درب اتوماتیک شیشه ای چیست ؟

درب اتوماتیک شیشه ای چیست ؟

درب یکی از قسمت‌های اصلی ساختمان بشمار می‌آید که وظیفه اصلی آن تأمین امنیت ساکنین است. از گذشته تاکنون در صنعت درب تحولات بسیاری رخ داده و بشر توانسته به خوبی با آنها کنار بیاید. در دنیای این روزهای ما درب اتوماتیک به علت ظاهر زیبا و طول عمر بالا بیشترین مشتری را دارد. از میان انواع گوناگون درب اتوماتیک یا برقی که در بازار قابل مشاهده است، درب اتوماتیک شیشه ای بالاترین میزان سفارش را به خود اختصاص داده است. در این مقاله سعی بر آن داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که درب اتوماتیک شیشه ای چیست؟ و چه مزایایی دارد؟ و شیوه عملکرد آن چگونه است؟ پس با ما همراه شوید.

درب اتوماتیک همانطور که از وجه تسمیه آن پیداست بدون دخالت دست و بصورت خودکار باز و بسته می‌شود. اغلب از این درب ‌ها برای قسمت ورودی بانک ها، مراکز خرید و مراکز اداری استفاده می‌کنند که مهم‌ترین علت آن سهولت در رفت و آمد افراد است. امروزه در ساختمان‌های پر تردد و برای اینکه نمای ساختمان زیبا جلوه کند درب شیشه ای اتوماتیک جایگزین درب های قدیمی شده است. برای آشنایی بیشتر با درب اتوماتیک شیشه ای از مطالعه قسمت‌های آتی غافل نشوید.

مزایای درب شیشه ای اتوماتیک چیست؟

در حقیقت مزایای درب شیشه ای اتوماتیک”advantage automatic doors” بی شمار است که در این قسمت به مهم‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

  • جلوگیری از اتلاف انرژی

بدون شک صرفه‌جویی در مصرف انرژی گرمایشی و سرمایشی در حدود ۳۵ تا ۵۰ درصد در سال یکی از عوامل مهمی است که سبب استفاده از این نوع درب و از طرفی دیگر منجر به کاهش هزینه‌های انرژی ساختمان می‌گردد.

  • جلوگیری از ورود گرو غبار

این درب ها صرفاَ زمانی‌که سنسورهای آنها حضور افراد را در برابر درب تشخیص دهند باز و بسته می‌شوند و همین امر منجر به کاهش عبور ریزگردها از میان درب و آلودگی محیط می‌گردد.

  • رعایت بهداشت

در دنیای متنوع ویروس‌ها و میکروب‌هایی که جان انسان را در خطر قرار می‌دهند استفاده از درب شیشه ای اتوماتیک به علت سرعت در عملکرد بدون دخالت دست منجر به رعایت بهداشت و کاهش انتقال بیماری‌ها می‌گردد. در بیمارستان‌ها و کارخانجات مواد غذایی استفاده از این نوع درب بسیار کاربردی بوده و میزان آلودگی‌های محیطی را تا حد ممکن کاهش می‌دهد.

  • افزایش امنیت

درب های شیشه ای اتوماتیک به قفل الکترومکانیکی مجهز هستند که همین امر ضریب ایمنی در محل را افزایش خواهد داد؛ همچنین شما می‌توانید از طریق یک کد امنیتی عبور و مرور افراد را از راه دور کنترل کنید.

  • سهولت در تردد

درب اتوماتیک شیشه ای علاوه بر اینکه امکان تردد نامحدود در شبانه‌روز را برای افراد فراهم می‌کند، سبب سهولت در تردد و کاهش ترافیک انسانی در مکان‌های شلوغ نیز می‌گردد.

  • کاهش آلودگی صوتی

از دیگر مزیت‌های استفاده از درب اتوماتیک شیشه ای به حداقل رساندن سروصدای موتور درب و عدم ایجاد آلودگی صوتی در حین باز و بسته شدن متعدد است.

مزایای درب اتوماتیک شیشه ای

مزایای درب اتوماتیک شیشه ای

 

پیشنهاد آتی در:   آموزش نحوه ست كردن ريموت درب شیشه ای

اجزای درب شیشه ای اتوماتیک چیست ؟

درب شیشه ای اتوماتیک همانند سایر درب ها از قطعات و اجزای گوناگونی تشکیل شده است که هرکدام از آنها با برندها و کیفیت‌های متفاوت در بازار قابل دسترسی هستند. به خاطر داشته باشید که در ساخت یراق آلات درب اتوماتیک باید از آلیاژ بسیار مرغوب بهره برد تا به مرور زمان و در اثر استفاده مداوم دچار فرسودگی نشود. یکی از قطعات مهم در این نوع درب اپراتور آن است که عملکرد درب را با کمک قطعات موجود در آن کنترل می‌کند که عبارتند از:

  • موتور

موتور درب اتوماتیک شیشه ای سبب به حرکت در آمدن هنگرها شده و همین امر حرکت درب شیشه ای اتوماتیک را به دنبال خواهد داشت. حرکت این موتور بصورت راست گرد یا چپ گرد خواهد بود.

  • کنترل باکس

یک سیستم الکترونیکی هوشمند که وظیفه کنترل و فرمان موتور را برعهده دارد. برد باید درون کنترل باکس تعبیه شود و کنترل باکس نیز در یک محل مناسب که امکان نفوذ آب صفر است جای داده شود.

  • ریل و کاور

علت عملکرد روان و بی‌صدای درب شیشه ای اتوماتیک وجود ریلی از جنس آلومینیوم سخت و آکسترود شده است؛ همچنین یک کاور بر روی ریل‌ها تعبیه می‌شود که امکان تعویض آن هر چند ماه یکبار لازم است.

  • هنگرها

قطعه‌ای که بر روی ریل قرار گرفته و دو غلتک دارد که به لت ها و تسمه ها متصل می‌گردد که با حرکت هنگر، لت ها نیز به حرکت درمی‌آیند. هنگرها یکی از عواملی هستند که در کاهش آلودگی صوتی درب های اتوماتیک شیشه ای نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

  • باتری بک آپ

وجود باتری بک آپ در این نوع درب ها کاملاَ ضروری‌ست زیرا در زمان قطعی برق، تأمین کننده برق درب اتوماتیک خواهد بود و مانع از کار افتادن آن می‌شود.

  • ریموت کنترل

امکان کنترل باز و بسته شدن درب از راه دور را فراهم می‌کند.

  • متوقف کننده یا Stopper

هنگام باز شدن لنگه‌های درب اتوماتیک شیشه ای به استاپر برای تعیین حدود باز و بسته درب نیاز است.

  • قفل برقی

برای اینکه سطح امنیت را در این درب ها بالا ببریم می‌توان از یک قفل برقی استفاده کرد و آن را در قسمت بالا و یا انتهای اپراتور تعبیه کرد.

  • کلید تعیین وضعیت

از این کلید می‌توان برای قرار دادن درب در حالت باز، نیمه باز و کاملاَ بسته استفاده کرد.

  • حسگر یا سنسور

حسگرها در قسمت بالای درب اتوماتیک شیشه ای نصب می‌شوند و از طریق اشعه به تردد افراد و اشیا حساس شده و درب را برای ورود و خروج آنها باز می‌کنند.

پیشنهاد آتی در:   بررسی انواع درب های برقی و کاربرد های آن

اهمیت درب های شیشه ای اتوماتیک چیست ؟

اهمیت استفاده از درب های شیشه ای را به هیچ وجه نمی‌توان انکار کرد و عوامل متعددی را می‌توان نام برد که در دنیای این روزها افراد را به استفاده از درب اتوماتیک شیشه ای ترغیب می‌کنند. در حقیقت اهمیت درب های شیشه ای اتوماتیک بسیار است که در جای جای این مقاله و سایر مقالات به آن پرداختیم. این روزها اکثر کشورهای جهان با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که همین امر منجر به استفاده گسترده از این دب گردیده است زیرا نیازی به تماس مستقیم و لمس دستگیره درب نیست. بنابراین، میزان انتقال این بیماری تا حد چشم‌گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

مقاومت درب شیشه ای اتوماتیک از دیگر ویژگی‌هایی است که منجر به خرید این محصول می‌گردد. در این درب از شیشه سکوریت استفاده شده و فریم آن بنابر سفارش مشتری در دو نوع آلومینیوم یا استیل ساخته می‌شود. علت استفاده از شیشه سکوریت این است که مقاومت آن ۷ برابر بیشتر از سایر انواع شیشه خواهد بود؛ همچنین در صورت برخورد ناگهانی و شکسته شدن شیشه هیچ خطری افراد حاضر در محیط را تهدید نخواهد کرد زیرا شیشه سکوریت به پودر شیشه تبدیل می‌گردد که برنده و تیز نخواهد بود. در درب اتوماتیک شیشه ای اکثر اوقات از شیشه‌های ۱۰ میلی‌متری سکوریت شده استفاده می‌گردد اما گاهی ‌اوقات بنابر سفارش مشتری می‌توان از شیشه‌های دو جداره تا ۲۰ میلی‌متر نیز استفاده کرد. از دیگر عواملی که شیشه سکوریت در برابر آن مقاوم خواهد بود حرارت و گرمای بیش از حد است بگونه‌ای که تا دمای ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند، در حالی‌که میزان مقاومت شیشه‌های معمولی در حدود ۶۰ درجه سانتی‌گراد است.

درب شیشه ای اتوماتیک آتی در

درب شیشه ای اتوماتیک آتی در

انواع سنسورهای درب اتوماتیک شیشه ای چیست ؟

همانطور که می‌دانید سنسور یا چشمی یکی از اجزای مهم در درب شیشه ای اتوماتیک است که با پیشرفت تکنولوژی انواع بسیار دقیق و پیچیده‌ای از آن وارد بازار شده که کلیه حرکات اجسام را از یکدیگر تشخیص می‌دهند. در حقیقت چشمی یک سیستم الکترونیکی هوشمند بشمار می‌آید که جهت تشخیص تردد در آن، از اشعه مایکروویو و انواع اشعه مادون قرمز استفاده می‌کنند. میزان حساسیت سنسورها قابل تنظیم بوده و حتی برخی از انواع آن مجهز به سیستم Anti Crash هستند که از برخورد اشیا ممانعت بعمل می‌آورند.

عملکرد درب اتوماتیک شیشه ای بدین صورت است که در هنگام حضور اشیا یا افراد در مقابل درب سنسور آنها را تشخیص داده و با راسال سیگنال به باکس دستگاه، چرخ دنده‌ها با کمک موتور به حرکت درآمده و درب بصورت خودکار باز و بسته می‌شود.

  • سنسور مادون قرمز اکتیو

اشعه مادون قرمز قابل رؤیت نیست به همین علت در درب اتوماتیک شیشه ای از این نوع تشعشعات استفاده می‌کنند که بی‌ضرر بوده و ضریب خطای آن صفر است. در حقیقت سنسور مادون قرمز استاتیک بوده و صرفاَ قادر به تشخیص اشیاء و افراد در حین نزدیک شدن به درب خواهد بود. شیوه عملکرد آن بدین صورت است که اشعه مادون قرمز بصورت دائمی می‌تابد. بنابراین، اگر جسمی به درب نزدیک شود، در محل تابش اشعه مادون قرمز قرار گرفته و خط تابش شکسته شده است. در نتیجه، سریعاَ سیگنال‌ها از طریق سنسورها به باکس ارسال شده و درب باز می‌شود.

چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

چشمی درب اتوماتیک شیشه ای

 

  • سنسور مادون قرمز پسیو

شیوه عملکرد این سنسورها مشابه عملکرد دوربین‌های مادون قرمز داخل ساختمان است که برای تشخیص تلفات حرارتی به کار می‌رود.

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

سنسور درب اتوماتیک شیشه ای

 

  • سنسور مایکروویو

نحوه عملکرد این سیستم بدین صورت است که سنسور موج الکترومغناطیسی منتشر شده با طول موج بیش از یک گیگاهرتز را به کمک فرستنده به محیط ارسال می‌کند و در صورتی که افراد یا اشیاء در مسیر این فرکانس‌ها قرار بگیرند بلافاصله سیگنال باز یا بسته شدن درب به کنترل باکس دستگاه ارسال می‌گردد و در نهایت درب باز می‌شود.

بهتر است بدانید که اشعه مادون قرمز و مایکروویو که در سنسورهای درب اتوماتیک به کار می‌روند هیچ گونه ضرری برای انسان و حیوان ندارند و از لحاظ سلامتی کاملاَ مورد تأیید هستند.

تجهیزات درب شیشه ای اتوماتیک

تجهیزات درب شیشه ای اتوماتیک

استانداردهای درب اتوماتیک شیشه ای چیست ؟

اگر یک درب شیشه ای اتوماتیک بر مبنای استانداردهای بین‌المللی و داخلی یک کشور تولید و به بازار عرضه شود، دسترسی راحت و ایمن را برای ارباب رجوع فراهم خواهد کرد. برخی از استانداردهای درب شیشه ای اتوماتیک که باید رعایت شوند عبارتند از:

  • ANSI استاندارد ملی آمریکا که به طور گسترده درب و یراق آلات آن نظیر قفل، فریم درب و … را دربرمی‌گیرد.
  • CE استاندارد اتحادیه اروپا است و محصولی که موفق به دریافت این استاندارد بین‌المللی شود، این امکان را دارد که در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون محدودیت اقدام به فروش نماید.
  • DIN یکی از قدیمی‌ترین استانداردها که بصورت کاملاَ سخت‌گیرانه در کشور آلمان به کار گرفته می‌شود. به همین علت در حال حاضر استاندارد ایمنی درب‌ های اتوماتیک در آلمان بالاترین در جهان است.
  • ISO همان سازمان بین‌المللی استاندارد است که از نمایندگان ۱۵۷ کشور دنیا تشکیل شده است و اخذ این استاندارد بین‌المللی نشان از کیفیت بالای محصول دارد.
  • ISIR استاندارد ملی ایران بوده که کلیه کالاهای تولید داخل باید این نشان را داشته باشند، در غیر اینصورت هرگونه فروش و عرضه این محصولات به بازار غیر قانونی خواهد بود.

آتی در مفتخر است اعلام کند که کلیه محصولات تولیدی یا وارداتی این شرکت مجهز به استانداردهای ملی و بین المللی هستند. بنابراین، شما با طیب خاطر می‌توانید اقدام به سفارش این محصولات نمایید.

بهترین درب اتوماتیک شیشه ای

بهترین درب اتوماتیک شیشه ای

درب اتوماتیک شیشه ای چگونه کار می کند؟

در حدود نیم قرن از اختراع درب اتوماتیک می‌گذرد که نوع شیشه ای آن در دنیای مدرن همگام با فناوری‌های روز دنیا پیشرفت کرده و در اختیار بشر قرار گرفته است. زمانی‌که قصد ورود به یک مرکز خرید را دارید در مقابل درب قرار گرفته و بدون نیاز به فشار دکمه یا لمس دستگیره ، درب بصورت کاملاَ اتوماتیک برای شما باز می‌شود و شما امکان ورود به محیط داخل را پیدا می‌کنید. برای اینکه از نحوه عملکرد درب شیشه ای اتوماتیک آگاه شویم، قبل از هرچیز باید اجزای آن را بشناسیم.

درب شیشه ای اتوماتیک از اجزای زیر تشکیل شده است:

  • موتور
  • ریموت کنترل
  • تسمه
  • سنسور یا چشم الکترونیکی
  • هنگرها
  • ریل ها

بهتر است بدانید که مهم‎ترین قسمت که در شیوه عملکرد درب های اتوماتیک شیشه ای نقش اساسی دارد سنسور یا چشمی آن است که در قسمت بالای درب تعبیه می‌گردد و در هنگام نیاز درب را باز می‌کند. همانطور که قبلاَ به آن پرداختیم سنسورها در انواع گوناگون وارد بازار می‌شوند که به حرکت اشیا و افراد کاملاَ حساس بوده و با ارسال سیگنال منجر به حرکت چرخ دنده یا غلتک موجود در درب شده و آن را باز می‌کنند. برخی از انواع درب‌های اتوماتیک شیشه ای با استفاده از ریموت کنترل و با فشردن دکمه توسط یک فرد باز و بسته می‌شوند. در این حالت نیز سیگنال موردنظر به باکس موتور رسیده و منجر به باز و بسته شدن درب می‌گردد.

درخواست مشاوره خرید آتی در

قرار گرفتن افراد یا اجسام در مقابل درب ← تشخیص حضور آنها توسط سنسورها ← ارسال سیگنال به باکس ← به حرکت در آمدن چرخ دنده یا غلتک ها ← باز شدن درب شیشه ای اتوماتیک ← ورود به داخل ساختمان.

در این مقاله سعی کردیم خلاصه‌ای از نکات مرتبط با درب اتوماتیک شیشه ای را در اختیار شما قرار دهیم تا با آگاهی کامل به بازار درب قدم گذاشته و با خیالی آسوده دست به انتخاب بزنید. به یاد داشته باشید که خانواده آتی در با بیش از ۱۵ سال فعالیت در این زمینه توانسته بهترین خدمات را به شما عزیزان ارائه دهد. بنابراین، با یک تماس می‌توانید از طریق مشاوره با کارشناسان مجرب آتی در دست به انتخاب بزنید و مناسب‌ترین درب اتوماتیک شیشه ای را سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی