تفاوت جک درب پارکینگ هیدرولیک و الکترومکانیک

مکانیزم جک درب پارکینگ الکترومکانیک

با پیشرفت زندگی شهرنشینی و افزایش تعداد آپارتمان‌های مسکونی، استفاده از درب‌های اتوماتیک پارکینگی نیز رواج پیدا کرده است. امروزه در بسیاری از ساختمان‌ها، برای راحتی عبور و مرور افراد ساکن در آپارتمان توسط خودرو شخصی، از انواع مختلف درب‌های اتوماتیک پارکینگی استفاده می‌شود.

مکانیزم جک موجود در درب اتوماتیک پارکینگی ، انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مکانیزم جک درب پارکینگ اتوماتیک و مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک اشاره کرد. هر یک از مکانیزم‌های ذکر شده در مورد جک درب‌های اتوماتیکی پارکینگی، مکانیزم متفاوتی داشته و ویژگی‌های متفاوتی دارند. برای آشنایی بیشتر با مکانیزم جک درب پارکینگ الکترومکانیک، مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک و تفاوت جک درب پارکینگی الکترومکانیکی و هیدرولیکی، در این مقاله از آتی دُر با ما همراه باشید.

تفاوت جک درب پارکینگ هیدرولیک و الکترومکانیک

تفاوت جک درب پارکینگ هیدرولیک و الکترومکانیک

جک درب پارکینگ چیست؟

همان‌طور که قبلا نیز گفتیم، امروزه با توجه به افزایش ساخت و سازها و همچنین گسترش شهرنشینی، در بسیاری از آپارتمان‌ها به منظور سهولت رفت و آمد افراد، از انواع درب اتوماتیک پارکینگی استفاده می‌شود. درب اتوماتیک پارکینگی از جمله درب‌هایی است که به صورت هوشمند و اتومات باز و بسته می‌شود.

با توجه به اینکه این درب‌ها به صورت اتومات باز و بسته می‌شوند، بنابراین برای انجام این کار به قطعه‌ای نیاز دارند تا عمل باز و بسته شدن درب را انجام دهند. نام قطعه‌ای که عمل باز و بسته شدن درب را در درب‌های اتوماتیک انجام می‌دهد، جک درب اتوماتیک نام دارد. جک برقی یا به عبارتی جک درب اتوماتیک به دو صورت ریموت دستی و یا حسگر چشمی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. جک درب پارکینگ‌ها در دسته درب‌های پارکینگ قرار دارد و باعث می‌شود تا درب به صورت اتوماتیک باز و بسته شود.

انواع جک درب پارکینگ

جک درب پارکینگ به سه نوع مختلف پنوماتیکی، الکترومکانیکی و هیدرولیکی تقسیم‌بندی می‌شوند که مکانیزم هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. در ادامه مطلب به بررسی و توضیح مکانیزم هریک از انواع مختلف جک‌های درب پارکینگی می‌پردازیم.

جک درب پارکینگ پنوماتیکی

این نوع از جک‌ها که به جک‌های بازویی نیز معروف هستند، از قدیمی‌ترین نوع جک‌های موجود در درب‌های پارکینگی هستند که امروه استفاده چندانی از آن‌ها نمی‌شود. در جک‌های پنوماتیکی موجود در درب‌های پارکینگی، فشار باد یا گاز باعث حرکت و یا کنترل بازویی‌های جک می‌شود و به همین دلیل نیز قدرت زیادی نداشته و باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در درب‌های پارکینگی می‌شوند. معایب و مشکلاتی که در این نوع از جک‌های درب اتوماتیکی پارکینگی به وجود آمد، باعث شد تا درب‌های الکترومکانیک و هیدرولیکی پدید آمده و رواج پیدا کنند.

جک درب پارکینگ الکترومکانیکی

مکانیزم جک درب پارکینگ الکترومکانیک، مکانیزمی متفاوت از سایر جک‌ها دارد و همین امر باعث می‌شود تا یک سری مزایا و معایبی داشته باشد. همان‌طور که از اسم این جک‌ها نیز پیداست، این نوع از جک‌های درب پارکینگی با استفاده از انرژی مکانیکی و الکتریکی (برق) کار می‌کنند و انرژی مکانیک و برق باعث باز و بسته شدن درب اتوماتیک پارکینگ می‌شود.

مکانیزم جک درب پارکینگ الکترومکانیک به وسیله چرخ دنده و گیربکس‌ها کار می‌کند و به همین دلیل به این نوع از جک‌ها، جک‌های چرخ دنده‌ای و یا گیربکس‌دار نیز گفته می‌شود. جک‌های الکترومکانیکی درب اتوماتیک پارکینگی به دو دسته 24 ولتی یا 220 ولتی تقسیم می‌شوند.

با توجه به اینکه الکتریسیته و برق یکی از عوامل کارکردن این نوع از جک‌های درب پارکینگی است، هنگام قطعی برق، عملکرد این نوع از جک‌ها نیز متفاوت از یکدیگر خواهد بود. هنگامی که برق‌ها قطع می‌شوند، جک‌های الکترومکانیکی 24 ولتی از شارژ باتری جانبی موجود در سیستم خود کمک می‌گیرند و به کار کردن ادامه می‌دهند. اما جک‌های الکترومکانیکی 220 ولتی با قطعی برق، نیاز به وجود سیستم ups دارند تا بتوانند به کار خود ادامه دهند.

جک درب پارکینگ الکترومکانیکی

جک درب پارکینگ الکترومکانیکی

پیشنهاد آتی در:   راهنمای خرید جک درب پارکینگ

تفاوت جک درب پارکینگ هیدرولیک و الکترومکانیک

مزایا و معایب مکانیزم جک درب پارکینگ الکترومکانیک

جک‌های نوع الکترومکانیکی مانند سایر محصولات موجود در بازار مزایا و معایبی دارند. از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع از جک‌های الکترومکانیکی عبارت اند از:

  • انعطاف پذیری بالا نسبت به شرایط مورد نظر
  • داشتن تابلو فرمان کوچک
  • نیاز به تعمیرات دوره‌ای طولانی مدت مانند تعمیرات سالانه
  • برنامه‌پذیری کاربردی و مفید
  • تامین امنیت بالا به سبب وجود قفل برقی برای ساختمان

البته لازم به ذکر است که این نوع از جک‌های الکترومکانیکی، ایرادات و مشکلاتی نیز دارند. از جمله مهم‌ترین ایراداتی که این نوع جک‌ها دارند، آسیب پذیربودن آن‌ها در مقابل فشار زیاد و فرسایش سریع چرخ دهنده‌ها و گیربکس‌ها در این نوع از جک‌ها است.

مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک

همان‌طور که گفتیم، در جک‌های الکترومکانیکی، فشار بالا باعث فرسایش بالای گیربکس‌ها شده و مشکلاتی در باز و بسته شدن درب پارکینگ ایجاد می‌کند و همین امر نیز باعث می‌شود تا این درب‌ها، محبوبیت خود را ازدست داده و جایگزین‌هایی برای آن‌ها پیدا شود. با توجه به معایب جک‌های الکترومکانیکی، جک‌های هیدرولیکی ایجاد شده و مورد استفاده قرار گرفت.

مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک به گونه‌ای است که درب پارکینگ با استفاده از فشار روغن، باز و بسته می‌شود. با استفاده از این روش و جک هیدرولیک، لنگه‌های درب پارکینگ به طور کامل بر روی هم چفت شده و همین امر نیز باعث می‌شود تا امنیت در این نوع از درب‌های دارای جک هیدرولیکی بیشتر شود.

با توجه به اینکه این نوع از درب‌های اتوماتیک پارکینگی با جک‌های هیدرولیکی، می‌توانند فشار کاری بسیار زیادی را تحمل کنند و بدون ایجاد مشکلی به کار کردن ادامه دهند، بیشتر در ساختمان‌های اداری و مسکونی با حجم عبور و مرور بالا، استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که جک‌های هیدرولیکی و الکترومکانیکی از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند اما از لحاظ قیمت و هزینه، قیمت جک‌های هیدرولیکی بیشتر از جک‌های الکترومکانیکی است.

مزایا و معایب مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک

با توجه به تمام ویژگی‌هایی که جک‌های هیدرولیک درب‌های اتوماتیک پارکینگی دارند، باید در هنگام خرید به این مزایا و معایب آن توجه لازم کرد. از جمله مزایای مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک عبارت است از:

  • قابلیت تحمل وزن بالا لنگه‌های درب
  • مناسب برای درهای فلزی سنگین
  • عملکرد راحت و مناسب در دماهای پایین و مناسب برای شهرهای سردسیری
  • مقاومت بالا در مقابل فشار
  • امنیت بسیار بالا نسبت به سایر جک‌ها به دلیل چفت شدن لنگه‌های درب پارکینگ

مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک، معایبی نیز دارد. قیمت بالای این نوع از جک‌ها از جمله مهم‌ترین این معایب است و چنانچه تابلو فرمان آن در مکان مناسبی نصب نشده باشد، به راحتی می‌تواند باز شده و امنیت پایینی داشته باشد.

مزایا و معایب مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک

مزایا و معایب مکانیزم جک درب پارکینگ هیدرولیک

پیشنهاد آتی در:   بهترین جک درب پارکینگ خارجی (ایتالیایی)

جک درب پارکینگ و دقت در انتخاب آن

بنا به آنچه تاکنون گفته شد، می‌توان دریافت که تفاوت جک درب پارکینگی الکترومکانیکی و هیدرولیکی با یکدیگر، زیاد است و در هنگام خرید باید به نکاتی مانند میزان عبور و مرور، هزینه مورد نظر، شرایط منطقه، امنیت درب‌های پارکینگ و فشار وارد شده به درب پارکینگ را در نظر گرفت و سپس اقدام به خرید کرد.

همچنین برای انتخاب جک‌های مورد نظر برای درب اتوماتیک پارکینگ باید همواره به این نکته دقت داشت که جک‌های انتخابی باید با نوع، جنس و وزن درب‌های پارکینگ متناسب باشد. به عنوان مثال نصب جک‌های الکترومکانیکی برای درب‌های فلزی سنگین مناسب نبوده و باعث فرسایش زودهنگام چرخ دنده‌ها و گیربکس‌های درب خواهد شد و بهتر است از جک‌های هیدرولیکی استفاده شود. اما چنانچه مکان مورد نظر برای نصب درب، مکان شلوغ و پر رفت و آمدی نباشد و ایمنی و امنیت آن نیز چندان مهم نباشد، می‌توان از جک‌های الکترومکانیکی در درب‌های اتوماتیک پارکینگ استفاده کرد. در پایان خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.

پیشنهاد آتی در:   جک برقی چیست ؟ انواع جک برقی را بیشتر بشناسیم !
درخواست سرویس و تعمیرات آتی در

درخواست سرویس و تعمیرات آتی در

5 دیدگاه

  1. سلام جک الکترومکانیک مزایاش رو داخل سایتتون خوندم و ازش تهیه کردیم عالیه خیلی راضیم
  2. سلام مطالبتون در مورد جک درب ها خیلی مفید بود من تونستم اطلاعات خوبی بگیرم تا جک مورد نظرمو بتونم سفارش بدم
  3. سلام خسته نباشید جک درب پارگینگ رو از شما تهیه کردیم ممنون بابت کیفیت و کارایی خوب محصولاتتون حرف نداره
  4. سلام خسته نباشید برای درب پارگینگ بهتره از جک الکترومکانیک استفاده کنیم از مدل جک های دیگم میشه
  5. سلام خسته نباشید ما از جک الکترومکانیک استفاده کردیم عالی بود دستتون درد نکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی