

از این راهبند می‌توان در بخش ورودی پارکنیگ‌های خصوصی نیز استفاده کرد. تفاوت این نوع راهبند با سایر راهبندهای ذکر شده نوع طراحی آن است. این راهبند معمولاً به جای استفاده از موتور الکتریکی یا قدرت هیدرولیک، به صورت کاملاً دستی باز و بسته می‌شود. در واقع جهت باز و بسته کردن این نوع راهبند به یک اپراتور انسانی نیاز خواهد داشت. اپراتور تصمیم می‌گیرد که راهبند مذکور در چه زمانی باز و یا در چه زمانی بسته شود. عدم بهره‌گیری از موتور می‌تواند یک نقطه ضعف به نظر برسد، اما باید بگوییم که همین امر موجب شده است تا قیمت این محصول نسبت به سایر مدل‌های راهبند بسیار پایین‌تر باشد.

راه بند آکاردئونی چیست؟

راهبند آکاردئونی یکی دیگر از راهبندهای محبوب موجود در بازار کشورمان به شمار می‌آید. این محصول با توجه به طراحی ساز آکاردئون تولید شده است. همین طراحی خاص آن را از سایر راهبندها متمایز می‌کند.

عملکرد این راهبند به گونه‌‌ای است که هنگام باز شدن دقیقاً به مانند ساز آکاردئون از پهنا باز خواهد شد و طول آن افزایش می‌یابد. در ساختار این ساز از میله‌هایی با فضای خالی استفاده می‌شود تا راهبند مربوطه بتواند مقاومت خوبی در برابر آسیب‌های فیزیکی داشته باشد.

جالب است بدانید که راهبند آکاردئونی تنها راهبندی به شمار می‌آید که می‌توانید آن را از یک محل به محل دیگری منتقل کنید. در واقع این راهبند دارای چرخ‌های متحرکی است که به شما کمک می‌‌کند تا بتوانید پس از بسته شدن راهبند آن را به محل مدنظر خود انتقال دهید.

سخن پایانی

در این متن تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما عزیزان را با انواع راهبند موجود در بازار آشنا کنیم و به نحو احسن به این پرسش که راهبند چیست پاسخ دهیم. همانطور که در ابتدای متن گفته شد، امروزه راهبندها نقشی اساسی را در زمینه تأمین امنیت ما ایفا می‌کنند. این محصولات جذاب به ما کمک می‌نمایند تا از محیط مدنظر خود به خوبی مراقبت کنیم و جلوی ورود وسایل نقلیه و افراد نامرتبط را می‌گیرند.

هر یک از راهبندهایی که به آن‌ها پرداختیم دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند، در واقع همین امر آن‌ها را به یک گزینه مناسب برای شرایط مختلف تبدیل می‌کند. پیش از خرید چنین محصولاتی باید نوع کارایی مدنظر خود را به دقت بررسی کنید تا در زمان خرید با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید. مشاوره با متخصصان امر می‌تواند بهترین گزینه موجود در این زمینه باشد. امیدواریم که توانسته‌باشیم به تمامی پرسش‌های شما در رابطه با راهبند و انواع آن پاسخی مناسب داده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی