قوانین ایمنی درب های اتوماتیک

استاندارد درب های اتوماتیک
استاندارد درب های اتوماتیک

قوانین ایمنی درب های اتوماتیک

استانداردهای جدید اروپایی برای درب اتوماتیک بر مبنای دستورالعمل‌های موجود تضمین می‌کند که فروشندگان و مسئول نصب و راه اندازی درب باید امکان بروز هرگونه خطری را برای کاربران به حداقل برسانند.

استاندارد اروپایی EN 16005 در آوریل سال ۲۰۱۳ اجرایی شد که بر مبنای آن از عابران پیاده در برابر حوادث ناشی از طراحی و نصب درب های اتوماتیک حمایت صورت می‌گیرد. در مقدمه آن دامنه خطرات « مقابله با تمام خطرات احتمالی قابل توجه، موقعیت‌های خطرناک و حوادث مربوط به درب ها زمانیکه با هدف مشخص استفاده می‌شوند یا در شرایطی که سوءاستفاده سازنده قابل پیش بینی است.» توصیف شده است.

استاندارد درب های اتوماتیک

هدف از ایجاد این استاندارد تسهیل تجارت برون مرزی است و در حقیقت اولین استاندارد اروپایی بشمار می‌آید که بصورت رسمی برای درب های اتوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید EN 16005 را به رسمیت بشناسند؛ همچنین تمام درب های اتوماتیک که برای استفاده در اروپا از سایر کشورها وارد می‌شوند باید از این استاندارد در ساخت و تولید پیروی کرده باشند؛ همچنین در بسیاری از کشورهای آسیایی و خاورمیانه نیز از این استاندارد بین‌المللی استفاده می‌گردد تا امنیت برقرار شود.

تمامی قوانین و استانداردهای موجود از جمله BS 7036 و استاندارد درب اتوماتیک کشور آلمان DIN 18650 بصورت کامل و واحد تحت عنوان EN 16005 جمع آوری شده که رعایت آن الزام آور است. این استاندارد کلی شامل ۱۹ مرجع اصولی بوده که جهت آشنایی در اختیار عموم قرار می‌گیرند.

قوانین ایمنی درب های اتوماتیک
قوانین ایمنی درب های اتوماتیک

اطمینان از ایمنی کاربران درب های اتوماتیک

از آنجایی‌که درب اتوماتیک شیشه ای نوعی ماشین با قطعات متحرک هستند، ایمنی کاربران از جمله مواردی‌ست که باید مورد توجه قرار گیرد. از جمله خطرات آشکار این درب ها می‌توان به حرکت و عبور قطعات متحرک از کنار قطعات ثابت اشاره کرد که امکان به دام انداختن انگشتان دست یا خرد شدن اجسام را فراهم می‌کند.

عوامل ایجادکننده خطر بر مبنای نوع درب اتوماتیک مورد استفاده متفاوت هستند که عبارتند از:

نقطه ایجاد خطر جایی است که دو لنگه درب به هم می‌رسند و در دو لبه بسته می‌شوند. استفاده از سنسورها و صفحات جیبی زمانی که درب بصورت کشویی حرکت می‌کند، می تواند به کاهش خطرات احتمالی کمک کند. شیار بالای درب که اپراتور درون آن جای می‌گیرد به دلیل اینکه در ارتفاع بالاتر قرار گرفته خطر تلقی نمی‌شود. هرگونه صدمه ناشی از لمس درب در این قسمت به عنوان یک اقدام عمدی شناخته می‌شود.

در این مدل از درب اتوماتیک در واقع نقطه خطر جایی است که درب درون چهارچوب بسته می‌شود و لبه بسته شدن ثانویه محلی است که درب چرخش دارد. با استفاده از سنسورهای ایمنی و کنترل سرعت باز و بسته شدن درب امکان بروز خطر کاهش پیدا می‌کند. علاوه براین، محافظت از به دام افتادن انگشتان دست، امکان بروز خطرات بالقوه را در لبه بسته شدن ثانویه کاهش می‌دهد.

استاندارد درب های اتوماتیک
استاندارد درب های اتوماتیک

نقاط اصلی ایجاد کننده خطر در این مدل از درب اتوماتیک ابتدا محلی است که دو لنگه درب به یکدیگر می‌رسند و سپس نقطه‌ای است که لنگه های درب تا شده‌‌اند. در این حالت نیز استفاده از سنسورهای تشخیص حرکت و محدود کردن سرعت باز و بسته شدن درب در کاهش بروز خطرات احتمالی نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.

یک درب گردان معمولی به علت تعداد لبه‌های بسته شدن متعدد چندین محل برای ایجاد خطرات بالقوه دارد. در لنگه‌های متحرک درب کافی‌ست سوئیچ‌های موجود در پاشنه درب با کاربر برخورد کنند که در این حالت درب از حرکت می‌ایستد. به همین علت وجود سنسور ایمنی در قسمت بالای این نوع از درب اتوماتیک امری ضروری است؛ همچنین استفاده از نوار ایمنی در بدنه اصلی درب اتوماتیک گردان نیز لازم است.

پیشنهاد آتی دُر : درب اتوماتیک شیشه ای چیست ؟ را مطالعه کنید!

علائم و تابلوهای راهنمایی درب اتوماتیک

قرار دادن علائم صریح و روشن بر روی انواع درب یکی از مؤلفه‌های اصلی در افزایش ایمنی کاربر در حین استفاده از آنها است. در حقیقت افراد خبره که وظیفه نصب و راه‌اندازی درب را برعهده دارند باید کلیه علائم مربوطه را بچسباند و در طی زمان محافظت از آنها وظیفه مدیر ساختمان است؛ همچنین این علائم باید در درب‌های اتوماتیک با ارتفاع ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ میلی‌متر نصب گردند.

علائم و تابلوهای مناسب شامل موارد زیر است:

  • علامت ورود ممنوع.
  • علامت Keep Clear یا نایستادن در این محل.
  • علامت خروج اضطراری.
  • علامت درب اتوماتیک.
  • علامت افراد معلول.

انواع استانداردهای درب های اتوماتیک

در حال حاضر تعدادی از استانداردها و قواعد عملی وجود دارند که باید در حین نصب و راه‌اندازی درب های اتوماتیک مورد توجه قرار گیرند که عبارتند از:

  •  BS 7036

اگرچه استانداردهای کشور انگلستان به نوعی با استانداردهای اتحادیه اروپا ادغام گردیده اما الزامات مرتبط با نصب تابلو و علامت گذاری به قوت خود باقی است که علت آن وجود علائم و اعلانات مخصوص انگلستان بوده در حالی که تابلوهای اتحادیه اروپا بصورت عمومی‌تر طراحی شده‌اند.

  • بخشنامه ماشین آلات 2006/42/EC

در این مورد تعهدات و الزامات قانونی برای حفاظت از کابران ماشین‌آلات تعیین شده است که صرفاَ مقررات مرتبط با سلامتی و ایمنی افراد را تشریح می‌کند. همانطور که می‌دانید درب اتوماتیک یک نوع ماشین به شمار می‌آید در زیر مجموعه بخشنامه ماشین آلات قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر EN 16005 نیز ناشی از این بخشنامه بوده و شکل گرفته است.

  •  قانون عملی بهداشت، ایمنی و رفاه در محل کار

این قواعد تحت عنوان HSE کلیه تصادفات مرتبط با درب های اتوماتیک یا برقی را بررسی کرده و به دقت مورد رسیدگی قرار می‌دهند.

قوانین ایمنی درب های اتوماتیک
قوانین ایمنی درب های اتوماتیک تاشو

پیشنهاد آتی دُر :7 راه حل ساده برای تعمیر و عیب یابی جک در پارکینگ را مطالعه کنید!

  • مقررات بهداشت، ایمنی و رفاه در محل کار مصوب ۱۹۹۲

بر طبق قوانین موجود و بخشنامه اتحادیه اروپا در کلیه اماکن اداری و محیط‌ کار رعایت حداقل الزامات بهداشتی و ایمنی امری لازم و ضروری است.

  •  مقررات تهیه و استفاده از تجهیزات کاری سال ۱۹۹۸

مطابق با این مصوبه الزاماتی در رابطه با ایمنی تجهیزات محیط کار از جمله ماشین‌آلات برای کارفرما تعیین شده است که باید آنها را رعایت کند.

  • نقش افراد نصب کننده

معماران، تولیدکنندگان، متخصصین نصب درب، تعمیرکار درب اتوماتیک  ، شرکت‌های خدماتی و صاحبان ساختمان در صورت بروز حادثه در درب های اتوماتیک یا برقی مسئولیت بالقوه دارند. همانطور که قبلاَ اشاره کردیم استاندارد EN اولین سند در این زمینه است که می‌تواند در دادگاه مورد استناد قرار گیرد. بنابراین، معماران و مهندسان ساختمان باید کلیه شرایط و ضوابط موجود در EN 16005 را رعایت کنند تا امکان بروز حادثه را به حداقل برسانند.

انجمن تأمین کنندگان درب اتوماتیک (ADSA) یک سند راهنما برای اعضای خود تهیه و تدارک دیده است که اطلاعات بیشتری را در خصوص EN 16005 در اختیار آنها قرار می‌دهد؛ همچنین معماران می‌توانند در خصوص تغییرات پیش آمده در این سند از اعضای این انجمن مشاوره بگیرند و مطابق با آخرین قواعد اقدام نمایند. یکی دیگر از اسناد راهنما که توسط ADSA طراحی شده در رابطه با الزامات ارزیابی ریسک بر مبنای قواعد EN 16005 است که در اختیار متخصصین قرار می‌گیرد.

در تولید، ساخت و نصب کلیه درب های اتوماتیک رعایت قوانین درب الکتریکی و مقرارت EN 16005 امری لازم و ضروری است تا بتوان امکان بروز تصادفات یا خطرات احتمالی را به حداقل رساند و از سلامت افراد محافظت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی