درب بیمارستانی ضد حریق

درب بیمارستانی ضد حریق مورد تاییدیه آتش نشانی

درب بیمارستانی ضد حریق مورد تاییدیه آتش نشانی

از آنجا که بیمارستان‌ها جزو مراکز مهم و حیاتی است اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی در آن دو چندان می شود. علاوه بر آن چون استفاده از وسایل مختلف الکترونیکی در آن زیاد است احتمال آتش سوزی هم وجود دارد و در چنین مواقعی حفظ جان بیماران از هرچیزی مهم تر است.

درب بیمارستانی ضد حریق ، به عنوان بخشی از یک سیستم محافظت در برابر آتش برای کاهش گسترش آتش و دود بین محفظه های جداگانه بیمارستان استفاده می شود. استانداردهای ملی کلیه درب های آتش نشانی شامل استاندارد EN 16034 است. این درب های تخصصی، در برابر عناصر آزمایش شده و ساخته شده اند تا در طولانی ترین زمان ممکن در برابر آتش سوزی مقاومت کنند. درب بیمارستانی ضد حریق گسترش آتش را از یک منطقه به منطقه دیگر به تأخیر می اندازند.

درب بیمارستانی

درب بیمارستانی

برای ساخت این درب ها  مقررات و دستورالعمل های سختگیرانه ای وجود دارد. نصب درب های ضد حریق همیشه باید توسط یک نصاب ماهر صورت بگیرد، زیرا این درب ها  یک وسیله ایمنی در برابر آتش هستند که با دقت طراحی شده اند. مطابق دستورالعمل تنظیم مقررات (ایمنی در برابر آتش) 2005 (FSO) ، مالکان موظفند از ایمن بودن املاک  خود اطمینان حاصل کنند. “فرد مسئول” در صورت انجام ندادن وظایف خود می تواند تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. این قانون در مورد بیمارستان ها هم صادق است. در بسیاری از کشورها طبق قانون باید بازرسی سالانه از درب ها و اسکلت ها و درجه مقاومت آن ها در برابر آتش به عمل بیاید. مقامات محلی که دارای صلاحیت هستند برای اجرای این الزام باید نسخه جدید را تصویب کنند. این درب ها در دو نوع درب بیمارستانی ضد حریق دولنگه و تک لنگه ساخته می شود.

درخواست مشاوره خرید محصولات آتی در

درخواست مشاوره خرید محصولات آتی در

درهای ضد حریق چند ویژگی ایمنی حیاتی دارند و واقعاً می‌توانند جدا کننده بین مرگ و زندگی باشند. دو مورد از مهم‌ترین عملکردهای درب بیمارستانی ضد حریق، عبارت‌اند از:

  • در صورت بسته شدن، مانعی برای جلوگیری از گسترش آتش ایجاد کنند
  • با باز شدن، وسیله‌ای برای فرار فراهم کنند

پیشنهاد آتی در:   الزامات ، ضوابط و استاندارد درب ضد حریق چیست؟

ویژگی های درب بیمارستانی ضد حریق

  1. ورق لنگه‌های درب بیمارستانی ضد حریق، از جنس فولاد گالوانیزه یا ورق فولادی است که ضخامت آن 8/1 میلی‌متر بوده از رنگ الکترواستاتیک برای رنگ آمیزی آن استفاده شده است
  2. ورق چهار چوب از جنس ورق گالوانیزه است که 2 میلی‌متر ضخامت دارد و از رنگ کوره‌ای (الکترواستاتیک) نسوز برای آن استفاده شده است.
  3. لنگه درب فلزی ساده و یا طرح دار با ضخامت ۸ سانتی متر ساخته می‌شود و داخل لنگه درب پشم سنگ نسوز کار گذاشته می‌شود که 2 ساعت یا 120 دقیقه در برابر آتش مقاومت می‌کند.
  4. در اطراف لبه‌های درب، مهر و موم نفوذی وجود دارد که برای بسته شدن شکاف بین درب و قاب طراحی شده است تا در صورت رسیدن دما به بیش از 200 درجه سانتیگراد منبسط شود.
  5. استاندارد درب های ضد حریق به صورت ابعاد ۲۱۵ * ۱۱۰ با ضخامت ۳۰ سانتی‌متر است.
  6. دستگیره خروج اضطراری آنتی پنيک یا پانیک بار كه دستگیره ضربه ای خروج اضطراری یا ضربه ای است و از جنس استیل برای خروج  آسان و سریع طراحی شده است و زبانه آن بصورت خود بسته شو است در آتش سوزی خروج را نیز آسان می‌سازد.
  7. توصیه می‌شود درهای آتش نشانی را در جایی نصب کنید که بیشترین خطر آتش سوزی را دارد، به عنوان مثال آشپزخانه یا اتاق‌هایی که وسایل الکتریکی زیادی در آن قرار دارند.
  8. در مورد بیمارستان‌های خصوصی مسئولیت با “شخص مسئول” یا رئیس بیمارستان است.
  9. ارزیابی کامل خطر باید انجام شود و توصیه می‌شود با همه مقررات مربوط به ایمنی در برابر آتش سوزی از متخصص کمک بگیرید.
  10. محافظت و ایمنی در برابر آتش بیش از درب آتش نشانی است. مسیرهای فرار، روشنایی، سیستم‌های هشدار دهنده و بررسی تجهیزات نیز باید انجام شود.
  11. هنگام انتخاب درب، مهم است با مشخصات آن آشنا باشیم. کد FD نشان می‌دهد که یک درب چند دقیقه در برابر آتش مقاومت می‌کند، به عنوان مثال FD30 برای مقاومت در برابر 30 دقیقه آزمایش شده است. معمول‌ترین کدها به طور کلی FD30 و FD60 در نظر گرفته می‌شوند. روش‌های آزمایشی که سازندگان استفاده می‌کنند در BS 476-22: 1987 یا BS EN 1634-1: 2014 مشخص شده است. آزمایش‌ها روی مجموعه‌های کامل درب آتش‌نشانی انجام می‌شود: یعنی. درب آتش‌نشانی و چهارچوب درب با تمام سخت‌افزارهای لازم (به عنوان مثال قفل، قفل، لولا، و غیره). مجموعه درب، با تمام اجزا در دیواری ثابت می‌شود که نشان دهنده کاربرد آن است. روش آزمایش به طور کامل در استاندارد شرح داده شده و شامل قرار گرفتن یک وجه درب در برابر شرایط حرارتی پیش بینی شده است تا پایداری و یکپارچگی آن بررسی شود. همچنین یک روش عینی برای ایجاد از بین رفتن یکپارچگی درب آتش نشانی با استفاده از یک پد الیافی قابل اشتعال برای دیدن زمان روشن شدن آن وجود دارد. از آنجا که یک درب آتش نشانی باید از هر طرف آزمایش شود تا عملکرد آن در هر دو صورت مشخص شود
  12. بسیاری از مرگ‌ها در هنگام آتش سوزی ناشی از تماس مستقیم با شعله‌های آتش نیست بلکه به دلیل مصرف دود است. با توجه به این نکته، مراقب یک درب دارای مهر و موم دود سرد باشید. اینها باید در داخل مهر و موم نفوذ کنند. در مواردی که نشت دود برای تشخیص زود هنگام آتش سوزی ضروری است، ممکن است موارد استثنایی اعمال شود.
  13. دقت شود هیچ سوراخ باز یا شکافی در سطح درب یا قاب آن وجود نداشته باشد.
  14. دقت کنید لعاب‌ها، قاب‌های دید و مهره‌های شیشه سالم باشند و در صورت مجهز بودن، در جای خود محکم بسته شده باشند.
  15. دقت شود درب، قاب، لولا، تجهیزات و آستانه غیر قابل احتراق، تراز شده و به ترتیب کار کنند و هیچ نشانه‌ای از آسیب دیدگی وجود نداشته باشد.
  16. هیچ جایی از در معیوب یا شکسته نباشد.
  17. فاصله درب در لبه (hospital fire doors) از فاصله استاندارد نباید بیشتر باشد (فاصله زیر کف درب حداکثر 3/4 باشد “) و 6.3.1 (بالا و لبه‌های 1/8 “) درب فلزی (بالا و لبه‌ها تا 3/16”)
  18. دقت شود دستگاه بستن خودکار خوب کار کند. یعنی در هنگام فعال‌شدن کاملاً درب، بسته شود.
  19. اگر یک هماهنگ کننده نصب شده باشد، برگ غیرفعال قبل از برگ فعال بسته می‌شود.
  20. موارد سخت افزاری کمکی که عملکرد درب را مختل یا منع کنند، نباید روی در یا قاب نصب باشد.
  21. هیچ تغییری در زمینه مونتاژ درب که برچسب را باطل کند وجود نداشته باشد.
  22. واشر و مهر و موم لبه، در صورت لزوم از نظر یکپارچگی و سلامت بررسی شود.
  1. درهای آتش نشانی اسمی مجموعه درب‌هایی هستند که گواهی ندارند اما از نظر ارزیابی کننده، آتش سوزی را برای مدت زمان مشخصی مهار می‌کنند. شناسایی درب‌های آتش نشانی اسمی بسیار دشوار است اما نکاتی وجود دارد که می‌تواند نشان دهد یک درب ضد حریق اسمی است. یک درب آتش‌نشانی مجاز که در یک قاب موجود و غیرمجاز نصب شده باشد، در بهترین حالت ممکن است فقط یک درب آتش‌نشانی اسمی باشد و قضاوت در مورد مناسب بودن قاب به عهده نصب کننده خواهد بود.

پیشنهاد آتی در:   درب ضد حریق چیست

درخواست سرویس و تعمیرات آتی در

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی