انواع درب لولایی پارکینگی مسکونی و صنعتی

درب لولایی پارکینگی

درب لولایی یکی از انواع درب است که در میان عامه مردم با نام‌های درب لولایی ‍‌پارکینگی، درب پروانه‌ای یا درب بادبزنی شناخته می‌شود. درب لولایی پارکینگی یکی از انواع درب لولایی است که به دو صورت تک لنگه و دو لنگه قابل نصب و راه‌اندازی است.

در این مقاله به انواع درب لولایی پارکینگی و کاربری آن‌ها خواهیم پرداخت تا با سفارش کالای خود از آتی در علاوه بر بهره‌مندی از مشاوره متخصصین، از خدمات پس از فروش نیز برخوردار شوید.

انواع درب لولایی پارکینگی

رایج‌ترین نوع درب که در منازل مسکونی و آپارتمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، درب لولایی پارکینگی بوده که به علت سهولت در ساخت و قیمت مناسب بسیار پرفروش است. درب‌های لولایی بسیار شیک بوده و با طراحی‌های متنوع و منحصربفرد ساخته می‌شوند که در برج های مسکونی قابلیت استفاده دارند. انواع درب لولایی پارکینگی “Swing gate در دو نوع وارد بازار می‌شود که عبارتند از:

1. درب لولایی پارکینگی سبک

نوعی از درب پارکینگی بشمار می‌آید که سبک بودن بارزترین ویژگی آن است. از این نوع درب لولایی معمولاَ برای پارکینگ منازل، ادارات، مراکز تجاری، بیمارستان‌ها و درب ورودی مدارس استفاده می‌شود.

درب لولایی پارکینگی منازل متداول ترین درب مورد استفاده است این نوع درب به علت سهولت ساخت و ارزانی بیشترین مصرف را در میان جامعه دارد و از طرفی درب های لولایی بسیار شیک و با طراحی های بسیار منحصر به فرد نیز وجود دارد که برای منازل و برج های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد .

انواع درب لولایی پارکینگی

انواع درب لولایی پارکینگی

2. درب لولایی صنعتی

این نوع درب به دو دسته تقسیم می شوند

  1. درب لولایی تک لنگه
  2. درب لولایی دو لنگه 

درب‌های لولایی با عرض حداقل ۲۲۰ سانتی‌متر (منازل مسکونی) و حداکثر ۶ متر (مراکز صنعتی) قابل سفارش هستند. بدون شک نصب و راه‌اندازی درب برای پارکینگ مناطق مسکونی نسبت به مراکز صنعتی کار بسیار ساده‌ای بوده و اغلباَ به بررسی‌های دقیق متخصصین نیاز ندارد. درب‌های لولایی صنعتی در دو نوع تک لنگه و دو لنگه وارد بازار ایران می‌شوند که قبل از ثبت سفارش متخصصین متراژ محل موردنظر را بررسی کرده، سپس با دقت اقدام به طراحی و ساخت آن می‌کنند.

باید در نظر داشت طراحی ساخت  درب لولائی پارکینگی  برای منازل و ادارات با طراحی درب های صنعتی خیلی متفاوت می باشد و با نظر کارشناسان باید برای ساخت درب ها اقدام نمود.

درب‌های لولایی در ساختمان‌های شمالی از طراحی منحصربفردی برخوردار بوده و وجود تاج بر روی این درب‌ها جلوه و زیبایی آنها را دوچندان کرده است. درب ورودی پارکینگ که به سمت شمال باز و بسته می‌شود، از آهن ساخته شده و همین امر بر وزن آن می‌افزاید؛ همچنین برای اینکه درب عملکرد صحیح داشته باشد در حین ساخت از لولاهای چند پارچه آهنی با ارتفاع متفاوت استفاده می‌شود .

اگر دقت کرده باشید در برخی از منازل مسکونی که از حیاط وارد می‌شوید، درب همانند یک مستطیل درون چهارچوب قرار گرفته که اصطلاحاَ می‌گویند این درب با کتیبه است. اما در منازل مسکونی جنوبی، اکثر اوقات درب با کتیبه بوده و داخل چهارچوب جای گرفته است. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی آتی در می‌توانید انواع درب حیاط را مشاهده کرده و با سلیقه خود دست به انتخاب بزنید.

درب های فلزی لولایی بدون چهارچوب

درب‌های فلزی لولایی علاوه بر زیبایی از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردارند اما در عین‌حال، آزاد بودن نواحی بالا و پایین درب مانع از برقراری امنیت در ساختمان خواهد شد. در حین نصب و راه‌اندازی این درب‌ها معمولاَ در قسمت پایین درب یک نگهدارنده (استپ زمینی) قرار می‌دهند که درب از حد مجاز خود عبور نکرده تا بتوان چفت آن را داخل زمین قرار داده و لنگه دیگر آن را بست. با گذشت زمان میان دو قسمت بالایی درب فاصله می‌افتد و دو لنگه درب از هم دور می‌شوند که ظاهری زشت را ایجاد خواهد کرد.

معایب و مزایای درب های فلزی لولایی بدون چهارچوب

درب لولایی پارکینگی دو لنگه

درب لولایی پارکینگی دو لنگه

مزایای این درب ها معمولاً زیبایی و استحکام (از جهت وزنی) می باشد و معایب آن آزاد بودن بالای درب و همچنین پایین درب است.

برای برطرف کردن عیب این درب معمولاً در پایین درب یک نگهدارنده درب (استپ زمینی) قرار می دهند که درب از حد مجاز خود عبور نکرده و در جای خود قرار گیرد و بتوان چفت (پشت بند درب) را داخل زمین قرار داده و لنگه دیگر را روی آن ببندد. ولی به هیچ عنوان بالای درب را نمی توان استپ و یا چفت قرار داد.

به همین دلیل به مرور زمان بالای درب ، بین لنگه اول و دوم فاصله افتاده و بین درب با فاصله می ایستد که این امر باعث نمای زشت درب میشود .

انواع درب لولایی پارکینگی فلزی

انواع درب لولایی پارکینگی فلزی

درب های پارکینگی دارای چهارچوب

از ویژگی‌های بارز این درب‌ها می‌توان به وزن سبک آن اشاره کرد. بنابراین، که یک درب حیاط سبک وزن خواهید داشت که به راحتی باز و بسته می‌شود. هر لنگه از این نوع درب لولایی یک چهارچوب فلزی دارد و داخل آن یک ورق خم شده، میله‌ای و یا تلفیقی از این دو قرار می‌گیرند. از دیگر مزایای درب فلزی پارکینگی می‌توان به حداقل استفاده از یراق‌آلات و مصرف لولاهای فلزی کوچکتر اشاره کرد. از جمله معایب این درب‌ های پارکینگی می‌توان به ایجاد آلودگی صوتی بسیار در حین قرار گرفتن لنگه درب درون چهارچوب فلزی (برخورد دو فلز با یکدیگر) اشاره کرد که قطعا در منازل مسکونی مشکل ساز خواهد بود.

مزایا و معایب درب های پارکینگی که در داخل یک چهار چوب (قاب) قرار می گیرند

حُسن این گونه درب های فلزی پروانه ای ساخت سازه فلزی با کمترین وزن می باشد به این صورت که هر لنگه درب لولائی دارای یک چهارچوب فلزی و داخل آن با یک ورق خم شده ، یا بصورت میله ای و  تلفیق ورق و یا میله قوطی می باشد .

دیگر مزایا درب های فلزی پارکینگی استفاده از یراق کمتر و همچنین از لولاهای فلزی کوچیکتر نسبت به دیگر درب ها با ارتفاع بلند می باشد .

از معایب درب ها با چهارچوب فلزی در موقع بسته شدن درب می باشد زمانی که لنگه درب در داخل قاب فلزی قرار می گیرد با سرو صدای بلند همراه است چون دو فلز باهم برخورد می کند . این مشکل بیشتر در خانه هایی که در سمت جنوب قرار دارند بیشتر است . زیرا صدای برخورد درب باعث اذیت و آزار ساکنین طبقات بالایی درب واقع می شود .

درب لولایی پارکینگی صنعتی

درب لولایی پارکینگی صنعتی

درب های لولایی پارکینگی معمولاَ بصورت دو لنگه ساخته می‌شوند و لنگه‌های درب بصورت مساوی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اما در درب حیاط دو لنگه ساده بعضاَ مشاهده می‌شود که یک لنگه بزرگتر از لنگه دیگر است زیرا:

  • از لنگه اول صرفاَ به عنوان درب نفررو استفاده می‌شود.
  • در قسمتی که لنگه کوچک قرار گرفته محل چرخش و ورود به پارکینگ طبقه پایین وجود دارد.
  • محل پارکینگ یک ماشین است.

در صورت مواجه با کمبود فضا می‌توان در درب ورودی ساختمان آهنی دو لنگه، با یک ترفند ساده بر روی یک لنگه از آن، درب نفررو نصب کرد تا عبور و مرور افراد به آسانی صورت گیرد.

درب پارکینگ لولایی سه لنگه

درب پارکینگ سه لنگه نوع دیگری از انواع درب لولتیی پارکینگی فلزی است که در صورت کمبود فضا برای باز شدن دو لنگه درب از آن استفاده می‌کنند. البته گاهی اوقات برای ورودی پارکینگ یا حیاط، درب سه لنگه ساده نصب می‌شود که امکان باز شدن دو لنگه آن و تردد ماشین وجود دارد.

درب پارکینگی لولایی تک لنگه

درب لولایی پارکینگی تک لنگه معمولاَ به این علت نصب می‌شود که پس از باز شدن، یک لنگه از درب کنار دیوار قرار گرفته و قسمت مقابل محل پارک خودرو خواهد بود. درب تک لنگه فلزی عرض زیادی دارد و وزن بالای آن سبب افتادگی درب خواهد شد که این افتادگی سبب می‌شود درب درون چهارچوب گیر کرده و با صدای بسیار زیادی بسته شود.

به راحتی میتوان پارک کرد و حال اگر درب بصورت دو لنگه بود ماشین به هیچ عنوان توان پارک در پشت درب را نداشته لذا بهتر است برای همچین جایی درب تک لنگه استفاده شود .

بعضی مواقع هم مشاهده می شود که در وسط درب تک لنگه یک درب نفر رو قرار می دهند که بتوان از آن به عنوان درب نفر رو استفاده شود .

درب لولایی صنعتی اتوماتیک

درب لولایی صنعتی اتوماتیک

دقت شود که درب لولایی تک لنگه ، دربی بی عیب نیست اولاً عرض درب زیاد است و وزن بالای درب باعث افتادگی درب می شود و همین افتادگی باعث گیر کردن درب در داخل چهارچوب و بعداً قفل نشدن درب درجای نفر رو می شود .
ثانیاً درب در موقع بسته شدن با صدای بسیار شدیدی بسته می شود .

برای خواندن 7 راه حل ساده برای تعمیر درهای اتوماتیک پارکینگی کلیک کنید

بیشتر بدانید

لازم به توضیح است که برای برخورد درب با چهارچوب بهترین راه حل نصب جک درب برقی پارکینگ الکترومکانیک یا بازوی برقی برای درب های سبک و جک هیدرولیکی یا بازوی هیدرولیکی برای درب های سنگین و یا برای دربهای با تردد زیاد توصیه می گردد .

در مقاله ای جداگانه  جک های برقی ، جک های هیدرولیک ، جک های الکترومکانیک به بررسی دقیق انواع بازوهای الکترومکانیکی و بازوهای هیدرولیکی می پردازیم .

در صورتی که امنیت و نمای ساختمان برای شما اهمیت دارد با یک تماس از راهنمایی مشاورین آتی در بهره‌مند شوید و با هدف برقراری آرامش در محل کار یا محل سکونت خود دست به انتخاب مناسب بزنید.

5 دیدگاه

  1. ما درب مرکزمون رو به شما سفارش دادید عالی برامون کار کردین دستتون درد نکنه
    • بستگی دارد اما عموما صدای کمی دارند. اگر مدل های صنعتی انتخاب کنید طبیعتا صدای بیشتری نسبت به مدل های ضعیف تر دارد. با توجه به پبشرفت در صنعت دربهای اتوماتیک ، صدای آنها آزاردهنده نیستند.
  2. ممنون از راهنمایی خوبتون میتونم بگم واقعا خوب توضیح دادید از اونجا که نمیدونستم حتی برای درب های کرکره ای نوع خاص باید انتخاب بشه خدا خیرت بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی