آموزش رگلاژ و تنظیم آرام بند درب[نصب آرام بند]

به راحتی نصب و تنظیم آرام بند را در 7 مرحله انجام دهید!

آرام بند درب ساختمانی که در بازار به نام جک هیدرولیکی درب نیز شناخته می‌شود، بر روی انواع درب‌ها از قبیل درب‌های ورودی منازل یا شرکت‌ها نصب می‌شود.

آرام بند درب در واقع یک قطعه مکانیکی یا هیدرولیکی است که در قسمت بالایی درب نصب شده و به منظور بسته شدن درب به صورت خودکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

علت نصب آرام بند بر روی درب‌ها معمولاً این است که درب خیلی محکم یا خیلی آرام بسته نشود و همچنین درب هنگام بسته شدن دارای سروصدای زیادی نباشد.

پیشنهاد آتی در:   آموزش نصب آرام بند nhn و سه سرعته

آرام بندها همیشه از تنظیمات اولیه نصاب پیروی نمی کنند و به دلایل مختلفی مانند تغییر فصل (سرما / گرما) ، کشیدن درب در هنگام بسته شدن (استفاده نادرست) و مواردی دیگر از تنظیم خارج می شوند. خارج شدن آرام بند از تنظیم اولیه به این معنی است که درب یا با کوبش و ضربه به چهارچوب بسته می شود و یا به درستی بسته و چفت نمی شود.

در این شرایط باید با نصاب تماس بگیرید و با صرف هزینه، مجدد آرام بند را تنظیم نمایید. خوشبختانه تقریبا اکثر آرام بندها از طراحی مشابه ای در تنظیم سرعت پیروی می کنند و ما در این مقاله قصد داریم با آموزش  تنظیم و رگلاژ آرام بند انواع درب‌های ساختمانی ، شما را از حضور نصاب و صرف هزینه بی نیاز نماییم.

قبل از پرداختن به چگونگی رگلاژ و تنظیم آرام بند درب “Adjust Door Closer” نیاز است تا نسبت به اجزای تشکیل دهنده آرام بند و همچنین نحوه نصب آن بر روی درب اطلاعات کافی داشته باشیم.

ویدئو آموزش رگلاژ آرامبند ضد حریق

تنظیم و اجزای آرام بند

تنظیم و اجزای آرام بند

اجزای آرام بند درب

اجزای تشکیل دهنده آرام بند درب شامل موارد زیر است:

  • پیچ تنظیم سرعت (رگلاژ): جهت تنظیم محدوده حرکتی درب تا حدود 15 درجه مانده به چهار چوب درب
  • پیچ تنظیم سرعت (رگلاژ): جهت تنظیم محدوده حرکتی درب تقریباً از 5 تا 15 درجه مانده به چهار چوب درب
  • پیچ آلن: به وسیله پیچ آلن شما می‌توانید قدرت فنر آرام بند درب را کاهش یا افزایش دهید.
  • زانویی بازوی دستگاه
  • نیم بازوی بالایی دستگاه
  • نیم بازوی اصلی دستگاه
  • پیچ تنظیم بازوی دستگاه
  • پایه بازوی دستگاه

آموزش نصب آرام بند بر روی درب

نصب آرام بند بر روی درب

نصب آرام بند بر روی درب

آموزش نصب آرام بند

برای نصب آرام بند بر روی درب باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • در مرحله ابتدا وضعیت درب را بررسی و چک نمایید.

این بررسی شامل وضعیت قفل و نصب آن، بررسی شتاب حرکتی درب از حالت سکون، روان بودن لولاهای درب و در نهایت وزن و ابعاد درب است.

  • در مرحله دوم باید محل نصب آرام بند علامت‌گذاری شود.

بر اساس نقشه الگوی نصب آرام بند که در داخل کارتون آن قرار دارد، این الگو را در فاصله معین از لولا و قسمت بالای درب جای گذاری نموده و جای پیچ‌های آرام بند را با مته دریل علامت‌گذاری کنید.

  • در مرحله سوم محل‌های علامت گذاری شده را با مته دریل سوراخ کنید.

برای اینکه قسمت‌های نیم بازوی اصلی و بالایی آرام بند را روی درب پیچ کنید باید محل‌هایی را که با مته دریل علامت گذاری کرده بودید، سوراخ کنید.

  • در مرحله چهارم بخش‌های نیم بازوی اصلی و بالایی آرام بند را نصب کنید.

در این مرحله برای نصب آرام بند باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • قسمت بازوی دستگاه آرام بند را از محل زانویی آن جدا کرده و سپس اقدام به نصب قسمت نیم بازوی بالایی آرام بند نمایید.
  • به وسیله پیچ مربوط به آرام بند بخش نیم بازوی اصلی آرام بند را در جهت صحیح نصب کنید.
  • در انتها بدنه اصلی آرام بند را در جای مشخص بر روی درب نصب کنید.
  • در مرحله پنجم بازوهای آرام بند را با توجه به نوع قفل درب به یکدیگر متصل می‌کنیم.

پیشنهاد آتی در:   بهترین آرام بند درب آهنی

در این مرحله باید بررسی کنید نوع قفل درب چگونه است؟

اگر قفل درب از نوع معمولی بود می‌توانید بدون نیاز به ضربه آخر، بخش نیم بازوی بالایی آرام بند را در حالت کاملاً عمود به چارچوب درب نصب کنید.

اگر قفل درب از نوع برقی بود می‌توانید توسط ضربه آخر، بخش نیم بازوی بالایی آرام بند را آن‌قدر بچرخانید تا به بخش نیم بازوی اصلی آرام بند برسد.

  • در مرحله ششم قدرت فنر روی آرام بند را تنظیم کنید.

تنظیم قدرت فنر روی آرام بند به وسیله پیچ آلن صورت می‌گیرد و از طریق پیچ آلن می‌توانید فنر آرام بند را شل یا سفت نموده تا قدرت دستگاه و فنر آرام بند تنظیم شود.

  • در مرحله هفتم سرعت آرام بند را تنظیم کنید.

برای مشاهده و بررسی میزان سرعت آرام بند می‌توانید درب را تا انتها باز نموده و پس از آن رها کنید؛ بنابراین

  • چنانچه مشاهده کردید سرعت درب کم است، می‌توانید از طریق چرخاندن پیچ تنظیم سرعت شماره یک دستگاه برخلاف عقربه‌های ساعت آن را یک میلیمتر شل کرده و سرعت درب را زیاد کنید.
  • چنانچه مشاهده کردید سرعت درب زیاد است می‌توانید از طریق چرخاندن پیچ تنظیم سرعت شماره یک دستگاه در جهت عقربه‌های ساعت آن را یک میلیمتر سفت نموده و سرعت درب را کم کنید.
  • در انتها اگر درب به طور کامل بسته نشد می‌توانید از طریق چرخاندن پیچ تنظیم شماره دو دستگاه در جهت موافق یا خلاف عقربه‌های ساعت، آن را یک میلیمتر سفت یا شل کنید تا درب به طور کامل بسته شود.

در تصاویر زیر می‌توانید نحوه نصب آرام بند روی درب در دو نوع A و نوع B را مشاهده نموده و از طریق یکی از آنها مراحل نصب را انجام دهید.

رگلاژ آرام بند A

رگلاژ آرام بند A

آموزش رگلاژ آرام بند B

آموزش رگلاژ آرام بند B

رگلاژ و تنظیم آرام بند درب چگونه انجام می‌شود؟

تنظیم آرام بند درب

تنظیم آرام بند درب

عملکرد هر یک از این دو پیچ به شرح زیر است:

  • پیچ شماره 1 : تنظیم سرعت عادی درب (محدوده باز کامل تا حدود 20 درجه مانده به بسته شدن درب)
  • پیچ شماره 2 : تنظیم سرعت چفت شدن درب (محدوده 20 درجه انتهای مسیر بسته شدن درب)
روش نصب و تنظیم آرام بند درب

روش نصب و تنظیم آرام بند درب

در هر دو پیچ ، چرخش پیچ در جهت عقربه های ساعت ، سرعت درب را کاهش می دهد و چرخش پیچ در جهت خلاف عقربه های ساعت ، سرعت درب را  افزایش می دهد.

توجه : در بعضی از آرام بند ها ، ممکن است عملکرد پیچ شماره 1 و 2 جابجا باشد ولی به طور کلی یکی از پیچها برای تنظیم سرعت عادی درب  و پیچ دیگر برای تنظیم سرعت چفت شدن درب است.

اخطار: از چرخش بیش از حد پیچها در جهت / عکس جهت عقربه های ساعت خودداری نمایید. تنظیم سرعت معمولا با چرخش حدود یک چهارم دور انجام خواهد شد. چرخش بیش اندازه پیچها باعث آسیب دیدن به آرام بند خواهد شد.

تنظیم آرام بند

تنظیم آرام بند

رگلاژ آرام بند درب در واقع همان تنظیم پیچ آرام بند درب است و به منظور برطرف‌کردن مشکل سفت یا شل بسته شدن درب انجام می‌شود.

تنظیم آرام بند درب ساده اما بسیار حساس است که این تنظیم بعد از نصب آرام بند بر روی درب انجام شده و عمل تنظیم آرام بند بر روی درب به وسیله دو پیچ که در پشت آرام بند قرار دارد، انجام می‌شود.

اگر آرام بند از حالت تنظیم خارج شود مشکلاتی از قبیل بسته نشدن درب یا به شدت بسته شدن درب (کوبیده شدن آن) را به وجود می‌آورد.

تنظیم آرام بند درب باید به طور دوره‌ای هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال انجام شود.

رگلاژ آرام بند درب حتماً باید توسط یک فرد متخصص و حرفه‌ای انجام شود زیرا ممکن است در صورت نداشتن مهارت کافی جهت تنظیم نمودن آرام بند درب، باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند روغن ریزی و خراب شدن آرام بند شوید.

در صورتی که به روش فوق موفق به تنظیم سرعت آرام بند نشدید و هم چنان آرام بند عملکرد عادی ندارد، ناچارید با نصاب خود تماس بگیرید تا بررسی دقیق تری بر روی آرام بند انجام گیرد.

پیشنهاد آتی در:   راهنمای خرید قوی ترین آرام بند

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با اجزای تشکیل دهنده آرام بندهای درب ساختمانی و نحوه نصب و مراحل آن آشنا نماییم. همچنین تلاش کردیم آموزش‌هایی را هم درباره چگونگی رگلاژ و تنظیم آرام بند درب برای شما بیان کنیم.

بنابراین شما باید با توجه به ابعاد و وزن دربی که می‌خواهید بر روی آن آرام بند نصب نمایید، اقدام به تنظیم و نصب آرام بند درب کنید.

مراحل نصب آرام بند و همچنین تنظیم و رگلاژ آرامبند هم باید توسط یک فرد متخصص در این زمینه صورت گیرد و شما بدون داشتن مهارت لازم هیچ وقت این کار را انجام ندهید،

چرا که ممکن است با مشکلاتی از قبیل روغن ریزی و خراب شدن آرام بند درب مواجه شوید.

درب را چند بار باز و بسته کنید تا تنظیمات را آزمایش کرده و در صورت لزوم اصلاح کنید. به یاد داشته باشید که آستانه توقف را کم کم بدست آورید . حتی یک هشتم چرخش پیچ تنظیم هم می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند! پیچ تنظیم را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا سرعت کاهش یابد و در خلاف جهت عقربه های ساعت برای افزایش سرعت می توانید تغییر دهید.

علت سفت باز شدن آرام بند

سفت باز شدن آرام بند درب می‌تواند به چند دلیل رخ دهد. در اینجا برخی از علل رایج آن آورده شده‌اند:

  1. تنظیم نامناسب: اگر تنظیم تنش آرام‌بند بیش از حد سفت باشد، می‌تواند باعث شود که درب سخت‌تر باز شود. این معمولاً با چرخاندن پیچ تنظیم تنش روی آرام‌بند قابل تنظیم است.
  2. روغن‌کاری ناکافی: کمبود روان‌کننده در مکانیزم آرام‌بند می‌تواند باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه سفت شدن حرکت درب شود.
  3. فرسودگی قطعات: قطعات داخلی آرام‌بند ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند، که این امر می‌تواند به سفت باز شدن درب منجر شود.
  4. دمای محیط: در برخی موارد، تغییرات دمای محیط می‌تواند بر عملکرد آرام‌بند تأثیر بگذارد. برخی از آرام‌بندها در دماهای پایین‌تر سفت‌تر کار می‌کنند.
  5. نصب نادرست: اگر آرام‌بند به درستی نصب نشده باشد، ممکن است باعث ایجاد فشار نابرابر بر روی درب و در نتیجه سفت شدن حرکت آن شود.

برای رفع این مشکل، می‌توانید ابتدا تنظیمات تنش آرام‌بند را بررسی کنید و آن را تنظیم مجدد نمایید. همچنین، بررسی کنید که آرام‌بند به خوبی روغن‌کاری شده باشد. اگر مشکل همچنان پابرجاست، ممکن است لازم باشد تا یک متخصص را برای بررسی بیشتر و تعمیر یا تعویض آرام‌بند فراخوانید.

19 دیدگاه

  1. سلام و درود مقدار روغن هیدرولیک برای آرام بند درب ورودی ساختمان چقدر است و چگونه روغن را تنظیم کنیم سپاس
    • سلام. آرام بند ها عموما یک بار مصرف هستند و روغن موجود در تجهیزات آنها قابل تنظیم یا تعویض نیست.
  2. سلاک درود به شما عزیزان پیچ رگلاژ جک ارامبند ما بعد از رگلاز پس از چند روز به صورت خودکار میجرخه و از رگلاز در میاد و تقریبا هفته ای یبار باید رگلاژ کنم. چکار کنم پیچ خودکار شل نشه؟؟
  3. سلام وخسته نباشید منزل ما طبقه اول یک مجتمع ۱۰واحدی هست موقع بستن درب ورودی واقعاً اذیت میشیم چجوری میتونم درخواست کنم یک نفر تشریف بیارن برای تنظیم ممنون میشم راهنمایی کنید
    • سلام و وقت بخیر لطفا با شماره 02188808111 تماس بگیرید و با بخش خدمات ما در ارتباط باشید.
  4. سلام. آرام بند nhn مدل 83v نصب داریم. موقع بسته شدن کوبیده میشه، و پیچهای ۱و۲ جهت ریگلاژ سرعت تا آخر بسته شده اند و نمیتوان سرعت بسته شدن رو کنترل کرد! چه کاری باید انجام بدم؟
    • سلام لطفا برای بررسی دقیقتر با بخش پشتیبانی و خدمات پس از فروش در ارتباط باشید.
    • با سلام من چندروز پیش ی آرام بند خریدم و نصب کردم. خیلی سفته و به سختی درب باز میشه. اولش فک میکردم باتوجه به فصل سرما شاید به خاطر سردی هوا هست ولی با توجه به صحبت دوستان و جواب های شما من احتمال میدم وزن درب و آرام بند مناسب هم نیستن و آرام بند نسبت به درب قوی تر هستش.ولی ی مشکل دیگه ای وجود داره که از سمت مقابل آرام بند (محور چرخش آرام بند )روغن میده. لطفا کمکم کنید ؟ ممنون
      • سلام ممکن است با توجه به نصب اشتباه آرام بند یا متناسب نبودن وزن درب نسبت به آرام بند ، اورینگ آرامبند صدمه دیده باشه. متاسفانه به سختی قابل تعمیر هستند.
  5. سلام ممنون از توضیحات خوبتون ، مشکلی که من دارم اینه که بعد از بستن جک روی در، یک مقدار سفت شده و با فشار باز میشه! چکار کنم ؟ لطفاً راهنمایی کنید،ممنون
    • سلام خوشحالیم که توانسته ایم کمکتون کرده باشیم. در کنار جک آرام بند شیر های تنظیم وجود دارد که می بایست تنظیم شود. اگر تنظیمات رعایت شده و همچنان به سختی حرکت می کند بررسی کنید زاویه بازوی آرام بند صحیح نصب شده است؟! و احتمال اینکه نمره ی آرام بندی که خریداری کرده اید با وزن درب متناسب نیست.
  6. قبلا برای درب منزل از این فروشگاه آرام بند خریده بودم. برای شرکت هم پیشنهاد خرید از آتی در رو دادم.
    • سلام ووقت بخیر ما جک آرام بند ساختمونمون خراب شده بود بخاطر همین هم تعویضش کردیم یکی ازهمسایه ها جک جدید رو خرید و نصب کرد چون شغلش آهنگری هست حالا درب موقع بازشدن خیلی خیلی سفت بازمیشه قدرت جک ظاهرا بیشترازوزن درب هست هرچی هم به ایشون میگیم این جک مشکل داره طرف قبول نمیکنه و میگه باید چندماه کارکنه تا نرم بشه مدل جک جدید اسمارت هست شماره۵ که طبق اطلاعاتش نوشته برای دربهای باعرص ۱۱۰ تا ۱۲۵ سانت یا وزن ۱۰۵ تا ۱۲۰ کیلو درحالیکه درب ما عرضش ۸۵ سانت هست میشه راهنمایی بفرمایید باید چکارکنیم؟ ممنون ازلطفتون
      • سلام وقت بخیر اگر وزن درب بیشتر از مدل انتخاب شد باشد درب به سختی حرکت می کند و نیروی بیشتری برای حرکت درب نیاز است. اگر آرام بند و وزن درب متناسب باشد درب حرکت نرم و روانی خواهد داشت. حتما در زمان انتخاب آرام بند مناسب انتخاب کنید تا مشکلات این چنینی برایتان پیش نیاید.
  7. توضیحاتتون در مورد نصب آرام بند خیلی خوب و کامل بود. مرسی از گروه متخصص آتی در
  8. ما طبقه اول هستیم و همیشه صدای بسته شدن محکم در اذیت کننده بود برامون. آرام بند درب خریدیم و واقعا راحت شدیم
  9. توضیحات در مورد رگلاژ و تنظیم آرام بند درب خیلی خوب بود. سپاس 🙏🙏
  10. با مطالعه این مطالب متوجه اهمیت رگلاژ و تنظیم آرام بند درب شدم. مرسی از توضیحاتتون
  11. آتی در یکی از بزرگترین مراکز تعمیر و نصب کرکره برقی تو کل ایرانه. گروه حرفه ای و خوبی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی