خلاص کن کرکره برقی کجاست و چگونه از اهرم و زنجیر خلاص کن کرکره استفاده کنیم؟!

آیا می دانید خلاص کن کرکره برقی کجاست؟ نحوه استفاده از زنجیر کرکره برقی چگونه است؟ از دسته هندلی و یا آچار کرکره برقی برای خلاص کردن کرکره برقی چگونه بکار گرفته می شود؟ اگر می خواهید برای پایین آوردن کرکره برقی و بالا بردن کرکره اتوماتیک ار خلاص کن استفاده کنید با ما همراه باشید.

یکی از بخش‌های مهم و ضروری در کرکره‌ های برقی و درب‌ های اتوماتیک پارکینگی، کلید خلاص کن درب پارکینگ است. به نظر شما وظیفه این کلید چیست؟ نحوه استفاده از کلید خلاص کن درب پارکینگ به چه صورت است؟ خلاص کن دستی کرکره برقی چه مزایایی دارد؟ نبود این قطعه در کرکره برقی چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟ این‌ها تنها بخشی از سؤالات مصرف‌کنندگان و کاربران درباره کلید خلاص درب پارکینگ است.

بعضاً ممکن است در کوچه و معابر با کرکره‌های برقی نیمه باز مواجه شده باشید. به‌طورکلی با قطع شدن جریان برق و از کار افتادن ناگهانی موتور، کرکره برقی یکباره از کار می‌افتد. این قبیل مشکلات عمدتاً برای درب پارکینگ منازل و مغازه‌ها رخ می‌دهد.

همیشه کسبه از بروز این قبیل مشکلات ناراضی هستند آن را معضلی در جهت کسب درآمد خود می‌دانند. زیرا ممکن است ساعات متمادی برق وصل نشود. به‌علاوه روند تعمیر موتور کرکره برقی زمان‌بر بوده و مدت زمان زیادی صرف باز و بسته کردن و تعمیر موتور کرکره برقی می‌گردد. در این‌گونه مشکلات تنها خلاص کن دستی کرکره برقی می‌تواند مشکل افراد را حل کند و سبب باز یا بسته شدن کرکره برقی شود.

خلاص کن کرکره برقی کجاست؟

خلاص کن کرکره برقی کجاست؟

فیلم خلاص کن کرکره برقی و نحوه پایین آوردن کرکره برقی و بالا بردن کرکره برقی با دست

پایین آوردن کرکره برقی به صورت دستی ممکن است در مواقعی مورد نیاز باشد، به عنوان مثال در صورت قطع برق. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، اما عموماً شامل مراحل زیر است:

  1. دسته خلاص کن: برخی از کرکره‌های برقی دارای دسته یا دستگیره‌هایی هستند که معمولاً در نزدیکی سمت پایین یا در نزدیکی محل کرکره قرار دارند. این دسته یا دستگیره برای باز و بسته کردن کرکره به صورت دستی استفاده می‌شود.
  2. باز کردن دسته یا دستگیره: برای پایین آوردن کرکره برقی به صورت دستی، دسته یا دستگیره را به سمت پایین یا در جهت مشخصی که توسط تولید کننده مشخص شده است، حرکت دهید. این عمل باعث ایجاد فضای لازم برای کرکره می‌شود تا به پایین بیاید.
  3. پایین آوردن کرکره: پس از حرکت دسته یا دستگیره، کرکره باید به آرامی به سمت پایین بیاید. این کار معمولاً با کمک دستان انجام می‌شود و باید توجه داشته باشید که کرکره به آرامی و با کنترل حرکت کاهشی به پایین بیاید تا از آسیب دیدن سیستم جلوگیری شود.

توجه: هنگامی که از حرکت دستی برای بالا بردن کرکره برقی با دست یا پایین آوردن آن استفاده می‌کنید، حتماً باید مطمئن شوید که کرکره به آرامی و بدون موانعی به پایین می‌آید. همچنین، برای حفظ ایمنی، بهتر است این کار را توسط دو نفر انجام دهید، یک نفر برای کنترل دسته یا دستگیره و دیگری برای کنترل حرکت کرکره.

 

طرز کار خلاص کن کرکره برقی در موتور ساید و توبلار

فیلم خلاص کن کرکره برقی

 

با توجه به اینکه از موتور ساید و توبلار در کرکره رول آپ استفاده می‌شود، در صورت قطع جریان برق یا از کار افتادن موتور ابتدا از نوع و مدل موتور آگاهی یابید. پس از آن با توجه به نوع موتور و بر اساس دستورالعمل‌های موجود در خصوص نحوه کار با خلاص کن دستی کرکره برقی می‌توانید درب را ببندید.

پیشنهاد آتی در:   بررسی برند و انواع بهترین موتور کرکره برقی در ایران

خلاص کن موتور توبلار کرکره برقی

خلاص کن موتور کرکره برقی

خلاص کن موتور کرکره برقی

بنا به هر دلیلی ممکن است کرکره برقی از کار بیفتد. ابتدا با یک بررسی چشمی از نوع و مدل موتور مطمئن شوید. درصورتی‌که موتور کرکره برقی از نوع توبلار باشد، کار شما کمی ساده‌تر می‌گردد. زیرا خلاص کن دستی کرکره برقی در موتورهای توبلار به شکل یک قلاب است. بدین صورت که با چرخاندن قلاب به سمت راست و چپ، کرکره برقی بالا و پایین می‌رود. علاوه بر این می‌توانید با استفاده از اهرم (هندل) و قرار دادن آن در قلاب به‌آسانی کرکره را به صورت دستی بالا و پایین نمایید. اما در هر دو حالت استفاده از خلاص کن دستی کرکره برقی “ Manual Chain Operated Roller Shutters در موتورهای توبلار کار چندان دشواری نیست و به راحتی می‌توان کرکره را بالا پایین کرد.

لازم به ذکر است که کلید خلاص کن درب به صورت اتوماتیک سبب آزاد شدن موتور و گیربکس می‌شود و پس از آن به راحتی می‌توان کرکره را باز و بسته کرد.

پیشنهاد آتی در:   بهترین روش ها برای بالا بردن امنیت کرکره برقی

راهکار جهت افزایش امنیت موتور توبلار دارای خلاص کن دستی

خلاص کن دستی کرکره برقی

دسته هندلی و آچار خلاص کن کرکره برقی

در حالت کلی سه روش برای افزایش امنیت موتور توبلار دارای خلاص کن دستی وجود دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

1- نصب قفل بر روی کرکره برقی؛ با این کار به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از خلاص کن دستی کرکره برقی استفاده کرد. زیرا در این صورت درب قفل بوده و در صورت دسترسی به موتور و خلاص کردن آن نمی‌توان وارد محیط شد. این کار اغلب به‌منظور جلوگیری از ورود سارقین به منازل، مجتمع‌های تجاری و مسکونی، پاساژها، فروشگاه‌ها و … صورت می‌گیرد.

2- جداسازی خلاص کن دستی از موتور توبلار؛ در این حالت دیگری نیاز به نصب قفل روی کرکره برقی نیست. چرا که خلاص کن از موتور جدا شده و به هیچ عنوان به صورت دستی نمی‌توان کرکره برقی را باز کرد.

3- افزودن سیستم برق اضطراری (UPS) به موتور توبلار؛ با افزودن سیستم برق اضطراری و باطری به موتور توبلار می‌توان کاری کرد تا در هنگام قطع برق کرکره برقی بدون اعمال هیچ نیروی انسانی باز و بسته شود. انجام این کار مستلزم صرف هزینه بیشتری نسبت به دو روش قبل است و اغلب به منظور حذف خلاص کن دستی کرکره برقی از آن استفاده می‌شود.

نحوه استفاده از زنجیر کرکره برقی و خلاص کن موتور ساید کرکره برقی

خلاص کن موتور ساید کرکره برقی

خلاص کن موتور ساید کرکره برقی

در صورتی که درب پارکینگ اتوماتیک است؛ با استفاده از کلید خلاص کن درب پارکینگ کرکره ای ، گیربکس موتور آزاد شده و درب پارکینگ به راحتی با دست باز و بسته می‌گردد. اما اگر از کرکره برقی با موتور ساید استفاده می‌کنید؛ در انتهای موتور ساید یک زنجیر قرار دارد. درواقع این زنجیر کار خلاص کردن گیربکس موتور و آزاد سازی کرکره برقی را انجام می‌دهد. بدین صورت که با چرخاندن زنجیر در جهت عقربه‌های ساعت، کرکره برقی به سمت بالا رفته و بالعکس با چرخش زنجیر در جهت خلاف عقربه‌های ساعت، کرکره برقی به سمت پایین می‌آید. علاوه بر این روی موتورهای ساید یک ضامن خلاص کن وجود دارد. با فشار دادن این ضامن کرکره برقی به صورت دستی بالا و پایین می‌شود.

نحوه استفاده از زنجیر کرکره برقی

نحوه استفاده از زنجیر کرکره برقی برای بالا و پایین بردن کرکره برقی

 

نحوه استفاده از زنجیر کرکره برقی برای حرکت دادن کرکره به صورت دستی اغلب در مواقع اضطراری یا در صورت قطع برق مفید است. در زیر مراحل استفاده از زنجیر کرکره برقی را به صورت مرحله به مرحله شرح می‌دهم:

  1. پیدا کردن زنجیر خلاص کن: در بسیاری از کرکره‌های برقی، یک زنجیر یا تسمه وجود دارد که برای حرکت دادن کرکره به صورت دستی استفاده می‌شود. این زنجیر معمولاً در نزدیکی سمت پایین کرکره یا در نزدیکی یکی از ستون‌های کناری قرار دارد.
  2. گرفتن زنجیر خلاص کن: زنجیر را با دستان خود بگیرید. مطمئن شوید که زنجیر به صورت کامل در دستان شما قرار گرفته و به طور ایمن نگهداری می‌شود.
  3. حرکت دادن زنجیر خلاص کن: با دستان خود، زنجیر را به سمتی که می‌خواهید کرکره حرکت کند، بکشید یا بفشارید. این عمل باعث حرکت کرکره به طرف مورد نظر می‌شود.
  4. کنترل حرکت: هنگامی که کرکره به موقعیت مطلوب رسید، زنجیر را رها کنید و اطمینان حاصل کنید که کرکره در موقعیت قفل شده و مطلوب قرار گرفته است.

توجه: هنگام استفاده از زنجیر کرکره برقی، به دقت و کنترل حرکت آن عمل کنید تا هیچ آسیبی به کرکره یا به اجناس اطراف وارد نشود. همچنین، در صورت حرکت دادن زنجیر با مراقبت، مطمئن شوید که هیچ مانعی در مسیر حرکت کرکره وجود ندارد.

 

«نکته مهم: اکثر موتورهای ساید به کار رفته در کرکره برقی دارای سیستم برق اضطراری (UPS) هستند. بدین صورت که به وسیله باتری تعبیه شده در موتور می‌توان برای چند مرتبه کرکره را در جهت بالا و پایین حرکت داد.»

زنجیر خلاص کن کرکره برقی

زنجیر خلاص کن کرکره برقی

خلاص کن زنجیری کرکره برقی

خلاص کن زنجیری کرکره برقی

پس از وصل شدن جریان برق لازم نیست تا کرکره برقی را به وضعیت اولیه برگردانید. چرا که درون موتور کرکره برقی یک سری لیمیت سوئیچ قرار دارد که پس از وصل شدن جریان برق با فشردن دکمه ریموت، کرکره برقی تا حد تعریف شده بالا رفته و سپس پایین می آید. پس از آن تنظیمات موتور و دیگر بخش‌های کرکره برقی به زمان اولیه باز می‌گردد. این مورد درباره درب‌های اتوماتیک پارکینگ نیز صدق می‌کند. بنابراین پس از وصل شدن جریان برق هرگز کلید خلاص کن درب پارکینگ و خلاص کن دستی کرکره برقی را دست‌کاری نکنید.

 

پیشنهاد آتی دُرآموزش خلاص کردن و باز کردن انواع درب برقی اتوماتیک بدون ریموت و برق را مطالعه کنید!

 

خلاص کن دستی کرکره برقی موتور تیوبلار با دستگیره هندلی

خلاص کن کرکره برقی موتور تیوبلار با دستگیره هندلی

جمع‌بندی

همواره آگاهی از نحوه عملکرد خلاص کن دستی کرکره برقی و کلید خلاص کن درب پارکینگ و نحوه پایین آوردن کرکره برقی و بالا بردن کرکره برقی با دست از اهمیت بالایی برخوردار است. تا در زمان بروز مشکلاتی از قبیل قطع شدن جریان برق بتوان کرکره برقی و درب را باز و بسته کرد. به همین دلیل در سایت «آتی در» بستری فراهم شده تا شما بازدیدکننده و مصرف کننده عزیز بتوانید با طرز کار انواع خلاص کن دستی کرکره برقی آشنا شوید. در صورت بروز هرگونه مشکل و یا سؤال در این زمینه با قسمت پشتیبانی سایت تماس حاصل نمایید.

درخواست مشاوره خرید آتی در


خلاص کن کرکره برقی چه کاری انجام می دهد؟

در شرایط مختلف و بنا به دلایلی مانند اختلال در عملکرد موتور کرکره برقی یا قطع برقی، کرکره برقی از کار می افتد و امکان باز و بسته شدن اتوماتیک را از دست می دهد. در این شرایط تنها راه حل استفاده از خلاص کن کرکره برقی برای باز یا بسته کردن آن است.

انواع خلاص کن کرکره برقی کدام است؟

هنگام از کار افتادن موتور کرکره برقی و با توجه به نوع موتور تیوبلار یا ساید، میتوان از کلید و اهرم و یا زنجیر برای خلاص کردن کرکره برقی و باز و بسته کردن آن استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی