کاربرد و انواع سنسور درب اتوماتیک

سنسور درب اتوماتیک یا چشمی درب اتوماتیک یا همان فتوسل از قطعات مهم و حیاتی درب اتوماتیک هستند که همان طور که از اسمش پیدا است همانند یک چشم عمل می کند و کار بینایی و رصد  اشیاء و هر نوع جنبده را بر عهده دارند. همه انواع درب های اتوماتیک به واسطه چشمی هایی که دارند، قادر به تشخیص افراد یا هر نوع جنبده نزدیک هستند و در واقع اصلی ترین و مهم ترین کار سنسور درب های اتوماتیک تلقی می شود که به بیانی دیگر اولین گام برای باز شدن درب های اتومانتیک هستند.

سنسسور یا حسگر وسیله ای الکتریکی است که برای اندازه گیری کمیت های مختلفی مانند دما، طوبت و … و تشخیص هر گونه تغییر در کمیت های فیزیکی به کار می رود و دارای انواع مختلفی است. اصلی ترین وظیفه آن تبدیل پارامتر های فیزیکی سیگنال الکتریکی است.

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

 

اگر خاطرتان باشد در مقالات قبلی اشاره کریدم که کنترل باکس مغز، موتور قلب و سنسور ها چشم های درب های اتوماتیک هستند که همگی در کنار هم همانند اجزای بدن قادر به ادامه فعالیت هستند و هرگونه ایراد در هر کدام از آن ها باعث ناکار آمدی کل سیستم می شود.

به صورت خلاصه سنسور های تعبیه شده در درب اتوماتیک حضور اشخاص یا هر نوع جنبنده را در نزدیکی درب ها حس کرده و اقدام به باز و بسته شدن می کنند و عامل تشخیص ورود و خروج افراد هستند. علاوه بر آن ارسال فرمان به مدار فرمان را نیز بر عهده دارند.

در این مقاله که توسط سایت آتی در تهیه شده است، به بررسی و تحلیل سنسور درب اتوماتیک می پردازیم و با انواع مزایا و معایب آن ها آشنا می شویم. پس تا انتها مقاله همراه ما باشید.

پیشنهاد آتی در:   درب چشمی اتوماتیک ، درب اتوماتیک چشمی دار

کاربرد سنسور درب اتوماتیک

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای “automatic doors sensors” از دو قسمت فرستنده و گیرنده تشکیل شده است که ارتباط بین این دو قسمت از طریق سیگنالی از جنس مادون قرمز برقرار می شود. فرستنده یا TX دارای ال ای دی به وسیله یک دیود گالیم آرسنید اشعه ای از جنس مادون قرمز تولید می کند که با چشم عادی قابل مشاهده نیست و در نهایت به فتو دیود روی گیرنده یا Rx می رسد. (فتو دیود دریافت کننده امواج ارسالی از دیود گالیم است)

حال زمانیکه ارتباط این خط مادون قرمزی قطع شود (یعنی فرستنده و گیرنده تنوانند با هم ارتباط بگیرند)، سنسور درب اتوماتیکی مانع احتمالی را شناسایی می کند و از حرکت درب جلوگیری می کند. در این شرایط پیامی با محتوای وجود مانع برای حرکت درب اتوماتیک برای مادر بورد یا همان کنترل باکس ارسال شده که در نهایت اجازه حرکت توسط کنترل باکس صادر نمی شود و درب در جهت مخالف حرکت می کند. اهمیت و نقش سنسور ها در درب های اتوماتیک به قدری بالا است که اگر نبودند باید دکمه ای برای باز و بسته کردن درب اتوماتیک در نظر گرفته می شد و عملا کار را سخت تر و پیچیده تر می‌ کرد. از دیگر ویژگی های سنسور ها به متفاوت بودن زاویه و میدان دید نیز  می توان اشاره کرد که کاملا بستگی به نوع سنسور و کاربرد آن دارد.

کاربرد سنسور درب اتوماتیک

کاربرد سنسور درب اتوماتیک

در حالت عادی گیرنده سنسور درب اتوماتیک روشن بوده ولی به محض این که امواج مادون قرمز را توسط ال ای دی گیرنده دریافت می کند، خاموش می شود. حال تصور کنید مانعی بین فرستنده و گیرنده وجود داشته باشد ارتباط بین فرستنده و گیرنده قطع شده و فرستنده قادر به ارسال امواج مادون قرمز و ایجاد ارتباط با گیرنده نخواهد بود بنابراین بخش گیرنده سنسور روشن می ماند و درب در حالت بسته قرار می گیرد.

پیشنهاد آتی در:   اندازه گیری ارتفاع و عرض و محاسبه ابعاد درب اتوماتیک شیشه ای

پیشنهاد می کنیم نکات زیر را در هنگام استفاده از سنسور درب اتوماتیک در نظر بگیرید:

  • هنگام نصب درب اتوماتیک شیشه ای دو عدد چشمی یکی در داخل درب و دیگری در خارج و بالای درب نصب می شود.
  • سنسور فرستنده و گیرنده باید هم تراز با بگدیگر باشند و دقیقا روبروی هم قرار بگیرند.
  • نفوذ آب و هرگونه الودگی محیطی روی عملکرد این سنسور ها اثر گذاشته و موجب خلل در روند کاری آن ها می شود پس در حفظ سلامت این سنسور ها خیلی کوشا باشید.
قیمت سنسور درب اتوماتیک

قیمت سنسور درب اتوماتیک

قیمت سنسور درب اتوماتیک

قیمت چشمی درب اتوماتیک به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به نوع درب اتوماتیک ، نوع کاربری آن و نوع چشمی های استفاده شده در آن اشاره کرد. علاوه بر مواردی که در بالا اشاره شد، وارداتی بودن این کالا و نوسانات ارزی هم در نظر بگیرید که همه این ها دست به دست هم داده و مانع قیمت گذاری مشخص و معین شده است. گفتی است که بهتر است برای مکان هایی با ترد بالا مانند فروشگاه ها، بیمارستان ها از درب هایی با قدرت بیشتر استفاده کنیم که به طبع سنسور های به کار رفته در آن هم قدرتمند تر خواهند بود. در صورت نیاز شما می توانید برای استعلام قیمت و مشاوره رایگان با کارشناسان آتی در در تماس باشید.

پیشنهاد آتی در:   بهترین اپراتور درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای از آنجایی که مختص درب های اتوماتیک شیشه ای بوده و این نوع درب ها از محبوب ترین نوع درب های اتوماتیک بوده برای ما حائز اهمیت است بنابراین بنابراین قصد داریم به بررسی آن بپردازیم. سنسور درب اتوماتیک شیشه ای را مانند بقیه انواع درب های اتوماتیک می توان از حساس ترین و حیاتی ترین قطعات درب شیشه اتوماتیک دانست .

انواع سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای انواع مختلفی دارند که از پر کاربرد ترین آن ها می توان به سنسور مایکروویو درب اتوماتیک، سنسور مادون قرمز پسیو درب اتوماتیک و سنسور مادون قرمز اکتیو درب اتوماتیک اشاره کرد.

سنسور مادون قرمز:

سنسور مادون قرمز از پر کاربرد ترین سنسور های درب اتوماتیک شیشه ای بوده که از نوع استاتیک است و بر مبنای شکسته شدن موج مادون قرمز عمل می کند. امواج مادون قرمز تولید شده درصورت نزدیک شدن اشخاص یا جنبنده به درب اتوماتیک اسلایدینگ شکسته شده و باعث فعال شدن سنسور و فرستادن این سیگنال به کنترل باکس می شود. سنسور مادون قرمز به دو دسته فعال و غیر فعال تقسیم می شود.

سنسور مادون قرمز فعال یا اکتیو:

نحوه عملکرد سنسور مادون قرمز فعال یا اکتیو از نوع استاتیکی بوده که بر اساس شکسته شدن امواج مادون قرمز  و در نتیجه فعال شدن سنسور ها است. یعنی با نزدیک شدن اشخاص یا جنبنده این امواج شکسته می شود و سنسور شروع به فعالیت می کند. سنسور مادون قرمز اکتیو به دو دسته آنالیز کننده زمینه و حذف کننده زمینه تقسیم می شود.

سنسور مادون قرمز غیر فعال یا پسیو:

سنسور مادون قرمز غیر فعال یا پسیو دقیقا مانند سنسور های مادون قرمز فعال بوده با این تفاوت که در  این سنسور ها یک نوع سیستم حراتی برای سنجش حرارت سنجی نیز به کار رفته است. پس سنسور مادون قرمز غیر فعال هم از طریق شکسته شدن امواج ماد.ن قرمز و هم از طریق حرارت توانایی فعالیت دارد.

جمع بندی

در ادامه به صورت خلاصه هر آنچه که  بهتر است  درمورد سنسور درب اتومتیک مادون قرمز اکتیو و پسیو بدانیم را جمع آوری کرده ایم:

اصلی ترین تفاوت این دو نوع سنسور در توانایی تشخیص حرارت است.

  • سنسور مادون قرمز پسیو قادر به تشخصیص اختلاف دمای جزئی نبوده و عملکرد نسبتا ضعیفی را ارائه می دهد.
  • سنسور مادون قرمز پسیو دقیق تر از سنسور مادون قرمز اکیتو عمل می کند.
  • سنسور مادون قرمز اکتیو توانایی تشخیص اشخاص و هر نوع جنبنده را در سطح وسیع تری دارد.

سنسور مایکرویو :

سنسور مایکرویو از طریق تولید امواج الکترومغناطیسی با طول موج بیشتر از یک گیگا هرتز و بررسی طوج موج برگشتی (بازتاب) کار می کند و اگر فرکانس ارسالی با فرکانس برگشتی یکی باشد، درب اتوماتیک تغییر وضعیت نمی دهد. اما اگر طول موج ارسالی و برگشتی با هم تفاوت داشته باشند، سنسور مایکرویو فعال شده و نهایتا درب اتوماتیک تغییر وضعیت می دهد.

درخواست مشاوره خرید آتی در

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی