عیب یابی راهبند

عیب یابی راهبند

عیب یابی راهبند

مطالبی که به آن خواهیم پرداخت پنهان سازی سر فصل ها
پیشنهاد آتی در:   راهنمای خرید راهبند

استفاده از سیستم اتوماتیک راهبند برای ورود یا خروج وسایل نقلیه به محوطه و ساختمان‌ها، فرآیندی است که می‌تواند باعث صرفه جویی زیادی در وقت شده و در کنار آن امنیت یک مکان را بالا برد. راهبندها در صورت نگهداری صحیح می‌توانند برای مدت زمان طولانی به کار خود ادامه دهند اما به هر دلیلی امکان بروز مشکل وجود دارد. در این مقاله همراه ما باشید تا عیب یابی راهبند را به طور کامل بررسی کنیم.

چرا باید از راهبند استفاده کنم؟

چه ورودی پارکینگ عمومی باشد و چه ورودی یک ملک شخصی، در هر صورت راهبند برای تضمین امنیت در ورودی نصب می‌شود. قبل از خرید و نصب یک راهبند، باید از خود بپرسید که سیستم جدید شما دقیقاً چه کاری باید انجام دهد و کجا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با سنجش نیازهای ساختمان می‌توانید به سراغ طیف وسیعی از راهبند ها بروید که توسط برندهای مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

خرید راه بند برقی در موارد زیر توصیه می‌شود:

  • در صورتی که یک پارکینگ بزرگ دارید،
  • زمانی که نیاز به کنترل ترافیک و بررسی خودروهای ورودی و خروجی دارید،
  • اگر می‌خواهید مانع ورود افراد نا اشنا به یک محیط شوید،
  • زمانی که نیاز به محاسبه هزینه پارکینگ است،
  • زمانی که اولویت شما امنیت یک ساختمان است.

راهبندها به شکلی طراحی شده‌اند که در صورت استفاده صحیح، برای مدت زمان طولانی به کار خود ادامه خواهند داد اما استفاده نادرست می‌تواند باعث خرابی شود. به طور مثال رانندگانی که سعی می‌کنند در نزدیک ترین فاصله به خودروی جلویی حرکت کنند، به احتمال زیاد باعث برخورد بازو راهبند با سقف خودروی خود خواهند شد که نتیجه آن خراب شدن بازو و سقف ماشین است.

تعمیر راهبند

تعمیر راهبند

آیا راهبند خراب می‌شود؟

درست همانطور که هر تجهیزات دیگری ممکن است خراب شده و نیاز به تعمیر داشته باشد، خرابی راهبندها نیز در زندگی مدرن ما اتفاق نادری نیست. امروزه راهبندها نه تنها در مؤسسات دولتی نصب می‌شوند، بلکه در ساختمان‌های مسکونی زیادی هم می‌توان آن‌ها را مشاهده کرد که معمولا برای کنترل خروج یا ورود ماشین‌ها به پارکینگ استفاده می‌شوند.

اساساً خرابی‌های یک راهبند اتوماتیک به سرعت با برخی روش‌ها برطرف می‌شود.

  • تعویض قطعات معیوب (فوتوسل، بازو، جعبه کنترل)
  • تعمیر موتور الکتریکی

دلایل خرابی راهبندها معمولا شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افت ولتاژ ناگهانی شبکه برق
  • خرابی برد کنترل
  • شکستن بازو یا پایه پشتیبانی به دلیل استفاده نادرست
  • نصب نادرست در همان ابتدای کار

به عنوان مثال نتایج چنین خرابی‌هایی این است که پایه‌های نگهدارنده خم می‌شوند، فتوسل‌ها به سیگنال پاسخ نمی‌دهند، روغن نشت می‌کند، راهبند به سیگنال پانل کنترل پاسخ نمی‌دهد. همچنین ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که راهبند به خودی خود باز یا بسته شود. چنین وضعیتی می‌تواند عمدتاً به دلیل نصب نادرست خود راهبند ایجاد شود. در صورت ساییدگی یا آسیب دیدگی پایه اصلی راهبند، ممکن است نیاز به تعویض آن داشته باشید.

تعمیر راهبند اتوماتیک

تعمیر راهبند اتوماتیک

روش عیب یابی راهبند

روش عیب یابی راهبند چندان پیچیده نیست. همه علل و پیامدهای اصلی خرابی راهبند را می‌توان در سه موقعیت کلی خلاصه کرد.

  • رایج‌ترین حالت زمانی است که رانندگان حواس پرت به بازو راهبند آسیب می‌رسانند و باعث آسیب به پایه راهبند می‌شوند؛ در نتیجه چنین خرابی باعث آسیب به کل سیستم می‌شود. تعمیر چنین مشکلی نسبتا ساده است؛ باید بازو را بررسی کرده و در صورت سالم بودن میله، دوباره آن را نصب کنید.
  • یکی دیگر از موقعیت‌های رایج زمانی است که بازو را خودتان بلند می‌کنید و گیربکس با شما همکاری نمی‌کند. اغلب سازندگان یک سیستم ویژه را در سیستم‌های کنترل راهبند نصب می‌کنند تا از کل سیستم راهبند در برابر حوادث محافظت کنند. به همین دلیل هنگام بلند کردن راهبند با دست، پیچ‌های ثابت شاید بشکنند؛ در چنین شرایطی باید از حالت خلاصی راهبند استفاده کرد.
  • افت ناگهانی ولتاژ یا ورود آب به بخش کنترل راهبند نیز یکی از دلایل رایج شکستن راهبند است. در چنین شرایطی خود برد کنترل یا کل سیستم کنترل راهبند از کار می‌افتد. در این حالت راهبند به درستی کار نمی‌کند یا از پاسخگویی به حسگرهای سیگنال باز می‌ماند. تنها کاری که باید در این مورد انجام دهید این است که علت خرابی را از بین ببرید (منبع برق را مجدد راه اندازی کنید، قطعات را خشک کنید) یا برد کنترل را به تعمیر کار حرفه‌ای بسپارید.

عمده‌ترین ایرادات راهبند که به مراکز خدمات فنی و تعمیرات مراجعه می شود، شکستن راهبند توسط خودروها است، در نتیجه امکان بروز مشکلات دیگر زیاد نیست.

مشکلات مرتبط با عیب یابی راهبند

یک راهبند شکسته برای رانندگان و اپراتورهای پارکینگ به طور یکسان آزاردهنده است. متأسفانه این وضعیت غیر معمول نیست و ممکن است بارها برای شما اتفاق افتاده باشد. در این حالت باید به فکر عیب یابی راهبند باشید تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل‌تان برطرف شود. فرآیند تعمیر راهبند با تشخیص مشکل آن شروع می‌شود، یعنی شناسایی علل اصلی خرابی کل ساختار.

اغلب مشکلات بازو یا میله به دلیل آسیب مکانیکی خاص رخ می‌دهد: برخورد بین یک وسیله نقلیه با راهبند، پدیده‌های طبیعی و … . چنین شکستگی به راحتی قابل تعمیر است اما برخی مشکلات را باید با دقت بیشتری بررسی کرد. پس از نصب راهبند ممکن است مشکلات مختلفی ایجاد شود که با نکات زیر می‌توانید آن‌ها را برطرف سازید.

  • چه اقداماتی برای زمانی که میله راهبند بالا میرود و پایین نمی‌آید باید انجام داد؟

برای عیب یابی راهبند “road blocker troubleshooting در حالتی که میله آن به سمت بالا یا پایین حرکت نمی‌کند، ابتدا بررسی کنید که ایا موتور آن روشن می‌شود یا خیر. برای این مورد لازم است روشن شدن موتور راهبند را با کمک ریموت کنترل یا فشردن شاسی فرمان چک کنید. در صورتی که با زدن ریموت کنترل صدای موتور به گوش نرسید، احتمالا مشکل راهبند از فتوسل آن است. اولین کاری که باید انجام دهید بررسی موانع احتمالی بین فرستنده و گیرنده است که گاهی اوقات می‌تواند باعث بروز اختلال شود. اگر باز هم مشکل برطرف نشد، باید از یک تکنسین حرفه‌ای تقاضا کنید که مسیر سیم کشی مدارها و فتوسل راهبند را بررسی کند.

  • بالا و پایین نیامدن میله راهبند

در این مورد هم مشابه مورد قبلی ابتدا باید روشن شدن موتور را بررسی کنید. با نشنیدن صدای موتور می‌توانید مطمئن باشید که مشکل از فتوسل آن است اما در صورتی که مشکل راهبند با بررسی فتوسل و اتصال بین گیرنده و فرستنده برطرف نشد، باید از یک متخصص بخواهید تا سیم کشی راهبند را بررسی نماید.

مشکلات رایج و عیب یابی راهبند

مشکلات رایج و عیب یابی راهبند

  • زمانی که صدای غیرعادی هنگام بالا و پایین رفتن میله راهبند به گوش می‌رسد باید چه اقداماتی انجام داد؟

زمانی که میله در حین حرکت به سمت بالا یا پایین صدای عجیبی می‌دهد، معمولا مشکل از فنر داخلی آن است که به شکل درستی تنظیم نشده است. اگر این صدا را در راهبندهای هیدرولیک شنیدید، احتمالا علت آن وارد شدن فشار بسیار بالا به سیلندر و سیستم محرک راهبند است. با تنظیم فنر مشکل صدای غیر عادی راهبند برطرف خواهد شد. برای این امر ابتدا باید راهبند را خلاص و میله آن را تا زاویه 45 درجه به سمت بالا بکشید، پس از آن میله را رها کنید. وظیفه فنر بکار رفته در ساختار راهبند این است که تعادل وزن میله را رعایت کند، در نتیجه باید میله را در همان زاویه 45 درجه نگه دارد. در حالتی که میله راهبند به سمت بالا یا پایین حرکت کرد، شما باید توسط پیچ قرار گرفته در بالای فنر، نیروی فنر را طوری تنظیم کنید که بتواند به تعادل دست یابد. در مرحله اخر باید میله را به سمت پایین کشیده و راهبند را از حالت خلاصی خارج کنید.

  • خلاص کردن راهبند به چه شکل صورت می‌گیرد؟

برای خلاص کردن یک راهبند بازویی معمولا از آچار یا یک کلید استفاده می‌کنند. برای این کار باید آچار یا کلید را بر روی محل خلاصی راهبند قرار داده و خلاف جهت عقربه‌های ساعت آن را بچرخانید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که اچار به انتهای محدوده حرکت برسد و دیگر امکان چرخش آن وجود نداشته باشد. البته فراموش نکنید که نباید فشار بیش از حد به اچار وارد کنید زیرا در صورت وارد شدن فشار بیش از حد ممکن است آچار یا قسمت خلاصی راهبند بشکند.

  • بالا رفتن میله راهبند و خاموش نشدن موتور آن

محدوده حرکت میله در راهبندها توسط سوییچ‌ها انجام می‌شود. زمانی که حرکت میله پایان یابد اما موتور خاموش نشود، احتمالا این سوییچ‌ها دچار مشکل شده‌اند. برای رفع این مشکل ابتدا باید با کمک سوییچ‌ها، انتهای حرکت و حد ابتدا را مشخص کنید و دوباره راهبند را راه اندازی نماید. البته توصیه می‌شود که این مراحل حتما توسط افراد با تجربه انجام شود زیرا راه اندازی راهبند کار راحتی نیست و نیاز به تخصص دارد.

  • یکنواخت حرکت نکردن میله راهبند

در صورتی که مشاهده کردید میله راهبند در طول حرکت خود به سمت بالا یا پایین، حرکت یکنواختی ندارد باید فنر تعادل راهبند را بررسی کنید. از تکنسین فنی درخواست کنید تا تنظیمات فنر را برای شما انجام دهند که نتیجه آن حرکت یکنواخت میله خواهد بود.

  • موتور راهبند کار می کند اما بازو راهبند کار نمی کند

برای عیب یابی راهبند در این حالت باید چند مورد را بررسی کنید:

  1. پیش از هر کاری فیوز و برق را تست کنید تا مشکلی در جریان برق وجود نداشته باشد.
  2. اتصال ریموت کنترل به گیرنده را بررسی کرده و باتری داخلی آن را نیز چک کنید تا در صورت شارژ نبودن با تعویض باتری ریموت کنترل، مشکل را برطرف سازید.
  3. مطمئن شوید که ولتاژ ورودی فاقد هر گونه نوسانی باشد.
  4. از آنجایی که ممکن است چشمی ایمنی راهبند توسط گرد و خاک پوشانده شود، حتما آن را تمیز کنید.
  5. مطمئن شوید که چشمی ایمنی به خوبی کار می‌کند.
  6. عملکرد لوپ دتکتور را نیز بررسی کنید تا مطمئن شوید درست کار می‌کند.
پیشنهاد آتی در:   انواع راهبند ضد تروریستی و راهبند دفنی ضد انتحاری
  • بازوی راهبند هنگام رسیدن به زاویه 45 درجه به طور اتوماتیک بالا میرود

اگر از رله هوشمند استفاده می‌کنید، باید دکمه دیپ سوییچ را چک نمایید تا مطمئن شوید بر روی سرعت درستی تنظیم شده است. عمدتا زمانی این مشکل ایجاد می‌شود که طول بازو بسیار کوتاه بوده یا بازو به درستی بر روی راهبند نصب شده است.

  • بازو راهبند بعد از کمی بالا یا پایین آمدن می ایستد

برای این مورد لازم است رابط اینکودر را چک کنید. در صورتی که مشکلی در اتصال رابط اینکودر وجود داشته باشد، راهبند بعد از کمی بالا یا پایین امدن توقف خواهد کرد و برای رفع این مشکل باید اتصال رابط درست شود.

  • بازو راهبند در حالت کامل عمودی یا افقی خود نمی باشد

برای اینکه متوجه شوید محدوده حرکت بازو چقدر است، ابتدا باید کانکتور را بررسی کنید؛ پس از آن به سراغ دیپ بالا رفته و مطمئن شوید که به خوبی تا آخر تنظیم شده است. در نهایت می‌توانید میله اتصال را چک کرده و حالت عمودی و افقی راهبند را نیز بررسی نمایید.

  • بازو راهبند به خوبی پایین می آید اما به خوبی بالا نمیرود

در حالتی که بازو راهبند به درستی بالا نمی‌رود، احتمالا مشکل از فنر تعادل آن است. با تنظیم فنر تعادل این مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد که البته این امر زیر نظر متخصص انجام می‌گیرد.

  • با تنظیم سرعت دوگانه راهبند با استفاده از سرعت 6 ثانیه به خوبی کار می کند اما با تغییر به سرعت 3 ثانیه موتور از کار می افتد

باید بدانید که با هر بار تغییر سرعت راهبند باید حتما دوباره حالت افقی و عمودی آن را نیز تنظیم کنید. در شرایطی که تنظیم مجددا انجام نمی‌شود، راهبند در سرعت‌های دیگر دچار مشکل خواهد شد.

  • برق رفته است و نیاز به باز کردن مسیر وجود داد

برای این حالت یک اهرم خلاص کن بر روی راهبندها در نظر گرفته شده تا بتوان در صورت قطع برق، با کمک آن میله را آزاد کرد. لازم به ذکر است که برخی از مدل‌های راهبند به کلید خلاص کن مجهز هستند و برای آزاد کردن میله باید از این کلید کمک بگیرید.

  • عیب یابی گیربکس راهبند برقی

گیربکس راهبند یک وسیله مکانیکی است که گشتاور را تبدیل و انتقال داده و ارتباط مستقیمی با حرکت بازو دارد. در بیشتر موارد تمام مشکلات و نقص‌های گیربکس با سایش عناصر آن مرتبط است: چرخ دنده‌ها، بوش‌ها، یاتاقان‌ها. اگر برای حرکت بازو نیاز به اعمال نیروی بیشتر باشد، به احتمال زیاد به دلیل فرسودگی کل گیربکس یا بخشی از آن است. گاهی اوقات این مشکل می‌تواند به دلیل ضعیف شدن فنرهای پیچشی باشد. سر و صدای اضافی در حین کارکرد عادی دستگاه نیز می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات احتمالی گیربکس باشد. گاهی اوقات می‌توان با روغن کاری قطعات گیربکس، مشکل را به طور کامل برطرف کرد.

تعمیر راهبند

به طور کلی تعمیر راهبند کار ساده‌ای نیست و در بیشتر مواقع نیاز به یک نیروی متخصص خواهید داشت تا بتواند به درستی عیب راهبند را پیدا کرده و آن را برطرف سازد. این افراد معمولا در زمینه هیدرولیک و الکترومکانیک متخصص بوده و با تجربه بالا می‌توانند نصب و تعمیر درست راهبند را تضمین کنند. همانطور که مطالعه کردید، بیشتر مشکلات راهبند با کمک تنظیم فنر تعادل برطرف خواهد شد که این امر هم باید تحت نظر تعمیرکار مجرب انجام گیرد. با کمترین بی دقتی ممکن است اسیب‌های بیشتری به راهبند وارد شود که نتیجه آن ایجاد هزینه‌های تعمیر یا تعویض قطعات باشد.

سخن پایانی

هر راهبندی می‌تواند برای مدت زمان طولانی به شما خدمت کند، البته اگر به موقع عیوب آن را بررسی کرده و هر از گاهی تعمیر و نگهداری پیشگیرانه انجام دهید. اگر در زمان بروز مشکل مطمئن نیستید که می‌توانید تعمیرات صحیحی انجام دهید، باید با متخصصان تماس بگیرید تا به شما کمک کنند زیرا تعمیر راهبند بدون داشتن تجربه می‌تواند مشکلات بزرگتری برای شما ایجاد کند. توصیه می‌کنیم همیشه با کمک یک پارچه مرطوب بدنه راهبند را تمیز کنید تا مشکلی برای تشخیص خودروها و یا بررسی پلاک آن‌ها ایجاد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی