ویژگی های مهم جک الکترومکانیکی برای درب پارکینگ

ویژگی های مهم جک الکترومکانیکی برای درب پارکینگ ، باز کردن یک درب فلزی و یا یک درب چوبی نکاتی را باید در نظر گرفت :

  • کارائی
  • کیفیت مناسب
  • قیمت مناسب

معمولاً درب های ساختمان به صورت لولائی دو لنگه برای ساختمان های مسکونی در نظر گرفته می شود اینگونه درب بعلت اینکه از وزن پایین تری نسبت به درب های تک لنگه لولائی و یا تک لنگه کشوئی برخوردار هستند استفاده می شوند .

جک الکترومکانیکی

جک الکترومکانیکی

 

باید اذعان کرد که در برخی از ساختمان ها از درب  های با وزن بالاتر استفاده می کنند که این نوع  درب ها بخاطر ابعاد بزرگ و طراحی خاص و استفاده از پروفیل های تو پر و یا فرفورژه وزن درب بالا می رود و یا اینکه از ترکیب فلز با چوب و یا ترکیب فلز با شیشه و یا ترکیب ورق آهن با فرفورژه در طراحی استفاده می شود .

برای انتخاب جک الکترومکانیک برای یک درب دو لنگه پارکینگی بهتر است اول با انواع جک اتوماتیک و یا بازوی اتوماتیک بیشتر آشنا شویم .

جک الکترومکانیکی پارکینگ

جک الکترومکانیکی پارکینگ

جک الکترومکانیکی چیست؟

اجزای جک های الکترومکانیکی (swing gate operator) به این صورت می باشد: از یک موتور تشکیل شده است که از پوسته (استاتور) و آرمیچر (روتور) . زمانی که به استاتور ولتاژ اعمال می شود  روتور شروع به حرکت می کند (البته باید در نظر گرفت زمانی که بخواهیم جهت حرکت روتور عوض شود . باید جای مثبت و منفی اعمال شده به استاتور را عوض کرد .)

روی محور روتور یک چرخدنده مارپیچ وجود دارد که با حرکت آن ، چرخدنده دیگری را به حرکت وا می دارد که این چرخدنده به یک میله مارپیچ نصب است که میله مارپیچ با حرکت خود مهره ای که بر روی خود دارد را به عقب یا جلو حرکت می دهد .

چرخدنده جک الکترومکانیکی

چرخدنده جک الکترومکانیکی

 

این مهره می تواند به یک استوانه متصل باشد و استوانه به قسمت متحرک درب وصل است و یا اینکه مهره می تواند مستقیم به قسمت متحرک درب پارکینگ وصل شود و باعث ایجاد حرکت درب پارکینگی بشود .

کل این مجموعه (موتور ، استاتور و روتور) چرخدنده روی روتور ، چرخدنده متصل به شفت مارپیچ مهره روی استوانه و یا مهره متصل به درب داخل یک قاب است که اکثراً از آلیاژهای سخت آلومینیومی ریخته گری شده بر روی آن قرار می گیرد. به این مجموعه جک الکترومکانیکی و یا بازوی برقی برای درب لولایی گفته می شود .

این جک ها در سایزها و ابعاد مختلف برای تردد و عرض های متفاوت برای هر لنگه درب پارکینگ ساخته می شوند .

جک های الکترو مکانیکی برای وزن های مختلف هر لنگه در ب  از  100 کیلوگرم الی 500 کیلوگرم تولید شده است.

ابعاد جک ها هم متفاوت است و معمولاً از ابعاد 70 سانتیمتر تا ابعاد 170سانتیمتر موجود می باشد.

طول این جک ها معمولا متناسب با عرض هر لنگه درب میتواند باشد به این صورت که اگر بازوی کوچک باشد بهتر است روی لنگه درب با عرض 120 سانتیمتر نصب گردد و همینطور اگر عرض درب به 5 متر برسد بهتر است از بازوی با طول 150تا 170 سانتیمتر استفاده گردد .

هر جک الکترومکانیکی را روی هر دربی نصب نکنید به دلیل اینکه در زمان باز و بسته کردن درب پارکینگ فشار  بسیار زیادی به جک برقی وارد می شود و از طرفی برای بسته شدن درب لولایی قدرت کافی برای تحت فشار قرار دادن درب در داخل چهارچوب را ندارد و از طرفی اگر شخصی و یا شی خارجی از بیرون به لنگه درب فشار بیاورد چرخدنده های داخلی به راحتی شکسته می شوند و در این زمان جک برقی اتوماتیک و یا بازوی اتوماتیک عملکرد خود را از دست داده و هیچ کارایی دیگری برای شما ندارد .

کلید خلاص کن جک الکترومکانیک

یکی دیگر از ویژگی های مهم جک الکترومکانیکی برای درب پارکینگ که برق جک های الکترومکانیکی و یا بازوهای برقی قطع شود کلیدی تعبیه شده است که میتواند با چرخاندن آن بازو را خلاص کرده و لنگه درب را حرکت دهید. طرز کار آن به این صورت است که با چرخاندن کلید سه گوش و یا کلید معمولی دنده دار ، میله ای را تحت فشار قرار می دهید که این میله باعث جدا شدن چرخدنده مارپیچ روتور از چرخدنده متصل به شفت می شود لذا می توانید در این زمان لنگه درب را به هر جهت حرکت دهید تا لنگه درب به راحتی حرکت کند و زمانی که دیگر احتیاج به خلاص بودن جک ندارید می توانید با چرخاندن کلید دنده های روتور را با دنده های میله مارپیچ درگیر کنید و جک به حالت اولیه برگردانید.

خلاص کن جک الکترومکانیکی

خلاص کن جک الکترومکانیکی

حرکت جک های الکترو مکانیکی

جک های الکترو مکانیکی به دو صورت ابتدا و انتهایی حرکت خود را شناسائی می کند .

حالت اول : بعضی از جک های برقی بر روی آن ، میکروسوئیچ هایی (رید رله) وجود دارد که با  قرار دادن مگنت (آهنربا) روی استوانه داخل جک ، باعث  عملکرد میکروسوئیچ شده و میکروسوئیچ به تابلو فرمان دستور ایستادن یا قطع کردن برق را می دهد.

میکروسوئیچ جک الکترومکانیکی

میکروسوئیچ جک الکترومکانیکی

 

حالت دوم : زمانی که لنگه درب بسته می شود ، موتور جریان اضافی از تابلو فرمان می گیرد و این بارِ اضافه باعث دادن فرمان به تابلو جهت دستور قطع جریان موتور می دهد . این اتفاق هم در باز شدن لنگه درب و هم در بسته بودن آن می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو اصلی