استاندارد ابعاد درب های ساختمان چیست؟

اندازه و استاندارد ابعاد درب های ساختمانی چقدر است ؟

امروزه استاندارد ابعاد درب‌ های ساختمان در شرکت‌ های تولید کننده این نوع درب ‌ها متغیر است چرا که در این شرکت‌ ها محصولات و کالاهای متنوع با ابعاد و اندازه‌های مختلف ساخته و تولید می‌شوند.

با این وجود آگاهی و شناخت از اندازه و ابعاد استاندارد برای درب ‌های ساختمانی “Standard Doors می‌تواند برای افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.

آن هم زمانی که افراد می‌خواهند وسایل و لوازم با اندازه‌ های بزرگ مانند مبلمان، یخچال ساید و … را از این نوع درب ‌ها عبور دهند.

درخواست مشاوره خرید آتی در

همچنین گاهی اوقات پیش می‌آید که افراد اقدام به تعویض درب ساختمانی خود می‌کنند که در این صورت انتخاب و خرید یک درب مناسب با ابعاد و اندازه استاندارد می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و هزینه افراد شود.

اما با توجه به اینکه در سراسر کشور خانه‌ها و منازل مسکونی در اندازه‌های گوناگون و به سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند، تشخیص یک اندازه مناسب و استاندارد برای درب ‌های ساختمانی می‌تواند کمی سخت و دشوار باشد.

به هر حال اگر به دنبال تعویض درب ساختمان خود هستید، بهتر است قبل از انتخاب و خرید درب جدید، اندازه‌ درب قبلی را مشخص نمایید.

یا اگر قصد دارید در ساختمان خود درب جدیدی ایجاد نمایید، بهتر است قبل از سفارش و خرید درب جدید، از یک متخصص در این زمینه کمک و راهنمایی بگیرید.

با توجه به مطالب فوق، ما در این مقاله تصمیم داریم به بیان ابعاد استاندارد برای انواع درب‌ های ساختمانی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

ابعاد استاندارد درب ورودی واحد

ابعاد استاندارد درب ورودی واحد

انواع درب ‌های ساختمانی

درب‌های ساختمانی با توجه به نوع کاربردی که در مکان‌های مختلف دارند به صورت زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  • درب‌ های داخلی ساختمان: درب ‌های داخلی ساختمان شامل درب اتاق‌ ها، درب حمام و سرویس بهداشتی، درب اتاق خواب و … هستند.
  • درب‌ های خارجی ساختمان: درب‌های خارجی ساختمان مانند درب ورودی، درب حیاط، درب پارکینگ و … هستند.

بر این اساس هر کدام از این درب‌ ها باید دارای ابعاد و اندازه‌ های استاندارد باشند تا استفاده و رفت و آمد از آنها برای افراد راحت باشد.

  • درب ‌های ساختمانی ضد حریق: این درب‌ ها طوری ساخت و تولید می‌شوند که در برابر آتش سوزی و احتراق مقاوم و مستحکم باشند.
  • درب‌ های ساختمانی ضد سرقت: درب‌ های ساختمانی ضد سرقت به منظور جلوگیری از سرقت و دزدی ساخته شده و در ساختمان‌ ها نصب و راه اندازی می‌شوند.

برای اینکه استفاده و رفت و آمد از این نوع درب‌ ها در ساختمان برای افراد راحت و آسان باشد، اندازه‌ها و ابعاد استانداردی برای هر کدام از آنها مشخص و تعیین شده است که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

استاندارد های درب‌ های داخلی و خارجی ساختمان چگونه است؟

درب‌های داخلی و خارجی موجود در ساختمان‌ها مانند دیگر قسمت‌ها و بخش‌های آپارتمان در زمان طراحی نیاز به داشتن یک اندازه و ابعاد استاندارد دارند؛ چرا که چند سانتیمتر کمتر یا بیشتر بودن اندازه آنها می‌توانند مشکلات زیادی را به وجود آورد.

برای هر کدام از درب‌های موجود در ساختمان از نوع درب‌های داخلی یا درب‌های خارجی باید اندازه و ابعاد آنها مطابق با استانداردهای موجود در نظر گرفته شود.

همان طور که می‌دانید درب‌ ورودی ساختمان که به صورت درب نفر رو نیز هستند معمولاً از نوع تک لنگه یا یک و نیم لنگه یا دو لنگه تولید و ساخته می‌شوند که ابعاد و اندازه آنها بر اساس نوع متغیر است.

در صورتی که درب نفر رو ورودی ساختمان به صورت تک لنگه یا یک و نیم لنگه نصب شود، اندازه و ابعاد استاندارد برای آن به صورت جدول زیر در نظر گرفته می‌شود. (البته باید گفت که درب‌  نفر رو ورودی ساختمان که تک لنگه یا یک و نیم لنگه نصب می‌شوند معمولاً از نوع درب فلزی هستند.)

جدول استاندارد درب‌ های داخلی و خارجی

عرض

ارتفاع بازشو مفید درب

108 سانتیمتر

116 سانتیمتر

153 سانتیمتر

232 سانتیمتر 

232 سانتیمتر 

232 سانتیمتر 

88 سانتیمتر

96 سانتیمتر

137 سانتیمتر

استاندارد درب داخلی و خارجی ساختمان

استاندارد درب داخلی و خارجی ساختمان

همچنین برای درب‌ های نفر رو ورودی ساختمان که به صورت دو لنگه نصب می‌شوند، ابعاد استاندارد به صورت جدول زیر است.

جدول ابعاد استاندارد درب‌ نفر رو ورودی ساختمان

عرض ارتفاع بازشو مفید درب
200 سانتیمتر

256 سانتیمتر

356 سانتیمتر

232 سانتیمتر

232 سانتیمتر

232 سانتیمتر

118 سانتیمتر

245 سانتیمتر

295 سانتیمتر

درب ضد سرقت دارای چه ابعادی هستند؟

در هنگام انتخاب و خرید درب ‌های ضد سرقت برای ساختمان‌های مسکونی یا اداری یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواردی که باید به آن توجه نمود اندازه و ابعاد درب ‌های ضد سرقت است.

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت

درب‌ های ضد سرقت ممکن است در دو نوع تک لنگه یا دو لنگه در ساختمان‌ها نصب و راه اندازی شوند؛ لذا ابعاد و اندازه‌های استاندارد برای هر کدام از آنها به صورت زیر است:

ابعاد درب ضد سرقت تک لنگه چگونه است؟

ابعاد استاندارد درب ضد سرقت تک لنگه یا یک و نیم لنگه معمولاً به صورت 204×97 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود و همچنین ساب فریم آنها باید دارای ارتفاع 216 و عرض 122 سانتیمتر باشد.

استاندارد درب ضد سرقت دو لنگه چگونه است؟

درب‌ های ضد سرقت از نوع دو لنگه حداقل باید دارای عرض 150 سانتیمتر باشد و ابعاد اطراف آنها به صورت 80×40 میلیمتر در نظر گرفته می‌شود که در افزایش مقاومت آنها نقش به سزایی خواهد داشت.

اندازه استاندارد درب ضد سرقت دو لنگه

اندازه استاندارد درب ضد سرقت دو لنگه

اندازه استاندارد درب ورودی ساختمان کدام است؟

درب‌های ورودی ساختمان بر اساس نوع کاربری و موقعیت قرار گیری آنها دارای اندازه و ابعاد متغیر هستند.

ابعاد و اندازه استاندارد برای درب‌ های ورودی ساختمان بر اساس نوع به صورت زیر است:

  • چنانچه درب ورودی نفر رو و به صورت تک لنگه باشد، عرض استاندارد آن می‌تواند از 110 تا 130 سانتیمتر باشد.
  • در صورتی که درب ورودی نفر رو و دو لنگه باشد، عرض استاندارد آن می‌تواند بین 120 تا 220 سانتیمتر باشد.
  • اگر درب ورودی ساختمان از نوع درب پارکینگی باشد اندازه استاندارد و مفید آن می‌تواند حداقل 300 سانتیمتر باشد.
اندازه استاندارد درب ورودی آپارتمان

اندازه استاندارد درب ورودی آپارتمان

استاندارد درب اتاقی در ساختمان چگونه است؟

درب ‌های اتاقی در ساختمان‌ها معمولاً درب‌ هایی با ارتفاع 2 متر و 10 سانتیمتر در نظر گرفته شده و به منظور جدا سازی و تفکیک قسمت‌ها و بخش‌های داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برای درب ‌های اتاقی داخل ساختمان‌ها به طور معمول میزان و اندازه بازشدگی آنها به صورت استاندارد 70 تا 85 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود.

درب‌ های اتاقی در ساختمان‌ها معمولاً برای درب‌ های حمام، درب ‌های سرویس بهداشتی و … نصب و راه اندازی می‌شوند و بازشدگی این درب‌ ها به صورت استاندارد بین 60 تا 75 سانتیمتر است.

ابعاد درب اتاق خواب

ابعاد درب اتاق خواب

ابعاد درب اتاق خواب چگونه است؟

معمولاً برای درب ‌های اتاق خواب در ساختمان‌ های مسکونی ابعاد استاندارد 70 تا 85 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود البته این ابعاد و اندازه‌ها برای درب‌ های اتاق خواب یک لنگه اعمال می‌شود.

لذا درب‌ های اتاق خواب باید دارای اندازه و ابعاد کاملاً استاندارد باشند تا افراد به راحتی و بدون مشکل بتوانند وسایل ساختمانی و لوازم خانگی را از آنها عبور دهند و برای این منظور دچار مشکل نشوند.

اندازه استاندارد درب اتاق خواب

اندازه استاندارد درب اتاق خواب

 

ابعاد درب ضد حریق چیست؟

ابعاد استاندارد درب ضد حریق

ابعاد استاندارد درب ضد حریق

در ابتدا باید یادآوری نمود که درب‌ ضد حریق برای اینکه بتوانند در ساختمان‌های مسکونی یا اداری نصب و راه اندازی شوند، حتماً باید تأییدیه و مجوز سازمان آتش نشانی را جهت نصب در مکان مورد نظر داشته باشند.

بر این اساس می‌توان گفت ابعاد برای درب‌ ضد حریق به صورت پشت تا پشت چهارچوب درب می‌تواند دارای اندازه 110×210 سانتیمتر یا 105×210 سانتیمتر باشد.

در صورتی که ساختمان ‌ها جهت نصب درب‌ ضد حریق از سازمان آتش نشانی دارای مجوز و تأییدیه باشند، می‌توانند با ابعاد و اندازه‌های استاندارد ذکر شده اقدام به نصب درب‌ های ضد حریق نمایند.

همچنین ابعاد و اندازه ساب فریم برای درب‌ های ضد حریق می‌تواند به صورت 111×211 سانتیمتر یا 106×211 سانتیمتر باشد.

با توجه به اینکه احتمال دارد درب ‌های ضد حریق از نوع تک لنگه یا دو لنگه ساخته و تولید شود، بنابراین می‌توان گفت:

ابعاد استاندارد برای درب‌ ضد حریق فلزی تک لنگه به صورت 112×211 سانتیمتر و برای درب ‌های ضد حریق فلزی دو لنگه به صورت 202×217 سانتیمتر است.

تمامی ابعاد استاندارد ذکر شده قابل تغییر می باشد و شما می توانید  ابعاد درخواستی را سفارش نمایید.

سخن پایانی

همان طور که مطرح شد شرکت‌های تولید کننده انواع درب ‌های ساختمانی، محصولات و کالاهای خود را در ابعاد و اندازه‌های متغیر و حتی بنا به سفارش مشتریان و خریداران تولید و طراحی می‌کنند.

با این حال آگاهی و شناخت اندازه و ابعاد استاندارد برای درب‌ های داخلی و خارجی ساختمان ‌ها برای افراد لازم است چرا که از بروز بعضی از مشکلات جلوگیری می‌کنند.

بر این اساس ما در این مقاله تلاش کردیم ابعاد و اندازه‌های استاندارد درب‌ های مختلف ساختمانی را برای شما بیان کنیم تا در صورتی که قصد تعویض درب یا ایجاد درب جدید در ساختمان را داشتید، حتماً نسبت به اندازه‌ها و ابعاد استاندارد انواع درب ساختمانی شناخت کافی داشته باشید.

3 دیدگاه

  1. سلام...دوتا ستون به ابعاد۱۰۵برای ساختمان ورودی راه پله کار گذاشتن ...ایا اینها فکر اسباب کشی نکردن مثلن یخچال ساید چه جوری رد بشه
  2. در جدول اندازه های درب ها به جای کلمه سانتیمتر نوشته آید متر . یا عدد را اشتباه نوشته آید. متلا عرض درب داخل ساختمان 65 متر نوشته آید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی