ساختار جک درب پارکینگ

یکی از سوالات مهم در خرید و نصب جک درب پارکینگ این است که ساختار جک درب پارکینگ چگونه است؟ جک برقی درب پارکینگ برای باز کردن و بستن درب‌های اتوماتیک پارکینگ به کار می‌رود که با نام‌های جک ورودی، جک برقی و جک ریموتی شناخته می‌شوند. با پیشرفت در عرصه صنعت دیگر هر بار نیازی به پیاده شدن از خودرو و باز کردن درب پارکینگ بصورت دستی نیست. عملکرد جک درب پارکینگ همانند بازو است. به گونه‌ای که با فرمان دادن به جک، همانند بازو کشیده شده و باز یا بسته می‌شود.

ساختار جک درب پارکینگ

ساختار جک درب پارکینگ

 

اگر بخواهیم بصورت کلی بگوییم ساختار جک درب پارکینگ از استاتور یا سیم پیچ، رتور، دنده برنجی و میل ماردان جک درب پارکینگ است. البته لازم است این نکته را نیز بگوییم و یادآور شویم که ساختار جک درب پارکینگ در انواع درب‌ها متفاوت است و گزینه‌های گفته شده ساختار کلی را تشکیل می‌دهد. آتی در با ارائه این مقاله جامع و کامل قصد دارد ساختار انواع جک درب پارکینگ را ارائه دهد و کمک کند تا نصابان و خریداران جک، دید وسیع‌تری به این قضیه داشته باشند.

اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ یا ساختار جک درب پارکینگ

جمع‌آوری اطلاعات راجب ساختار جک پارکینگ یا همان اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ دید کسانی که به دنبال آموزش نصب آن هستند را به کل تغییر می‌دهد و دید آنها را وسیع‌تر می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا به اجزا و ساختار جک پارکینگ بپردازیم.

اجزای درب اتوماتیک پارکینگ

اجزای درب اتوماتیک پارکینگ

استاتور یا سیم پیچ جک پارکینگ

استاتور یا به اصطلاح سیم پیچ جک پارکینگ، قسمت ثابت موتور است. استاتور تشکیل شده از چند لایه فلزی است که به شکل استوانه‌ای توخالی به یکدیگر متصل شده‌اند. اگر از نزدیک به این قطعه نگاه کنید متوجه خواهید شد که شیارهایی روی ورقه‌ها وجود دارند که سیم پیچ‌ها را درون خود جای می‌دهند. به هر کدام از این سیم پیچ‌ها کلاف نیز گفته می‌شود. استاتورها در نقش تولید کننده میدان مغناطیسی و پشتیبان کننده مکانیک موتور هستند. استاتور موتور جک پارکینگ الکترومکانیک از هسته استاتور، سیم پیچ استاتور و قاب تشکیل شده است.

استاتور سیم پیچ جک درب اتوماتیک

استاتور سیم پیچ جک درب اتوماتیک

سیم پیچ استاتور در هسته استاتور تعبیه شده است که نیروی الکترومغناطیسی القا شده را تولید می‌کند. استاتور از چند قطعه باریک آلومینیوم و یا آهن سبک ساخته شده‌اند که به اصطلاح هسته استاتور را تشکیل می‌دهند. سیم پیچ‌هایی با سیم روکش‌دار در شیارهای تعبیه شده در روی استاتور جاسازی شده‌اند. هر گروه از این پیچ‌ها با هسته‌ای که آن را درون خود دارند؛ یک آهن ربای مغناطیسی را برای کار کردن با موتور القایی AC شکل می‌دهند. این پیچه‌ها مستقیما با منبع انرژی در اتصال هستند و رابطه مستقیمی  با منبع انرژی دارند؛ به گونه‌ای که با برقراری تغذیه AC یک میدان مغناطیسی چرخنده بوجود می‌آید و تولید می‌شود. تعداد قطب‌های یک موتور القایی AC به اتصال این پیچه‌ها بستگی دارد.

رتور جک پارکینگ

رتور جک پارکینگ

رتور جک پارکینگ

بخش متحرک موتورهای الکتریکی و یا ژنراتورهای برقی، رتور یا چرخانه جک پارکینگ نامیده می‌شود. رتور یا همان چرخانه از هسته‌ای چند تکه و استوانه‌ای که محوری برای در بر گرفتن رساناهای موردنیاز است، تشکیل شده است. این شکاف‌ها از میله‌ای از جنس مس، آلومینیوم و یا آلیاژ فلزات هستند. در انتهای این میله‌ها به وسیله پیچه‌هایی اتصال کوتاه رخ داده است. در انتهای رتورهای جک پارکینگ قسمتی بصورت و به شکل مارپیچ وجود دارد که حرکت‌های رتور را به چرخ‌ دنده انتقال می‌دهد. بهتر است جنس رتور از دنده برنجی سخت‌تر باشد تا با طی زمان کوتاه یا طولانی رتور سالم بماند و هزینه تعمیر کمتر شود.

دنده برنجی جک پارکینگ

دنده برنجی جک پارکینگ

دنده برنجی جک پارکینگ

کاربرد چرخ دنده‌ها این است که جهت نیرو بین دو محور را انتقال یا تغییر می‌دهند. بر روی این چرخ دنده‌ها، دندانه‌هایی با فاصله مساوی وجود دارند. دندانه‌های موجود بر روی چرخ دنده‌ها پس از ساییده شدن با دندانه‌های چرخ دنده مجاور نیرو را به یکدیگر انتقال خواهند داد. قطعه رتور که داخل استاتور تعبیه شده است با ویژگی و یا خاصیت مغناطیسی حرکت می‌کند و چرخ دنده از جنس برنجی یا پلاستیکی را می‌چرخاند. چرخ دنده هم باعث چرخیدن میل ماردان می‌شود. کارکرد میل ماردان مانند پیچی بزرگ است که مهره ماردان را به جلو یا به عقب می‌راند. با اتصال شفت به مهره ماردان و با جلو و عقب رفتن این مهره، روی آن حرکت کرده در نتیجه درب پارکینگ بسته شده و یا باز خواهد شد.

میل ماردان جک پارکینگ

میل ماردون جک پارکینگ

میل ماردون جک پارکینگ

میل ماردون میله ای به شکل مارپیچی بوده که به گیربکس پارکینگ وصل می‌شود و حرکت موتور جک پارکینگ را به رفت و برگشت تبدیل می‌کند. علاوه بر متصل بودن آن به گیربکس به قطعه شفت جک نیز متصل است و پیستون جک پارکینگ راا به حرکت در می‌آورد.

ساختار موتور جک پارکینگ الکترومکانیک

همانطور که در قسمت پیشین گفته شد، ساختار انواع جک پارکینگ با یکدیگر تفاوت دارد. جک‌های الکترومکانیک بیشتر در پارکینگ منازل که از وزن کمتری برخوردار هستند؛ کاربرد دارد. این جک‌ها بیشتر برای مکان‌های کم تردد مناسب است. جک الکترومکانیک توسط چرخدنده و گیربکس کار می‌کند. این جک برای درب‌هایی که وزنشان بین 100 تا 500 کیلوگرم است استفاده می‌شود. جک پارکینگ الکترومکانیک در واقع همان سیستم گیربکس مکانیکی است که حرکت‌های چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می‌کند. این جک توسط رتو و چرخ دنده حرکت می‌کند.رتور که داخل استاتور قرار گرفته است با نیروی مغناطیسی چرخ دنده را می‌چرخاند. همانطور که گفتیم چرخ دنده هم می‌تواند از جنس پلاستیکی و هم از جنس برنجی باشد. چرخ دنده هم میل ماردان را به حرکت در می‌آورد و مهره را به جلو یا عقب می‌راند؛ در نتیجه درب پارکینگ باز یا بسته می‌شود.

ساختار موتور جک بازویی

ساختار موتور جک بازویی

ساختار موتور جک هیدرولیکی

حال در این قسمت به ساختار موتور جک هیدرولیکی می‌پردازیم. همانطور که می‌دانید جک هیدرولیک دارای محفظه‌ای استوانه‌ای است که روغن هیدرولیک را در خود جای می‌دهد. جک هیدرولیکی برای مکان‌های پر رفت و آمد مناسب است و اصلی‌ترین کاربرد آن، باز و بسته کردن درب‌های سنگین است. این جک پارکینگ به دلیل داشتن روغن در ساختار موتور جک هیدرولیکی در آب و هوای سرد نیز بخوبی عمل می‌کند. ابتدا نیرو به استوانه بزرگ منتقل می‌شوود و سپس روغن به پیستون فشار می‌آورد. ایمنی درب‌هایی با جک هیدرولیکی بسیار بالاست.

ساختار موتور جک بازویی

ساختار موتور جک بازویی به گونه‌ای است که هنگام باز و بسته شدن صدای اندکی از خود تولید می‌کند و امنیت درب پارکینگ را چندین برابر افزایش می‌دهد. در تولید و ساختار جک موتور بازویی از موادی به کار رفته است که عمر آن را افزایش می‌دهد و به راحتی درب را باز و بسته کند. همانطور که از نام این جک پیداست مانند بازو عمل می‌کند و در درب‌های تک لنگه و دو لنگه نیز کاربرد دارد.

پیشنهاد آتی در:   تعمیر جک درب پارکینگ

درخواست سرویس و تعمیرات آتی در

دید وسیع ‌تر با آگاهی از ساختار جک درب پارکینگ

همانطور که گفتیم با آگاهی از ساختار جک درب پارکینگ، علاوه بر بیشتر شدن اطلاعات در این زمینه دید شما و بخصوص نصابان و کسانی که به دنبال آموزش نصب جک پارکینگ هستند وسعت بیشتری خواهد یافت. جک‌ درب‌های پارکینگ علاوه بر افزایش راحتی و رفاه موجب امنیت بیشتر نیز شده‌اند. ساختار جک درب پارکینگ و یا اجزای تشکیل دهنده جک پارکینگ عبارت‌اند از استاتور یا سیم پیچ، رتور، دنده برنجی و میل ماردان جک پارکینگ که هرکدام از آنها ویژگی، عملکرد و کارکرد خاص خود را دارند. ساختار جک پارکینگ الکترومکانیک، جک هیدرولیکی و جک بازویی همانطور که اشاره کردیم متفاوت است. آتی در امیدوار است با ارائه این مقاله درباره ساختار جک پارکینگ توانسته باشد به اطلاعات شما بیافزاید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی