ابعاد استاندارد درب سوله

ساخت سوله، نیازمند رعایت استانداردهایی است که توجه به آن‌ها سبب بهبود کاربری، امنیت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و دیگر مزایا می‌شود. یکی از استانداردهایی که باید در این راستا رعایت شود، ابعاد استاندارد درب سوله است. این امر مهم به عوامل زیادی ازجمله کاربری سوله و میزان و نوع رفت‌وآمد از آن بستگی دارد. ابعاد سوله شامل ارتفاع درب سوله و طول دهانه آن می­شود.

در این مقاله، ابعاد استاندارد درب سوله را از جهات مختلف، بررسی می‌کنیم. درصورتی‌که تصمیم به ساخت سوله دارید، این مقاله می‌تواند در خصوص یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آن، یعنی درب، به شما راهنمایی کند.

درخواست مشاوره خرید محصولات آتی در

درخواست مشاوره خرید محصولات آتی در

عوامل مؤثر در ابعاد استاندارد درب سوله

مهم‌ترین عاملی که بر اندازه درب سوله تأثیرگذار است، کاربری آن است. به‌طورکلی، سوله‌هایی که برای کاربری‌هایی مانند بسته‌بندی یا راه‌اندازی یک تولیدی کوچک، ساخته می‌شوند به درب چندان بزرگی نیاز ندارند. مسئله رعایت ابعاد استاندارد درب سوله ” Shed Sizes doors و تأثیر آن بر مهندسی سازه و ویژگی‌های استاتیکی و فیزیکی درب، بیشتر در مورد سوله‌های بزرگ با کاربری‌های صنعتی و در ابعاد گسترده، مطرح می‌شود. نمونه‌هایی از این سوله‌ها عبارت‌اند از:

  • سوله‌هایی با کاربری انبار
  • سوله‌هایی که به‌صورت داخلی به قسمت‌های مختلف، تقسیم می‌شوند.
  • سوله‌هایی که از آن‌ها، خودرو رفت‌وآمد می‌کند.

علاوه بر این سوله‌ها، درب سوله‌های با کاربری امدادی در مواقع وقوع حوادث غیرمترقبه نیز باید ابعاد استانداردی داشته باشند خود ساخته شوند. از مهم‌ترین عوامل مؤثر در ارتفاع درب سوله، ارتفاع سقف سوله، وزن درب و تناسب آن با دهانه درب سوله هستند.

شیب سقف

سقف سوله، بنا بر کاربری و موقعیت جغرافیایی‌اش می‌تواند شیب‌دار یا بدون شیب باشد. در سوله‌های شیب‌دار، نسبت شیب سقف در نقطه بالای دهانه درب و طول دهانه درب، معکوس است. به‌این‌ترتیب، هرچه اندازه شیب تندتر باشد طول درب، کوچک‌تر خواهد بود. البته در این خصوص، باید دیگر عوامل، مانند رفت‌وآمد را نیز در نظر گرفت. ابعاد درب سوله در این خصوص در یک جدول استاندارد، تعیین شده است که توسط مهندسین ساخت سوله، مورداستفاده قرار می‌گیرد.

علاوه بر شیب باید عوامل دیگری مانند وزن درب، شدت متوسط وزش باد و میزان متوسط بارندگی و وزن سقف را نیز موردتوجه قرار داد.

درب سوله کارخانه

درب سوله کارخانه

نمونه هایی از اندازه های طول استاندارد درب سوله

به‌طور متوسط، درب سوله‌های سبک یا خرپایی که مصارف معمولی دارند با دهانه‌های 22 متر یا کمتر ساخته می‌شوند. درب سوله‌های متوسط با مصارفی مانند کشاورزی و انبار با عرض 10 تا 36 متر و با ارتفاع متوسط 12 متر، ساخته می‌شوند. همچنین، درب سوله‌های قوسی یا زمین به زمین نیز با عرض 10 تا 24 متر ساخته شده و ارتفاع آن‌ها نیز به درجه وزن درب و نوع کاربری آن بستگی دارد.

سوله‌های بسیار بزرگ‌تر با طول 40 متر یا بیشتر نیز ساخته می‌شوند. در این سوله‌ها، شیب سقف در نقطه تماس با درب باید حداکثر، ده درجه باشد.

اهمیت طراحی درب سوله در ابعاد استاندارد

طراحی بهینه درب سوله، مزایای متعددی در پی دارد. از مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  • کاهش مصرف انرژی درب‌های اتوماتیک
  • جلوگیری از هدر رفت انرژی در سوله
  • تسهیل عبور و مرور و افزایش سرعت تردد از درب
  • کاهش هزینه‌ها
  • خرابی کمتر و درنتیجه، کاهش هزینه‌های نگهداری
  • امنیت بیشتر سوله، به‌ویژه هنگام وقوع طوفان و حوادث طبیعی
عرض ارتفاع درب سوله

عرض ارتفاع درب سوله

سخن آخر

درب سوله، درواقع، محل ارتباط سوله با بیرون است و ازنظر ایمنی و سهولت در عبور و مرور، بسیار اهمیت دارد. رعایت ابعاد استاندارد درب سوله، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در ساخت آن، رعایت شود. این امر سبب افزایش ایمنی، کاهش مصرف انرژی برای باز و بسته کردن درب، کاهش هدر رفت انرژی از داخل سوله و استحکام کل سازه می‌شود.

برای مشاهده کرکره برقی سوله کلیک کنید.

ابعاد درب سوله، شامل ارتفاع درب سوله و طول دهانه آن می‌شود. از مهم‌ترین عوامل در تعیین اندازه این دو، شیب سقف سوله در بالای چارچوب درب و کاربری سوله است. به‌طورکلی، هرچه شیب سقف سوله در نقطه بالای چارچوب درب، بیشتر باشد دهانه درب کوچک‌تر می‌شود. مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در تعیین ارتفاع درب سوله نیز وزن درب و ارتفاع خود سوله هستند. مسئله رعایت ابعاد استاندارد درب سوله در سوله‌های بزرگ، اهمیت بیشتری می‌یابد.

درخواست تعمیرات آتی در

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی