الزامات، ضوابط و استاندارد درب ضد حریق چیست؟

ضوابط و استاندارد درب ضد حریق

همان طور که می‌دانید درب‌ ضد حریق در واقع درب‌هایی هستند که در مراحل ساخت و تولید آنها استانداردهای مربوط به مقاومت در برابر آتش و حریق رعایت شده و در نظر گرفته می‌شود.

حال سؤالی که در این زمینه برای افراد مطرح می‌شود این است که استاندارد های درب ضد حریق چیست ؟

بنابراین برای پاسخ به این سؤال ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به بیان این موضوع بپردازیم که برای درب‌ ضد حریق چه استانداردهای لازم و ضروری وجود دارد تا این نوع درب‌ها علاوه بر مقاوم بودن در برابر حریق بتوانند مجوز نصب و راه اندازی در ساختمان‌ها را از سازمان آتش نشانی دریافت کنند؟

لذا برای دانستن مطالب مفید و مناسب در این خصوص تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

ضوابط و مقررات سازمان آتش نشانی در خصوص درب ضد حریق

ضوابط و مقررات آتش نشانی در خصوص درب‌های ضد حریق به شرح زیر است:

سازمان آتش نشانی برای اینکه در مورد درب‌های ضد حریق، استانداردهای لازم برای این نوع درب‌ها، الزامات نصب آنها و همچنین معیارهای ارزیابی درب‌های ضد حریق ابهاماتی وجود نداشته باشد. و همچنین به دلیل اینکه در زمینه درب‌های ضد حریق و روش‌های آزمون و بررسی این درب‌ها هنوز از سوی سازمان استاندارد ملی ایران کلیاتی منتشر نشده است. و برای اینکه مشکلات مربوط به مالکین ساختمان‌ها و شرکت‌های تولیدی و بازرگانی برای تولید درب‌های ضد حریق حل و رفع شود، سازمان آتش نشانی تصمیم گرفته است در این زمینه اصول و مقررات کلی را بیان نماید.

بر اساس این اصول و مقررات کلی سازمان آتش نشانی چنانچه درب‌های ضد حریق متناسب با الزامات اعلام شده به وسیله این سازمان توسط شرکت‌ها و تولید کنندگان، ساخته و تولید شوند، مجوز و تأییدیه نصب درب‌ ضد حریق و مقاوم در برابر آتش و حریق در پله‌های خروج اضطراری و پله‌های فرار در ساختمان‌های مسکونی و اداری صادر خواهد شد.

اصول و مقررات سازمان آتش نشانی برای درب‌های ضد حریق فقط تا یک سال بعد از زمان انتشار رسمی توسط سازمان استاندارد ملی ایران در زمینه درب‌های مقاوم در برابر حریق و روش‌های آزمون آنها دارای اعتبار خواهد بود.

بعد از پایان این تاریخ شرکت‌های بازرگانی و تولیدی باید طبق استانداردهای ملی ایران خدمات خود را به مشتریان ارائه نمایند.

ضوابط و استاندارد درب ضد حریق

ضوابط و استاندارد درب ضد حریق

پیشنهاد آتی دُر : درب ضد حریق چیست را مطالعه کنید!

الزامات درب ضد حریق برای نصب در پله ‌های خروج اضطراری

درب‌های مقاوم در برابر حریق برای اینکه بتوانند تأییدیه سازمان آتش نشانی را برای نصب در پله‌های خروج اضطراری یا پله‌های فرار کسب نمایند باید بر اساس نکات زیر باشند:

درب‌های ورودی به پله‌های خروج اضطراری و لابی آسانسور در تمام طبقات و واحدهای ساختمان‌های مسکونی و اداری برای انتخاب و نصب باید دارای مشخصات زیر باشند:

  • این نوع درب‌ها باید در برابر آتش و حریق دارای مقاومت و استحکام باشند.
  • باید دارای دود بند باشند.
  • به منظور بسته شدن خودکار باید دارای آرام بند درب باشند.
  • بدون قفل باشند.
  • دارای مدت زمان 60 – 240 دقیقه مقاومت در برابر آتش و حریق باشند.
  • حتماً گواهینامه و مجوز فنی تحمل در برابر حریق را از آزمایشگاه‌های حریق مورد تأیید و معتبر داشته باشند.
  • این نوع درب‌ها به منظور تشخیص و قابل رویت بودن توسط افراد باید با یک رنگ مشخص و متمایز از درب‌های دیگر ساختمان در نظر گرفته شوند.
  • آینه و دیگر مواد منعکس کننده نباید بر روی درب‌های خروج اضطراری نصب شود.
  • درب‌های مقاوم در برابر آتش و یا درب خروج اضطراری نباید با پرده، آویز یا سایر تزئینات در ساختمان‌ها پنهان و پوشیده شوند.

استانداردهای مورد نیاز برای درب ضد حریق کدام‌اند؟

برای درب‌های مقاوم در برابر آتش و حریق استانداردهای لازم و ضروری وجود دارد که به صورت زیر هستند:

استاندارد BHRC چیست؟

برای اینکه درب دودبند اضطراری یا همان درب‌های ضد حریق بتوانند در ساختمان‌های اداری یا مسکونی نصب شوند علاوه بر دریافت تأییدیه از سازمان آتش نشانی، باید از مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران استاندارد BHRC را دریافت کنند.

وظیفه مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران در واقع بررسی و تحقیق تمام مسائل مربوط به ساخت و ساز ساختمان‌های اداری یا مسکونی در کشور است.

بر اساس استاندارد BHRC درب‌های ضد حریق باید آزمایش‌های فنی را انجام دهند تا بتوانند در ساختمان‌ها نصب شوند.

استاندارد Intertek چیست؟

ستاندارد Intertek اینترتک

ستاندارد Intertek اینترتک

با توجه به اینکه درب‌های ضد حریق و خروج اضطراری ممکن است به صورت وارداتی در بازار وجود داشته باشد، شرکت‌های ارائه دهنده این درب‌ها برای اینکه بتوانند محصولات و کالاهای ایمن را به مشتریان خود بفروشند نیاز به داشتن تأییدیه و گواهینامه معتبر دارند.

یکی از گواهینامه‌ها در زمینه درب‌های وارداتی خروج اضطراری استاندارد Intertek است؛ لذا در صورتی که شرکت‌های وارد کننده این نوع درب‌ها این مجوز را داشته باشند، مشتریان می‌توانند به سهولت محصولات آنها را انتخاب و خریداری نمایند.

استاندارد FM چیست؟

استاندارد FM

استاندارد FM

استاندارد FM به یک شرکت آمریکایی مربوط می‌شود که خسارت بیمه‌های پیشگیری را پرداخت می‌کند و جبران خسارت‌های مربوط به حریق و آتش سوزی را برعهده دارد.

استاندارد FM در واقع به صورت اختصاصی برای اموال بیمه شده پر خطر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر محصولات و کالاهای ایمن استاندارد FM را داشته باشند در این صورت مشتریان و مصرف کنندگان این محصولات و کالاها به راحتی می‌توانند آنها را انتخاب و خریداری نمایند.

استاندارد NFPA چیست؟

استاندارد NFPA

استاندارد NFPA

استاندارد NFPA در واقع همان استاندارد اطفاء و اعلام حریق است که مجموعه‌ای از ضوابط و مقررات مربوط به حفاظت از منافذ دیوارها، کف و سقف‌های ساختمان را در برابر بروز و گسترش آتش و دود در داخل و بیرون ساختمان خواهد بود.

در واقع این استاندارد بیشتر در زمینه طریقه کار با سیستم اطفاء حریق با گاز fm200، روش نصب و طراحی آن، خدمات پس از نصب آن تمرکز دارد.

استاندارد NFPA حاوی ملزومات و نیازهای لازم برای سیستم‌های خاموش کننده حریق به روش پوشش مستقیم و جامع است.

در خصوص استاندارد NFPA می‌توان گفت:

این استاندارد از خاموش کننده‌هایی که با سیستم آب و دی‌اکسیدکربن برای اطفاء حریق کار می‌کنند، پشتیبانی نمی‌کند، و این خاموش کننده‌ها باید به کد NFPA مربوط به خود مراجعه کنند.

استاندارد UL چیست؟

استاندارد UL

استاندارد UL

استاندارد UL برای بررسی ارزیابی محصولات ضد حریق از جمله کرکره ضد حریق ، یراق آلات ضد حریق و درب‌ های ضد آتش در نظر گرفته می شود.

استاندارد UL بیشتر مربوط به بررسی و ارزیابی مشخصات فنی درب‌های ضد حریق است و برای اینکه درب‌های خروج اضطراری بتوانند بر طبق استاندارد UL مجوز نصب از سازمان آتش نشانی را دریافت کنند باید موارد زیر را دارا باشند:

  • جنس ورق‌های فولادی یا فولاد گالوانیزه
  • پوشش رنگ پودری الکترواستاتیک
  • داشتن نوار دود بند و مقاوم در برابر آتش و حریق
  • داشتن جک آرام بند برای خروج راحت‌تر افراد از ساختمان
  • لولا ضد حریق درب قابل تنظیم با دستگیره آنتی ‌پنیک
  • و موارد دیگر

کلام آخر

با توجه به اهمیت و ضرورت درب‌های ضد حریق و یراق آلات درب ضد حریق در هنگام بروز حوادث ناگهانی مانند آتش سوزی، لذا این نوع درب‌ها باید مجوز و تأییدیه نصب از سوی سازمان آتش نشانی را داشته باشند.

بر این اساس ما در این مقاله تلاش کردیم به معرفی استانداردهای لازم و ضروری برای درب‌های ضد حریق بپردازیم و شما را با این استانداردها آشنا کنیم.

بنابراین در صورتی که تمایل به انتخاب و خرید درب‌های ضد حریق  را دارید حتماً به گواهینامه اصالت این درب‌ها  از سازمان آتش نشانی توجه نمایید.

درخواست مشاوره خرید آتی در

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی